Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Black Swan

2010.12.30. 22:23 nyuszisz 25 komment

Darren Aronofsky új filmje az egyik legvártabb alkotás az idén, melyben a  balett világát elegyíti a pszichológiai thrillerrel. Ehhez nincs is szüksége bonyolult történetre, a Black Swant ebből a szempontból egyszerűség és kiszámíthatóság jellemzi, míg minden más tekintetben nagyon is összetett.

Nina (Natalie Portman) a feltörekvő balett-táncosnő, egyike azon esélyeseknek, akik versenyezhetnek a Hatyúk tava egy új változatának főszerepéért. A rendező, Thomas Leroy (Vincent Cassel) azonban nem tartja elég megfelelőnek a lányt a hattyú királynő szerepére, mivel úgy látja, nincs meg benne az az adottság, hogy a szükséges  két ellentétes karaktert kiválóan megformálja.  A főszerephez ugyanis a fehér és fekete hattyú karaktere egyarán tartozik, és a törékeny, kislányos balerina nem tudja bemutatni a csábító, sötét hattyúlányt. Egy új táncos, (Mila Kunis) a lány igazi versenytársa.

 

Végül Nina úgy kapja meg a szerepet, hogy már nem számít rá, mivel a rendező szerint, nem tökéletes a szerepre. Ráadásul családi háttér sem támasztja alá az önbizalmát. Feltehetően egész eddigi élete szigorúan a balettről szólt, egy olyan anya nevelésében, aki szintén erre a szerepre vágyott, de sosem kapta meg. Elődje, a kiöregedett  Winona Ryder botrányosan távozik a társulattól, féltékeny megjegyzésével még gondoskodik tovább rombolni Nina önbizalmát.

A lánynak tehát valóságos démonokkal kell megküzdenie, ahhoz, hogy el tudja játszani a rá bízott szerepet. Meg kellene erősítenie az önbizalmát és könnyedén eljátszani a szerepet, ezt mondaná mindenki, és a rendező is, de ezt a tanácsot gyakorlatban nehéz megfogadni. Nina valójában egy nagyon feszült, görcsös egyéniség, inkább létrehoz egy személyiséget, a fekete hattyút, ami kicsit ő is, és kicsit, vetélytársa, Lily is. Aronofsky kettétépi főszereplő személyiségét és a jelenséget igen félelmetes, horrorfilmbe illő eszközökkel mutatja be. Ilyen, vagy hasonló tudathasadást már sok filmben láttunk, de itt most nem azzal a céllal került be a forgatókönyvbe, hogy a végén jól meglepődjünk, hanem az egész egy  egyszerű metafora.

A film egyik legnagyobb erőssége a látvány.  A fehér és a fekete erős ellentéte, mint a jó és gonosz, az ártatlanság és a sötétség hol egymástól elkülönülve, hol zavarba ejtően összefonódva és kétértelműen jelenik meg. Aronofsky minden alkalommal valamilyen kétséget is csempész a jelenetekbe Ninával kapcsolatban, az hogy mi valóság és mi nem körülötte, nem mindig egyértelmű az első pillanatban.  Míg a két hattyú karaktere, a  fekete-fehérek, két igen tiszta ellentétet jelentenek. Ennek bizonyosság, bizonytalanság váltakozásnak is bája van, talán tánchoz hasonló ritmust kap tőle a film is.

A balett műfaja talán kevesekhez áll közel, én sem ismerem; és igazából a nagyon kifinomult és nehéz tánccal azonosítom, aminek a mondanivalóját, történetét nehéz megérteni. Még asszociálok a fagyosságra is és az oroszok is eszembe jutnak és persze a Hattyúk tava is. Mindaz, amit tudok és elképzelek róla, az alapján nem is lehetett volna szebben elegyíteni azt az esztétikumot, ami a balettben van a filmmel, mint ahogy most Aronofsky tette. Igaz, ettől valamennyire művészieskedő a film, lehet, hogy kicsit már giccses is, de nekem ez még belefér a balett-témába. Az, hogy ezek a finom elemek keverednek a lélek szörnyűségeivel, külön tetszik. Úgy ahogy kicsit félünk a bohóctól, félhetünk a balettben is valami meg nem fogalmazott hátborzongató érzéstől, az álarctól, (ami lehet vastag smink is), vagy hogy ez az egész a szemnek szép, a léleknek meg ugyanannyira lehet hamis és gyilkos is.

Aronofsky már korábban azt nyilatkozta, hogy ő akarja először kihozni Natalie Portman-ből a felnőtt nőt, de igazából már láthattuk a Közelebb!-ben is csalódni és felnőtté válni. Ez egyébként reklámszöveg lehet, mert nem hiszem, hogy lenne  még egy ilyen törékeny, balerina alkatú színésznő, aki ebben a munkában ennyire tökéletesen teljesíthetett volna.  A színésznő egyszerre  aszexuális, elnyomott felnőttkorú kislány, a lázadó, az üldözési mániás, az önmagát büntető, a hatalomra törő gyilkos (most lényegtelen, hogy a valóságban, mi történt, és mi nem), valamint a film végére végre a mindent leküzdő szabadon, csodálatos tehetséggel táncoló balerina szerepében is megmutatkozik.

Hogy ne hagyjak űrt, megjegyzem, hogy a mellékszereplők is brillíroztak, Vincent Cassel nemes egyszerűséggel, Mila Kunis pedig egy összetettebb - félig igazi, félig látomás - alakjában, valamint Barbara Hershey és Winona Ryder is emlékezetes alakításban látható.

Imdb: 8,7/10

Szerintem: 10/10

Címkék: iromány 100% black swan

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr342549391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alex Mahone 2010.12.30. 22:38:58

A pankrátor nem tetszett. A requiem még annyira sem. Ezt most töltöm, hát nagyon kíváncsi leszek...

A nép fia 2010.12.30. 22:58:09

@Alex Mahone: Én meg arra leszek kíváncsi, hogy ez a rendező a Wolverine-ből mit hoz ki...

asz0089 2010.12.30. 23:49:58

Röviden és tömören:
Világszám!

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2010.12.31. 00:18:21

A Requiem tetszett, a Pankrátor nem. A Black Swan nem érdekel, a Wolverine-t várom :)

Alex Mahone 2010.12.31. 00:34:43

@A nép fia: na, az lesz még egy külön történet... :D

nikodémus 2010.12.31. 09:12:26

2010 eddigi legjobb filmje nálam. Amikor vége lett, csak bámultam percekig, és még több nap múlva is bevillant egy-egy erős kép a filmből.

Eredetileg A pankrátort és ezt 1 db filmként akarta leforgatni Aronofsky (Randy szerelme Nina lett volna), huh, az ütős lett volna...

duckit · http://gonduzo.blog.hu/ 2010.12.31. 11:02:02

2010 egyik leghatásosabb filmje.

Lubezki 2010.12.31. 11:12:56

@Alex Mahone: Ha nem tetszett sem a Requiem sem a Pankrátor, amik függetlenül a vélkeményemtől mestermunkák, ez sem fog.

suo tempore 2010.12.31. 11:42:15

várom, NP nagy kedvenvem a V óta

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.12.31. 12:05:07

Még nem volt szerencsém a filmhez, szerintem csak jövőre tudom megnézni, gondolom kell hozzá egy hangulatállapot.
A forrás nekem nagyon nem jött be, de tudom, hogy sokan letették a hajukat is előtte. A Rekviemet nagyon régen láttam, nagyon jó lett. A pankrátorért adtam volna Mickey Rourke-nak egy Oszit, de sajnos még nem láttam Jeff Bridges díjnyertes alakítását, ideje lenne azt is pótolnom:)

csak_csendben 2010.12.31. 14:02:19

@A nép fia:

Wolverine egy erőszakos hosszú úton fog végig menni, mind a valóságban, mind a saját tudatában, hogy megtalálja a kérdésre a választ: "ki vagyok én?". Az út végén rádöbben, hogy nem ember, aki néha állattá vedlik, hanem állat, aki emberként tetszeleg. Ez sokként éri, de tudja, hogy a szerelmét (akivel a film közepén találkozik, az érzelem kölcsönös, de egy kézfogásnál tovább soha nem jutnak) és saját magát csak akkor tudja megvédeni valódi énjétől, ha végleg szakít az emberekkel és elmegy a dzsungel legmélyére, távol mindentől.

Rendezői változat vége:
A film végén mikor megvédi az embereket és szerelmét a gonosztól (széttépi), akkor saját magát már nem menti meg a nyak magasságban érkező cséplőgéptől, hogy megóvja a szerelmét valódi énjétől.

Alex Mahone 2010.12.31. 14:15:25

Na megnéztem, hát... Mit mondjak, ez a stílus nem nekem való, de meg tudom érteni, miért bomlanak utána a népek. Nálam 30%, valami eszméletlenül szájba rágja a szimbolizmusát.

Alex Mahone 2010.12.31. 14:22:54

Ja, és: "Ilyen, vagy hasonló tudathasadást már sok filmben láttunk, de itt most nem azzal a céllal került be a forgatókönyvbe, hogy a végén jól meglepődjünk, hanem az egész egy egyszerű metafora."
Ez egy kis csúsztatás, de, azért is van benne, hogy a végén aztán jól meglepődjünk.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.01.04. 20:32:16

Szerintem egy 75-80 %-ot megérdemel. Nem vetettem le előtte magam, de jó művész-thriller volt. Már az elején érződött, hogy a félénk, halk szavú lány kissé zakkant. Spoiler én arra számítottam, hogy halott anyjával él együtt, esetleg még Mila Kunis karaktere sem létezik. Ehhez képest a végén kicsit meglepődtem a főhősnővel együtt, hogy hol a vértócsa, kit szúrt le?

Alex Mahone 2011.01.04. 21:41:48

@koimbra: neked ez komolyan meglepetés volt?

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.01.04. 21:46:38

@Alex Mahone: mint mondtam nem volt nagy:) Egyébként több verzió is forgott bennem, el tudtam képzelni, hogy az anyja nem létezik, meg Mila Kunis karaktere se. Vagy, hogy a kettő ugyanaz. Erre kiderül, hogy Kunis karaktere valóban létező személy és ezek után valamennyire meglepetés volt, igen.

nyuszisz 2011.01.04. 22:34:32

@koimbra: Mila Kunis létezése tényleg hajszálon függött és én is paráztam az anyától.

Proxima Centaur 2011.01.05. 00:10:59

Az anya tényleg furcsa volt. Elsőre is feltűnt, hogy autokrata mód irányítja Nina-t, másodikra meg a kérdés, hogy egyáltalán Nina választása volt-e, hogy balettáncós nő legyen?
Mondjuk volt a filmben némi kiszámíthatóság, mert valójában ez a pszichoanalitikai köret nem feltétlen újdonság, de egyáltalán nem csúsztatás az, hogy ez a film nem csak erről szól. Ezért melyik szimbolikáról beszéljünk ami olyan szájbarágós - és annak mik az indokai (mert jelzőt könnyű mondani, de az indok hol marad)???
Az egész filmben az tetszik a legjobban, hogy sok mindenről szól ugyan, de valamit nagyon relatívan, és sejtelmesen tud megmutatni: hogy a művész a megszállotság égisze alatt milyen messzire és milyen áron képes eljutni egy jellemezhetetlen állapot, a tökéletes felé. Vagyis röviden: Nina, ezt elszúrtad, lelkes alkotók vigyázzatok. :D
Nálam simán belefér az év legintelligensebb, legkiforrottabb munkái közé.

Shyllard 2011.01.11. 22:13:35

Most lestem meg, utolsó fél órát szájtátva néztem, a befejezés után pedig percekig meredtem magam elé (nanemazért mert olyan kiszámíthatatlan volt) Aronofosky nagyon tud, ezt már a Requiemmel és a Forrással is bebizonyította. Én nem féltem nagyon a Wolverine-t, sztem elég érdekes és eddig szokatlan megközelítésben lesz részünk :)

Elanor_ 2011.02.09. 19:25:11

nekem abszolút nem jött be ez a film. szájbarágós, vontatott és halál sablonos.
Portman játéka hibátlan, érte érdemes volt megnézni, de az egész sztori a megvalósítással együtt valahogy bosszantóan gyenge.

shipwrecked.in.oslo 2011.02.14. 14:23:24

na, már nem sokat kell aludni a hazai premierig : ) hmm, aki látta az mind külföldön lakik? : DD ugye nem mondjátok hogy egy ilyen kaliberű filmet képesek voltatok monitoron nézni? : D

Shyllard 2011.02.14. 15:05:44

@shipwrecked.in.oslo: Dráma, nem a látvány a lényeg és a dvdrip, ami kijött már rég, sztem egyáltalán nem rossz minőség. Ugye nem mondod komolyan, hogy egy ilyen kaliberű filmet képes vagy fos szinkronnal megnézni?:D

shipwrecked.in.oslo 2011.02.14. 15:54:31

@Shyllard:
basszus, a frászt hoztad rám, de meglestem a kiírást és szerencsére feliratos lesz : D

M.C.Escher · http://nyekk.blog.hu/ 2011.02.22. 21:40:28

Sajnos csak most tudtam megnézni a filmet, de megérte rá várni. Nem hittem volna, hogy így be fog jönni egy film ami egy balett-táncosról szól, de a táncos részeket olyan jól csinálták meg, hogy olykor az volt az érzésem, hogy Natalie Portman körülöttem táncol!

!Márk! · http://smokingbarrels.blog.hu 2011.06.28. 16:29:57

Nagyon jó film, akárcsak a kritika is! :)