Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Harry Potter és a Halál ereklyéi - I. rész (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)

2010.12.01. 21:00 koimbra 29 komment

 

Bevétel > Szórakoztatás. A Warner rafináltan próbál taktikázni és e közben szinte biztos, hogy a saját pénztárcája vastagságával van elfoglalva és nem a szórakoztatni akarás lebeg előttük. Már a Félvér herceg esetében is azért tették át a bemutatót 2008-ról a következő évre, mert nagy meglepetésükre a kasszáknál A sötét lovag minden várakozást felülmúlóan teljesített. A Potter film után 2009-ben már nem tudták volna ugyanazt az éves bevételt produkálni, ezért kellett egy sikerre ítéltetett alkotás, ami javít a mérlegen. Ezt követően az aranytojást tojó tyúk-effekus lépett fel, elég nehezen válik meg a stúdió egy jól termelő franchise-től, így a Halál ereklyéit már két részletben küldik a mozikba. A rendezői székből ismét az utóbbi két felvonás (a legjobb és legrosszabb rész) készítője, David Yates osztotta az utasításokat és ráérősen haladt a filmmel, nem kapkodott. Szép dolog, ha próbálják visszaadni a J.K. Rowling által írt cselekmény nagyját, azonban itt lehetett volna mit kivágni.

A történet ott folytatódik, ahol az előző abbamaradt. Na, ez nem teljesen igaz. Ott hagyták abba, hogy Harry, Ron és Hermione (Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson) elhatározzák, hogy felkutatják a megmaradt horcruxokat. Igen ám, de a három tini varázsló a Halál ereklyéi elején nem ezekkel vannak elfoglalva, csak jóval később erednek útnak, hogy felleljék Voldemort lélekszilánkjait.

 

 

Ahogy a filmben is mondják:”Sötét idők járnak”, Roxfort igazgatójával, a nagy tudású Dumbledore-ral kegyetlenül végeztek, a gonosz Voldemort (Ralph Fiennes) egyre nagyobb hatalomhoz jut, a Mágiaügyi Minisztérium irányítását is könnyedén átveszi, halálfalók száma aggasztó méreteket ölt, Harry után pedig hajtóvadászat indul. A botladozó tanoncokból komoly tudású varázslóvá érett hőseink pedig egy ünnepség csúnya megzavarása után próbálják felhajtani a megmaradt horcruxokat. Fagyos helyszíneken, elhagyott területeken, kihaltnak tűnt erdőben bujkálnak, e közben pedig kérdésekkel telve vizsgálják a Dumbledore által rájuk hagyott mágikus dolgokat.

Rowling regényében sok időt töltenek hőseink a a már említett fagyos helyeken, a filmben sem aprózzák el, a játékidő nagy részében azt láthatjuk, ahogy Harryék egyik helyről a másikra "teleportálnak", felállítják a kívül kicsi, belül tágas mágikus sátrat és nagy aggodalommal néznek maguk elé. Míg a könyvben ez a rész szépen működik, addig a filmben kissé vontatott, a hármójuk között kialakult konfliktus pedig felületes, a nyaklánc körüli probléma erősen hajaz egy másik franchise-ra. Később Ron visszatérésének a magyarázata is olyan nyögvenyelős. Yates-ék a regény jó kétharmadát tuszkolták bele a filmbe és ennyi idő alatt nem sok horcruxot sikerül fellelniük. Már a könyvben is kevésnek tűnt a megtalált és elpusztított lélekszilánkok száma, nem lett volna probléma, ha beleírnak még egyet-kettőt vagy előrébb hozzák valamelyik megsemmisítését. Steve Kloves, a Potter-veterán forgatókönyvíró bizonyára örült, hogy ezúttal nem kell rengeteget gondolkodnia azon, hogy a több száz oldalas cselekmény mely részét kurtítsa meg vagy hagyja ki, de nagy boldogságában eszébe juthatott volna, hogy az általa papírra vetett sorok nem mindegyike állja meg helyét a vásznakon.

Radcliffe, Watson és Grint közül eléggé látszik, hogy az utóbbi fejlődött a legtöbbet az eltelt évek alatt. Bár Radcliffe-nek nincs más dolga, mint nagy aggodalommal búbánatosan nézni maga elé, Hermione pedig folyamatosan úgy fest mint aki mindjárt elbőgi magát, Grintnek a drámázáson kívül jutott néhány vicces pillanat is. A gonoszok sajnálatos módon kevés teret kaptak, Voldemort nincs jelen túl sokat, Pitont (Alan Rickman) pedig csak egy rövid ideig láthatjuk, hozzá képest jobban járt Bellatrix (Helena Bonham Carter), aki még feltűnik az alkotás egy pontján, az őket megformáló színészek szintén remekelnek. Ha már a színészekről esik szó mindenképpen meg kell említeni David O'Hara, Steffan Rhodri, és Sophie Thompson nevét. A három aktor Harryéket alakítja, mikor azok átváltozva benyomulnak a sötét erők által uralt Minisztériumba, a kémfilmeket idéző rész egyszerre vicces és ugyanakkor izgalmas. Meg kell említeni a házimanókat, velük igen szép munkát végeztek és a Dobbyval történő eset talán jobban megérinti az embert, mint a filmbéli többi hasonló történés.

A Warner sokak meglepetésére elérte, hogy A sötét lovag megkapja a PG-13-as kategóriát, ezt azóta is rengeteg filmes emlegeti, mivel maguk is hasonlóképpen szeretnék feszegetni a besorolási határokat. A Halál ereklyéit is sikerült ebben a kategóriába belenyomni, bár több helyen horrorisztikus és egy-két erotikusnak szánt jelenet látható, az egész művet átitatja a komor hangulat és kilátástalanság érzése.

Ha értékelni kellene kissé bajban vagyok, ugyanis a sok negatív dolog ellenére Yates remekül megteremtette a hangulatot és az adrenalinszint is többször megemelkedik, szintén dicsérendő az ereklyék történetét bemutató animációs rész is. A stáblista alatt felmerül bennünk, hogy vajon a folytatásban látható Roxfort ostroma mennyire lesz káprázatos, varázslatos és székbe szegező. Hiszen elvileg részben ezért is vágták ketté a Halál ereklyéit, hogy szépen megágyazzanak a második felvonásnak. Hogy az effektmágusok beleadjanak apait-anyit annak az épületnek a lerohanásába, ahol hőseink magukba szívták a mágiával kapcsolatos hatalmas tudásanyagot. S voltaképp az egész film csak egy hosszú felvetésnek tűnik, tehát eléggé úgy fest, mintha valóban sok kapitulatuszt, meg efféle varázslatot fogunk hallani a Halál ereklyéi II-ben. Ha mindenképpen %-ban kellene kifejezni, akkor 65 %-ot kap tőlem a film. Fontos megemlíteni, hogy aki nem járatos ebben a világban, nem tudta eddig, hogy mi fán terem Harry Potter és ez lenne az első alkotás, ami elé leülne, az ne tegye. Számukra – ha nem is az egész produkció – felettébb érthetetlen lesz.

imdb: 8,1
rottentomatoes: 78 %

Büdzsé: 250 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 221 millió dollár
Eddigi összbevétel: 604 millió dollár

Címkék: fantasy iromány harry potter könyvből film sequel harry potter 7 65 %

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr442486873

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Harry Potter és a halál ereklyéi, 1. rész (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1) 2010.12.05. 09:53:02

Alapsztori: Harrynek el kell pusztítania a horcruxokat, közben azonban tudomást szerez a páratlan hatalmú varázstárgyakról, a halál ereklyéiről.Húzónév: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Julie Walters, Alan Rickman, Ralph Fiennes, Helena Bon...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

robbie90 2010.12.01. 21:44:13

Nagyából azt kaptuk, amire az előzetesek alapján számítani lehetett. Voltak olyan részek, amiket vártam ,de nem jöttek vagy éppen kicsit másképp, mint vártam. Volt amit nagyon elbasztak, pl Dobby nekiáll lecsavarozni a csillárt..wtf!?? Viszont szerintem a film csúcspontja a három testvér meséje, na az valami rohadt jó lett.
Összességében nem volt olyan rossz, és hát a végére már tényleg csak a javát hagyták meg. Várós az utolsó rész, és remélem sikerül összehozni egy epic befejezést.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.01. 21:56:23

A végén egyébként olyan érzésem volt, hogy ott hagyták abba, ahol a vágóolló lecsapott.

Elanor_ 2010.12.01. 22:05:42

egyetértek, de még kritikusabb vagyok.
szerintem egy HP-univerzumrajongó számára teljesen felesleges a film. semmi újat nem hoz, mutat, semmi fejlődés, haladás, semmi új infó. azoknak, akik pedig nem fanok, halál érthetetlen az egész.
ja, és még vmi, ez már abszolút nem gyerekfilm.
az animációs betét viszont gyönyörűséges, elnézegettem volna még órákig.
biztos, h hamar kimásolják és feldobják youtube-ra, ahol tizenötmillióan nézik majd meg. :)

speedle 2010.12.01. 22:40:23

Leszögezném, hogy a negyedik film óta nem néztem HP filmet moziban. Akkora csalódás ért azzal a filmmel, hogy a kedvem elment az egész HP filmektől és megfogadtam, hogy soha többet nem költök moziban a Harry Potterre. Azért rendszeresen dvd-n megnéztem a részeket, szörnyűek egy szóval.
Aztán kezdtem olvasgatni más oldalakon kritikákat, hogy jó ez, meg az eddigi legjobb, meg, hogy KÖNYVHŰ. Na mondom, megnézem, de nem moziban. Hát a képernyő elé szegezett. Ez kellett volna a többi filmnek is, a kettévágás. Természetesen megfejik rendesen a tehenet, tegyék is, ők is csak üzletemberek. De a sztorinak is jót tett. Természetesen a csavarozó Dobby-n azért én is felnevettem, meg jó pár gázabb résznél, de ezekkel együtt is ez a véleményem.
Bocsi Elanor, de nem értek egyet veled. Szerintem ez hiányzott a 4-5-6 filmekből, a KÖNYVHŰSÉG. Ez az első átdolgozása a regényeknek. Ne akarjon már egy semmirekellő forgatókönyvíró átírni egy világsikerű regénysorozatot. Nem ment neki. Természetesen 2 órába belezsúfolni több száz oldalt nem lehet, de kérdem én, hogy akkor minek ír bele plusz részeket és vág ki létfontosságú dolgokat. Szegény páromnak folyamatosan magyaráztam a hetedik film alatt, pedig már ő is elolvasta egyszer az egész sorozatot. Ezzel látszik, hogy nagyon foghíjasak a filmben az események.
Ja, és igen, már azóta megnéztem moziban:D

Spawn85 2010.12.02. 02:51:25

@Elanor_: Nemcsak a filmek, de szerintem a könyvek sem gyerekeknek valók úgy kb. a második résztől. :)

Na, akkor a filmről: Kicsit tartottam tőle, mert az előző HP film szerintem nagyon el lett rontva, és a rendező maradt ugyanaz. Viszont kellemesen csalódtam, mert ez jobban sikerült (mondjuk az előzőt nem volt nehéz felülmúlni). Persze pár dolgon itt is változtattak a könyvhöz képest (kimaradt ez-az), de nem éreztem annyira zavarónak, mint az előző filmnél (ott konkrétan a könyv lényegét sikerült kihagyni)
A látványra most sem volt panasz, de azzal eddig sem volt gond. Kíváncsian várom a folytatást.

nikodémus 2010.12.02. 08:09:10

Felemás blockbuster.

Pozitívumok:
- hangulatteremtés,
- minisztériumi fogócska,
- animációs betét,
- normális road-movie-dramaturgia (az értelmes dramaturgia alap kellene legyen, de mint az előző részből tudjuk, ez a HP-filmek esetén sajnos bónusz...)

Negatívumok:
- sok logikátlanság (pl. esküvő utáni szétszéledés után Harryék miért nem keresik a kapcsolatot társaikkal? Harry miért nem keresi a kapcsolatot Ginnyvel? Vagy legalább miért nem mutatják a két szálat párhuzamosan? Ugyanez a gondom Ron-ügyben is. Teljesen esetleges az elmaradása és a visszatérése is.),
- a Gyűrűk Ura- nyúlás,
- a tánc a sátorban: itt az egész mozi felröhögött, mi is. Teljesen hiteltelen volt.

Mese92 2010.12.02. 08:11:06

Holnap nézzük meg, és már nagyon várom.

tessedik 2010.12.02. 09:19:03

Jesszusom. Ne írjuk már le azt, hogy idézem a "három aktor". WTF?? Teljesen magyartalan, van erre egy szép szavunk. SZÍNÉSZ.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.02. 10:05:56

@speedle: Egy filmet nem tudnak könyvűen visszaadni, muszáj megváltoztatni, kivenni, hozzátenni ezt-azt.
Pl. a Gyűrűk ura úgy lett jó, ahogy Peter Jackson megcsinálta. De pl. Clive Cussler regénye, a Szahara nagyon jó volt könyvben, erre a filmverziót elcseszték, túl sok mindent rövidítettek le.
Itt szerintem úgy-ahogy maradtak Rowling regényénél, mondjuk talán Harry jobb lett volna, ha álcázva megy az esküvőre, meg egyéb apróságok. Ám az erdőbeli bújócskázást le kellett volna rövidíteni, úgy gondolom a kb 1 órás (vagy mennyi volt?) sátorozást akár fél órára is le lehetett volna csökkenteni, azt a fél órát pedig Roxfort ostromának adhatták volna, meg hozzátoldanak még 20-25 percet és befejezik.

karbalán 2010.12.02. 10:08:34

"hopponálnak"

Nem tudom, honnan veszik sokan ezt a szót, mert a könyvben ilyen nem szerepel. Ott "hoppanálás" van...

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.02. 10:12:58

@karbalán: Igaz. A filmet láttad egyébként, tetszett?

Spawn85 2010.12.02. 11:39:31

@tessedik: Ez igaz, de hogy ha mondjuk egy post-ban sokszor használják a színész szót, akkor meg a szóismétlés lesz zavaró valakinek. Így talán megbocsátható az aktor kifejezés használata néhány esetben.

Spawn85 2010.12.02. 11:41:19

@koimbra: No, de éppen azért volt hosszú a sátoros rész, mert ki kellett tolni, hogy összejöjjön a két filmnyi játékidő. :)

(Egyébként állítólag először a rendező David Yates sem volt boldog, amikor megtudta, hogy a Warner két filmet akar.)

karbalán 2010.12.02. 11:52:50

@koimbra: Holnap nézzük az imaxben, eddig csak az első 36 percet láttam. Az tetszett. Különösebb elvárásaim amúgy nincsenek, mert az utolsó két könyv annyira nem tetszett.

robbie90 2010.12.02. 11:56:29

@Spawn85: Szerintem nem lehetett volna egy filmben jól megcsinálni. Igazából a sátorozós rész sem volt hosszabb, mint kellett, főleg a könyvhöz képest, mert ott sokkal hosszabb volt ez a rész ugye. Én még azt is keveselltem, emennyit a régi főhadiszálláson töltöttek, oda vártam volna legalább egy Sipor flashback-et.

Spawn85 2010.12.02. 12:59:39

@robbie90: Szerintem meg lehetett volna oldani egy filmben is, az más kérdés, hogy hogyan...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2010.12.02. 15:22:41

Az animáció, és a három kém rulez.
A többi leves...

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.02. 15:36:54

@Spawn85: Szerintem egy 2 óra 40, 2 óra 50 perces nyugodtan lehetett volna. Nagyon remélem, hogy megérte a roxforti ütközetért kettévágni.
@doggfather: A kémesdinél a három színész nagyon jó volt. Kiváló választásnak bizonyultak:)

madárijesztő 2010.12.02. 15:53:57

Egyszerűen nem értem, hogy miért nem kergették el Yatest a filmtől. A legutóbbi részből is egy igen gáz romantikus filmet csinált. Ezt meg rendesen elnyújtotta, értem én, hogy legfelsőbb utasítást, de akkor tette volna érdekessé, mert így a film nagy része egy nullköltségvetésű független thrillerre vagy mire hasonlt.

Spawn85 2010.12.02. 23:02:42

@koimbra: Felőlem akár 3 és fél vagy 4 órás film is simán lehetett volna. (A Gyűrűk Ura harmadik részénél is úgy elrepült a 3 és fél óra, hogy észre sem vettem.)
Szóval, összejött volna ez egy filmben is.
És igazából azért lett két film, mert így plusz egy bőrt (meg egy halom lóvét) le lehet húzni a HP-témáról, semmi másért. (A Twilight utolsó részét is ezért vágták ketté.)

@madárijesztő: Az előző rész tényleg nagyon el lett cseszve.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.03. 10:39:29

@Spawn85: Az Alkonyat utolsó részét is a pénz miatt vágták ketté. Nem lenne meglepő, ha majd a Narina esetében is ezt tennék.
@madárijesztő: Bizonyára Yates volt a legkönnyebben irányítható.

Spawn85 2010.12.03. 13:05:49

@koimbra: Én úgy tudom, a Narnia-ból nem terveznek több részt. Ezek szerint igen?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2010.12.03. 13:46:30

@Spawn85: Sztem megcsinálják az összes könyvet.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.03. 13:54:14

@Spawn85: Ha a harmadik rész sem teljesít megfelelően szerintem nem jön több rész.
Egyébként nem elképzelhetetlen, hogy Potterből is jön még néhány. A stúdió biztosan előjön néhány ötlettel.

Spawn85 2010.12.03. 14:18:26

@koimbra: Ja, értem.

Azon nem lepődök meg, ha a stúdió előáll, hogy folytassák a HP-t. (Állítólag pl. a "Watchmen"-t is akarták folytatni, csak a képregénykiadónál gyorsan leintették őket.)

Mese92 2010.12.04. 12:02:24

Tegnap néztük meg egy HP rajongó barátnőmmel és azt kell mondjam, hogy komolyabb volt, mint a könyv. Vagy csak nagyon régen olvastam és nem emlékszem rá eléggé. Sok jelenet volt, ami nem volt benne a könyvben, de nem ártott, hogy a filmben benne volt, sőt, javított rajta.
!!!SPOILER!!!!
Megrázó volt D. halála, a bal és a jobb oldalamon ülő is sírt, és amikor Hermionet kínozta Bellatrix, az is sokkoló volt, nem is emlékszem rá a könyvből. A film csúcspontja szerintem:
- Hermione és Ron pillanatok
- A fejvadászok, főleg ahogy a főnökük viselkedett
- A trió kémkedése fenomenális volt, főleg Ron, meg a felesége :D
- Az animáció lehengerlő volt
- És még a tánc is tetszett, mosolyt csalt az arcomra
- Az új színészek, Mundugust teljesen így képzeltem a könyvben, a Mágiaügyi Minisztert és Billt is eltalálták
!!SPOILER VÉGE!!
Negatívumok nem is jutnak eszembe, nagyon jó film volt.

karbalán 2010.12.05. 09:08:26

@koimbra:

Nos, nekem pont a vándorlásos-erdős részek tetszettek jobba, az akciók pedig kevésbé. A két rész kettévágása nem az igazi, ezt a Gyűrűk Urában sokkal jobban megoldották.

Mese92 2010.12.05. 12:03:27

Ó, kimaradt a kritikámból egy óriási negatívum.
!!SPOILER!!
Képesek voltak Sipornak (előzőleg Harsányi Gábor volt) Láng Balázs hangját adni, ami talán még nem is lett volna agy halál, ha normálisan beszél, de a pasi ugyanazt nyomatta, mint amikor Gollamot szinkronizálta. Sipor 7 perc szereplése alatt kínosan éreztem magam.
süti beállítások módosítása