Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Éjfélkor Párizsban (2011)

2011.11.14. 11:26 koimbra 9 komment

 

Nikodémus ismét küldött egy kritikát, ezúttal Woody Allen legutóbbi filmjéről olvashattok.

 

Habár a kritika jórészt az Annie Hall-t tartja Woody Allen eszenciájának, én mégis jobban szeretem a Manhattant, ahol ugyan megtalálható a woody alleni filmkészítés összes szükséges kelléke, ám mindezeken felül a rendező szerelmet vall imádott városának, New Yorknak. Woody Allen újra szerelmes – ezúttal Párizs a csábító.

Gil (Owen Wilson) és Inez (Rachel McAdams) jegyespárként a menyasszony szüleivel együtt érkeznek Párizsba. Amíg az após üzleti ügyekkel van elfoglalva, a fiatalok kedvükre… szórakozhatnának, ha Gil íróként épp nem lenne alkotói válságban. Párját ez szemlátomást nem zavarja, boldogan indul frissen szerzett barátaival felfedezni a várost. Közben persze Gil is belecsöppen a forgatagba, csakhogy az a 20-as évek Párizsáé. A film felejthetetlen képekkel, hangulatos zenével és frivol humorral rajzolja meg a francia fővárost, amely hol költői, hol hivalkodó, hol szemérmes, de sohasem koszos és büdös. Ha a hely mágikus, az idő is legyen az: Gil kedvenc korszakának minden nagyobb művész-személyisége felbukkan, s jókat lehet kuncogni azon, ahogy a rendező amolyan karinthysan, szeretettel kifigurázza őket. (Hahotáznom csak egy esetben sikerült, de az bizony minden várakozást megér: figyeld csak Dalí felbukkanását!) Woody Allen természetesen már nem eredeti, de ki törődik ezzel, ha bámulatos könnyedséggel meséli történeteit, melyekhez sztárok asszisztálnak? Owen Wilson lubickol a szerepben rendezőnk alteregójaként, folytonos neurotikus nyavalygása kedvesen idegesítő, ám amikor példaképei közé kerül, (velünk együtt) álmélkodva tátja el száját. Persze gyorsan megtalálja a helyét itt is: félbemaradt kéziratát Gertrude Steinnek adja átnézésre, filmtippet ad Buňuelnek, és persze elszereti Picasso szeretőjét, Adrianát (Marillon Cotillard). Rachel McAdams gyakorlatias újgazdagként tökéletesen félreérti érzékeny párját, s ennek meg is lesznek a következményei. Kiemelném még Michael Sheent, aki a remekül hozza a mindig laza és elegáns, de valójában üresfejű sznobot.

 

Az Éjfélkor Párizsban mindemellett hamisítatlan Woody Allen-alkotás, nemcsak külsőségeiben, lényegét tekintve is. A rendező sokadszor boncolgatja művészet és élet kapcsolatát, egy műalkotás megszületésének körülményeit, leöntve a nosztalgia vélt vagy valós jogosságával egy olyan korban, amikor minden héten új retró-divatot vagyunk kénytelenek elszenvedni. Ironikus meséje tisztelettel hódol az emberi kultúrának, és elnézően nevetteti ki velünk a múltba révedést. Hogy teljesen hasztalan lenne az elvágyódás? Persze, de ha néha olyan jólesik!

imdb: 7,9
rottentomatoes: 93 %

Büdzsé: 17 millió dollár
Amerikai bevétel: 55,5 millió dollár
Eddigi összbevétel: 131,1 millió dollár

Címkék: iromány vígjáték nikodémus midnight in paris

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr213378284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vrango 2011.11.14. 12:05:48

Én szeretem Woody Allen filmjeit, és ez is nagyon tetszett.
A téma ugyan újszerűnek nem mondható, de mindenképpen fontos dolgokról beszél, a színészek nagyszerűek (Owen Wilson és Adrian Brody különösen), Párizsba pedig simán bele lehet szeretni a filmet látva...:)
(Azt hittem, hogy Carla Bruni (aka "Sárközyné") több szerepet kap, mert nagyon hype-olták...)

Shyllard 2011.11.14. 16:21:06

Nagyon kedves és szerethető volt én spec végigmosolyogtam az egész filmet, kivéve a Dalí-s résznél, amikor már szinte fetrengtem a földön a röhögéstől, olyan jól kifigurázták a művészt és annak társait :D

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.11.14. 16:21:56

Woody Allen filmjeit annot még néztem, a Hétalvót régebben többször láttam, de aztán egyszerűen belezsongott a fejem, hogy végigdumálnak másfél órát és olykor olyan se füle se farka szövegelésnek tűnt. Azt hiszem a Süti,nem süti volt az utolsó, amit láttam tőle.

Alex Mahone 2011.11.14. 18:01:42

Woddy Allen egyik legjobb filmje az új évezredben. Mesteri. Semmit nem tudtam róla, mikor leültem elé, csak hogy mindenütt az egekbe emelik: nos, nem véletlenül. Látni kell. Varázslatos, hangulatos, még mondanivalója is van. Köll-e több? Nekem biztos nem.

Ha már a művészet és az ember viszonya: fű alatt kijött az utóbbi évek legjobb filmje, melyről inkább nem árulok el semmit, csak a címét: Exit Through the Gift Shop. Nézzétek meg, szívesen olvasnék egy - ennél talán kicsivel hosszabb ;D - elemzést róla.

nikodémus 2011.11.14. 21:02:14

@Alex Mahone: Exit Through the Gift Shop: köszi a tippet, a film rajta van a várólistámon.

vrango 2011.11.15. 07:20:40

@koimbra: Pedig kár lenne kihagyni az Európában készült filmjeit, szerintem nagyon jók!
A Füles könnyed, a régieket idézi, a Match Point meg egy nagyon jól összerakott dráma... A Vicky Cristina Barcelona meg új - latinos - színeket hoz a már megszokott cselekményvariációkba.

Na mi újság, Wagner úr? 2011.11.15. 17:02:18

@vrango: én a Jade skorpió átkát is kiemelném, szerintem irtó jó volt!
Match Point nagyon tetszett, Füles is kiváló, Vicky... meg jó

Maya-- 2011.11.15. 20:01:54

most olvastam csak el ezt a kritikát, és örvendek, hogy eszembe jutatta a filmet, egy hónapja örültem, hogy a film eszembe jutatta Párizst..ami nem semmi város, és nagyon ajánlom mindenkinek, egyszerűen csodálatos :) W.Allan filmjei, általában róla szólnak, ezért imádtam ahogy Wilson-t rá modelálták, akit amúgy is kedvelek.
irigyeltem, hogy találkozhatott éjfélkor a géniuszokkal, és valóban Dali-t én is külön kiemelném, Brody cameojával, szuper volt.
Carla Bruni nagyon félszegnek tűnt..legalábbis nekem.
a filmet meg érdemes megnézni, mindegy ki csinálta..ennél a filmnél mindegy, csak Párizs számít, és éjfél mikor kondul az óra :)

Sequoyah 2011.12.20. 14:15:52

Érdekes film. Nem vagyok egy művészlélek, így sok volt az "értelmetlen csacsogás", de valahol mégis megfogott a film hangulata, és mondanivalója.
süti beállítások módosítása