Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Donnie Darko

2011.10.08. 20:12 Muse 55 komment

Azt hiszem, nem én vagyok az egyetlen, akinek Gary Jules Mad World c. számáról egyből a Donnie Darko zseniális zárójelenete ugrik be. Akinél ez nem játszik, annak sürgősen ajánlom a film azonnali megtekintését, mert ez az az alkotás, amit bűn kihagyni.

Igazából az a film is ez, amit már háromszor láttam, de még mindig nem értem teljesen, miről is szól. Sőt, általában azok is, akiknek a kezébe nyomtam az idők folyamán, azt mondták, hogy nem egészen tudják, mit láttak, de nagyon tetszett nekik. Akik most elbizonytalanodtak volna, azoknak hadd fejtsem ki alább, miért is e nagy képzavar.

Donald Darko egy tizenhét év körüli, teljesen átlagos srác - lenne, ha nem küzdene már évek óta depresszióval, váratlan dührohamokkal és furcsa látomásokkal. Emellett korát meghazudtoló intelligenciája hol segíti, hol pedig inkább hátráltatja a mindennapokban. Mindezektől függetlenül igyekszik úgy élni az életét, ahogy a többiek, még akkor is, ha az egész kisváros dilisnek hívja a háta mögött. Egy éjszaka azután különös és váratlan dolog történik: Donnie-t egy hang kicsalogatja a házból, majd a hang gazdája, egy ronda nyúljelmezbe öltözött idegen, Frank figyelmezteti, hogy 28 nap, 6 óra, 42 perc, és 12 másodperc múlva vége lesz a világnak. Mindeközben egy utasszállító repülőgép hajtóműve csapódik a Darko család házába, pont oda, ahol Donnie szobája található. A fiú így túléli az esetet, de az élete innentől kezdve teljesen megváltozik, hiszen a világ végétől való félelme olyan tettekre sarkallja, amelyeknek maga sem látja a következményeit.

Nem is tudom, mivel kezdjem, hogyan tudnám megragadni a lényeget, amitől olyan jó ez a film. Az egész magját talán maga a hangulat adja. A film végig melankolikus, szomorkás, amire a fakó, sötét színvilág és a zseniális betétdalok csak rátesznek egy lapáttal. Emellett végig jelen vannak a groteszk vonások és a fantázia elemei; ezek és a valóság pengevékony határán pedig olyan zseniálisan egyensúlyoznak az alkotók, hogy lényegében meghatározhatatlan, mi az, ami valóban megtörténik, és mi az, ami csupán a szereplők fejében játszódik le. Mindemellett a sokszor búskomor képsorokban a saját hétköznapjainkra, problémáinkra, a minket körülvevő emberekre és világra ismerhetünk rá, és ez néhol nem kicsit nyugtalanító.

Hogy egy kicsit bőbeszédűbb és konkrétabb legyek: van itt minden, a tinédzserkori szerelemtől kezdve a barátságon, a családon belüli problémákon, a generációk közötti különbségeken, a tolerancia hiányán, a vérre menő erőszakon, a szexualitáson és a népbutításon keresztül a gyerekek szerepének korukhoz illő meghatározásáig. Ez a sokszínűség a filmben megjelenő karaktereknek is köszönhető, hiszen mindegyikük az élet egy-egy kis szeletét képviseli. Akad itt irodalomtanárnő, aki szokatlan oktatási módszereivel kivívja az iskola vezetőségének ellenszenvét, életmód-tanácsadó, aki maga sem hisz "a szeretet gyógyító erejében a félelemmel szemben", kövér kislány, akit nyelvi nehézségek is akadályoznak abban, hogy megértesse másokkal, mi is játszódik le benne, s mellette ott van a lázadó tinilány, a bolond öregasszony, az anya, aki nem tudja elfogadni, hogy már elmúlt negyven, a srácok, akik a gyengébbeken vezetik le a feszültséget, és a fiúk, akik saját gondolatok híján Donnie minden őrült kirohanásán áhítattal csüngenek. A listát még hosszan lehetne folytatni.

Ami csak még parádésabbá teszi a szereplőket, azok a színészek. A Donnie Darko alkotóinak - elsőfilmes rendezés okán - alacsony költségvetésből kellett gazdálkodniuk, ám ennek ellenére olyan színészeket foglalkoztattak, mint az azóta már elhunyt Patrick Swayze vagy Drew Barrymore. A legemlékezetesebb alakítást mégis kétségkívül a címszereplőt megformáló Jake Gyllenhaal nyújtja, aki a filmben egyszerre átlagos, ijesztő, szerethető és sajnálnivaló.

De hogy ne csak a hétköznapi vonatkozásokról beszéljek, elárulom, mi a film igazi különlegessége: az időutazás kérdéseit (is) feszegeti. Ez a téma újra és újra felbukkan a mozi során, s a végére annyira át- meg átszövi, hogy gyakorlatilag ettől lesz olyan zavaros az egész. Donnie képzelgéseinek egy része, és Frank, a nyúl alakja is az időutazáshoz kapcsolódik, s mivel mi magunk hisszük is, meg nem is, hogy mindez valóban megtörténik a fiúval, a film végére enyhe bizonytalanságban maradunk. Persze többszöri nézésre meglátszanak az összefüggések, ennek ellenére engem minden alkalommal, mikor a film végére érve a stáblistát bámultam, merev tekintet és mozdulatlanság szállt meg.

Szóval a Donnie Darko-ban akad jócskán emberi tragédia, de legalább ugyanennyi, néhol finom, néhol inkább polgárpukkasztó humort is csempésztek a forgatókönyvbe. Épp ezért az ember sokszor el is mosolyodik, néha az emberi hülyeségen, néha pedig azon, hogy Donnie mennyire másképp, talán élesebben, de mégis teljesen más szemszögből látja a világot. Elég csak a Hupikék törpikékről való eszmefuttatására gondolni, ami szerintem a film egyik legzseniálisabb monológja.

Nem tudom, a Donnie Darko-nak van-e tanulsága vagy mondanivalója, csak azt tudom, hogy emlékezetes, a maga módján megrázó, s napokig ott motoszkál az ember fejében. Azt hiszem, felesleges tovább tépni a számat; aki teheti, szánjon erre a filmre az életéből cirka két órát - ígérem, hogy nem fogja megbánni.

Címkék: ajánló film iromány donnie darko kultfilm

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr963288298

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mad World 2011.10.09. 18:09:11

A Mad World Gary Julestól nagyon felkapott mostanság. Nemcsak külföldön, Magyarországon is, ebben nagy szerepe van a Megasztárnak és az X-Faktornak is (erre még visszatérünk). Sokszoros feldolgozásról van szó, a külföldi X-Faktorban Adam Lambert é...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Királyvíz 2011.10.08. 21:46:27

Mindenkinek ajánlani tudom a film extrás DVD-jét, főleg a kihagyott jeleneteket. Többségük annyira jó, hogy nem is értem, miért maradt ki a filmből (valszeg velük túl hosszú lett volna). Sokat hozzáadnak az eredeti filmhez, és több jelenet is érthetőbbé válik. Meg persze ott a rendezői kommentár, erősen javallott azzal is végignézni.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2011.10.08. 21:51:42

Annyi maradt meg a filmből, hogy a főszereplő srácnak meg kell halnia ahhoz, hogy a világvége elmaradjon. Eleve a bajt ő idézi elő azzal, hogy kijön a házból a rémnyuszi invitálására. Ekkor zuhan a szobájára a repülőgép hajtómű. Így életben maradt, de csak egy időre, pont annyira, hogy elfogadja saját halandóságát és a tényt, hogy mindannyian egyedül halunk meg. A film végén ismét lezuhan a hajtómű és megöli a srácot. A világvége elmarad, és semmissé lesznek események például a srác szerelme a lánnyal, aki a film végén nem is tudja, hogy ki halt meg. Fura film. Annyira mély nyomot nem hagyott bennem. Ennyire emlékszem. :-)

izbiz 2011.10.08. 23:40:34

Gamma Leonis: Légyszíves máskor írd már ki,hogy Sopiler! Lelőtted a teljes filmet!

Sanosuke 2011.10.09. 09:04:59

amikor először végignéztem teljesen magával ragadott. sok zavaros rész van benne de imádom.

hasonló hatással volt rám a Pillangó effektus is.

Sanosuke 2011.10.09. 09:17:40

sajnos a rendező következő filmje a káosz birodalma már elég gagyi lett ehhez képest.

a Samantha Darko-t látta valaki ?

Shyllard 2011.10.09. 11:26:52

@Sanosuke: IMDB-s oldala alapján az sem lehet egy remekmű :D

little2 2011.10.09. 12:02:13

Szerintem is nagy film, a Pillangó Effektussal együtt, ami még Kutcher ellenére is jó.
Aki látta mindkettőt: a rendezői változat az milyen a mozis verzióhoz képest? Olvastam olyat, hogy az nem lett jobb, sőt. Én kedvelem a rendezői véltozatokat, de pl. pont a Pillangó effektusnál a mozis verzió az jobban működik. Ennél mi a helyzet?

Muse · http://muse.blog.hu 2011.10.09. 15:06:23

A Pillangó effektus is nagyon jó film, bár az kevésbé ragadott meg, mint a Donnie Darko - másodszorra már nem ütött akkorát. :)

@Gamma Leonis: Sajnos már nem tudok szerkeszteni a kommenteden, de legközelebb tényleg írd ki, ha spoiler-ezel, mert nem mindenki látta a filmet!

JanDítě 2011.10.09. 17:38:20

egyike azoknak az igen kevés filmeknek amit miután megnéztem, újra akartam látni.
a top10es listámon igen előkelő helyen áll.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2011.10.09. 18:05:59

Ennél a filmnél tök mindegy, hogy leírtam pár elemét, mert a kritikában is olvasható sok-sok apró jelenet összeadódó hatása a lényeg. :-) Vannak filmek, ahol mindegy, hogy tudod a vége poént, attól még hat rád.
Egyébként az ember cirka tizenéves korában magától is rájön a nagy poénra, hogy spoiler egyedül halunk meg.
Mivel elég sokat töprengtem magamtól is az élet dolgain és szürreális elemein, ezért nem ütött nálam nagyot eme film. Láttam én már karón varjút és még sok mást is. :-D

Po 2011.10.09. 18:12:04

Sanosuke: az S.Darko elég átlagos utánlövés, de azért nézhető. Nem árt persze tisztában lenni a philosophy of time travellel, különben kicsit zavaros és csak annyi jön át belőle, amennyit Gamma Leonis fogott az első részből :)
(merthogy amit írt, az nem nagyon spoiler, csak egy elég elnagyolt értelmezés... akit érdekel, a kommentje után is nyugodtan leülhet a Donnie Darko elé, nem fog csalódni)

A Southland tales, az fura valami. Eddig bárkinek ajánlottam, a 'zavaros blődli' és az 'unalmas sz*r' között szóródtak a vélemények. Én se mondanám egyértelműen, hogy tetszik, de van benne valami, ami elkapja az embert. Nem is lehetne róla ilyen GL stílusú kommentet írni :) egyszer úgy ültem neki, hogy előtte elolvastam a Csordulj könnyem-et Dicktől, meg az előzmény képregényt, és még úgy is maradtak homályos részek...

Kicsit szomorú, hogy a felemás fogadtatás miatt kellett behúznia a kéziféket, és a Box már csak egy lebutított, "gyere idióta néző, fogom a kezed, elmagyarázom mikor mi történik" stílusú sablonfilm lett (pár Kelly-s részt leszámítva, azok jók). Mondjuk ott nem is saját ötletből dolgozott, csak remake-elt.

KenSentMe 2011.10.09. 18:31:16

Vannak, akik gerjednek ezekre a "találd ki, hogy mi a sztori" filmekre (biztos van ilyen kategória, pl. a Mulholland drive is ilyen, meg a nem túl ismert Találmány is), én viszont agyfaszt kapok ezektől, főleg, ha művészieskedőek..

mindig úgy érzem, mintha az írók lusták lettek volna normálisan megírni a forgatókönyvet, így a sztori hézagait/hiányát a nézővel akarják pótoltatni.. kösz, bakker, keresel rajtam, megveszem a dvd-det, rajongok, te meg a cselekményt összeszerkeszteni is trehány vagy.

nál 2011.10.09. 18:41:50

Szerintem ez egy rettenetesen túlértékelt film.
Aki azt mondja, hogy annyira összetett film, hogy nem is ért benne mindent, csak magát csapja be. Valójában a film egy művészi faszverés, nincs mondanivalója, csupán hagyja, hogy mindenki kitalálja saját maga számára a jelentését.
Ez a film nálam már az a kategória, amit kétszer megnézek a kimaradt jelenetekkel együtt, mert nem hiszem el, hogy valami ennyire rossz lehet.
Szóval aki szeretné jobban megérteni a filmet, annak üzenem:
Hagyj fel ezzel, mert csak magadnak ártasz. Ez a film egy blöff, és nincs benne semmi olyan gondolati tartalom, ami ne fogalmazódna meg minden értelmes tinédzserben olyan 16-17 éves kora körül.

Mr.Treeger 2011.10.09. 18:43:14

a Mad World egy Tears for Fears szám

nál 2011.10.09. 19:19:42

@Mr.Treeger:

Ja, ezt el is felejtettem a kommentemben írni, pedig rettenet, hogy mit csinált az a nyálas Gary Jules ezzel a jó kis számmal.

Korb3n 2011.10.09. 19:25:10

Csak szólnék, hogy a "képzavar" fogalom, nem azt jelenti, ahogyan használtad.

Archenemy 2011.10.09. 19:27:35

Mindenki beharangozta nekem, hogy ez mennyire fasza film, ahhoz képest ilyen tinédzser-világfájdalmas-zavaros-kicsitfantasy-darkos dolog. Egyszer jó, kétszer elviselhető, én maradok a Pillangó-hatásnál.

Italo Balbo 2011.10.09. 19:28:15

Pont olyan, mint egy Salinger regény

Sanosuke 2011.10.09. 19:31:23

Valójában a film egy művészi faszverés

ez nagyon kemíny :D

Sanosuke 2011.10.09. 19:34:25

@nál: szerintem tök jól feldolgozta.
megy a film hangulatához is.

nál 2011.10.09. 19:38:59

@Sanosuke:
"megy a film hangulatához is."

Ezzel nem tudok vitatkozni. Mindkettőtől eret vágni támad kedvem.

Alf (törölt) 2011.10.09. 19:40:53

Szerintem ez a film arról szól, hogy egy ember feláldozza magát mások bűneiért.

Ismert történet, más köntösben.

A "zárójeleneteben" ami nem is zárójelenet, az emberek, kicsit és nagyon bűnösök épp a megváltás pillanatában láthatóak.

Ma divat fikázni a vallást, de ez ugyanaz a toposz, egyházi mocsok nélkül.

Alf (törölt) 2011.10.09. 19:42:14

@nál: látod, ez a lényeg, hogy neked nem jelent semmit, másnak pedig élete legjobb filmje. Nem vagyunk egyformák, szerencsére.

Alf (törölt) 2011.10.09. 19:43:41

ja és ez akkor is az amerikai filmgyártás egyik legjobb jelenete:

www.youtube.com/watch?v=nUgQwaz1Dyk

bár tök értelmetlen a film egésze nélkül.

Pszt! 2011.10.09. 19:43:54

Egyszer végigszenvedtem, de soha többet ilyet.

szabiaki (törölt) 2011.10.09. 19:45:19

Legyenek szívesek a spoiler kiabálók elmenni a fenébe.
Ha nem akarsz spoilert akkor ne olvass a filmről.

Alf (törölt) 2011.10.09. 19:45:41

@nál: ja és a fimben van 1 másik Tears for Fears szám is.

Patrick Swayze zseniális benne amúgy

nál 2011.10.09. 19:50:32

@Alf:

Ez a lényeg? Milyen lényeg?
Egy szóval sem mondtam, hogy másnak is ezt kell gondolnia, én azoknak adtam tanácsot, akik világmegváltó gondolatokat várnak a filmtől. Felesleges.
Mondjuk az meg már az én személyes meggyőződésem, hogy akinek ez a film bármiben újat tud mondani, az vagy túl fiatal, vagy lusta gondolkodni.

saik 2011.10.09. 20:19:24

@nál: Ja a Matrix se mondott semmi ujjat mert az egyik alapgondolat mar Berkeley ota is ismert, es a tobbi..

Latod te egy olyasmi vagy aki azert nem lat ki a susnyasbol mert hianyzik az az alapmagassag is, hogy leszolitsa az oriasokat :)

saik 2011.10.09. 20:41:38

@Alf: Igeeen, de kesobb arra jutottam:
Letrejon egy alternativ univerzum csak azert, hogy a fohos megtalalhassa a boldogsagat, jot tehessen masokkal is(pozitiv "vilag-egyenleg"-et hagyhasson hatra :)), es valahogy lehetoseget kapjon ertelmet adni a halalanak.

Egy nagy cirkusz csak a fohos kedveert, szoval a vilag minden sz@rsaga ellenere, megis van benne valamifele "fairseg"(isten behelyettesitheto de nem szuksegszeru), mindenki fontos, mindenkinek van egy eselye.

A Tears of Fears -es nekem kedvenc:
www.youtube.com/watch?v=VWJPa0bvWnM

mulholland2 2011.10.09. 21:12:07

Gamma Leonis nagyon örülünk neki hogy ez a te mélyenszántó személyiségedet nem fogta meg mint film :). Máskor viszont nem kellene más emberek szórakozását elrontani. Attól hogy te, nagy nehezen felfogtad hogy miről is szól és jó troll-ként le is lövöd a poént. Nem kellene még azt is elviselnünk, hogy, hogy megtudjuk hogy a te lelked mivel is van elfoglalva még.)

Globetrotter2014 2011.10.09. 21:22:35

nagy kedvenc, aki kihagyta javaslom pótolja...

G.Tibor 2011.10.09. 21:55:20

Én is szeretem a filmet, főleg a hangulata miatt. Lerí, hogy az író-rendező kicsit nosztalgiázik. A már említett rendezői változatból a kedvencem, amikor mesélik, hogy a Donnie-t fenyegető, inzultáló osztálytársa a való életben Jake legjobb barátja. :-)
Érdekes számomra, hogy a kedvenc filmjeim valahogy összekapcsolódnak a színészek által (Farkasokkal táncoló, 11:14, Jóravaló feleség, stb.).

Coyote82 2011.10.09. 22:08:11

@Sanosuke: én láttam, és nagyon is szerethető volt! érdemes megnézni!

Donnie Darkót 99%-ig megértettem, amikor megnéztem a bővített változatot!

gombost 2011.10.09. 22:27:07

Ne haragudj, de ilyen filmkritikát kiengedni? Ami még rosszabb, hogy ez kapott egy index főoldalt. Ebből a posztból egy olyan embernek, aki még nem látta a filmet egy kliséktől hemzsegő tinihorror fog az eszébe jutni. Holott a Donnie Darko egy jó film. Ha ezek maradtak volna meg bennem, én sem érteném.

BejgliFolt 2011.10.09. 22:59:46

nagyon darkos volt a hangulata ennek a filmnek - nem tudom azt mondani, hogy tetszett, de érzést váltott ki mégis, valahol mélyen belül

pizzaboy 2011.10.09. 23:38:33

Szerintem a mondanivalója tök egyértelmű (és talán kissé "elcsépelt"), ebben a filmben a tálaláson van a hangsúly. A világ vége az amikor te magad meghalsz, hiszen onnantól kezdve minden megszűnik létezni. Az pedig hogy meghalsz bármikor bekövetkezhet (szándékosan egy lezuhanó repülőgép alkatrész a szimbóluma - egy ilyen balesetnek kisebb az esélye, mint hogy megnyerd a lottó ötöst), ezért mindig úgy kell élned az életed, mintha tudnád, hogy a következő pillanatban már halott vagy.

DurvaPisti 2011.10.10. 00:06:18

Az a véleményem, hogy közel nem annyira jó ez a film, mint amennyit beszélünk róla...

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.10.10. 05:34:25

Richard Kelly bele tud nyulni, csak nem szabad hagyni neki, hogy o maga vaghasson, mert az tragediaba torkollik (DD es ST rendezoi is broaf!).

A DD jo, jo, de nem annyira, a ST valamiert nekem sokkal jobban utott, Rockostul, SMG-stul, mindenestul.

koolkat 2011.10.10. 06:56:47

Én 20 percig bírtam, aztán delete. Számomra roppant unalmas volt az eleje, így már a többi sem érdekelt.

EMU 2011.10.10. 08:40:32

"Gary Jules Mad World c. számáról" ??? WTF? Az egy már a maga korában slágernek számító Tears for fears dal. De azt már írták mások is. Kicsit több utánjárást érdemelne egy ilyen poszt.

Globetrotter2014 2011.10.10. 09:06:14

Valaki látta az S Darkót? Érdemes megnézni? A 3.8 IMDB nem túl sok jóval kecsegtet...

@EMU: mag a korában, a TFFnek egy csomó szűma volt akkoriban ami sláger volt, de a mad world elég gyakran visszatér azóta is. Egyébbként kedvelem a TFF-t de ez a feldolgozás szerintem jobb lett...

BeniMan 2011.10.10. 09:08:41

@gombost: Nem kell itt a földbe döngölni az írót. Abból tanul ha írogatja a kritikákat, aztán egyre jobb lesz. Ha gondod van vele normálisan megfogalmazhatsz egy kritikát és abból tud tanulni, de nem kell egyből leszólni az írót...
Jó kis írás ez szerintem, de a Mad World-ot tényleg benézted...

Muse · http://muse.blog.hu 2011.10.10. 09:40:41

@gombost: Kedves Gombost, ez nem filmkritika, csupán ajánló, ahogy a címkékben és magából a szövegből is láthatod. :) Nem elemzést írtam, csupán bemutatom a filmet, mert jónak találom, és szeretném, ha más is kedvet kapna hozzá. Az index címlapról meg nem tudtam, de nem én tehetek róla, ha "ilyen" írások kerülnek ki oda, mint az enyém. :D

@EMU: @BeniMan: Tudom, hogy a Mad World eredetileg egy Tears for Fears szám, de a Donnie Darko-ban Gary Jules feldolgozásában hallható, remélem, ezt nem vitatjátok. :)

Egyébként nem gondoltam volna, hogy ez az egyszerű kis ajánló ilyen heves vitát kavar majd a kommentek között. :) Az biztos, hogy ezt a filmet is lehet szeretni, lehet utálni, de úgy tűnik, hogy senki sem tud elmenni mellette szó nélkül. :)

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.10.10. 09:43:18

@Muse: @BeniMan: Ahh, az effélékkel nem kell foglalkozni:) Akkor dőlnek hátra elégedetten, ha beszólhatnak:)

A film teljesen rendben volt, eléggé elvont:) Az S. Darko nevű folytatásnak nem jutottam a végére:)

Muse · http://muse.blog.hu 2011.10.10. 09:45:23

@koimbra: Ugyan, bírom én a kritikát, főleg az effélét. :)
Az S. Darko engem valahogy nem izgat, mert így látatlanban is úgy érzem, hogy rombolná az előző film értékét a szememben. :P

BeniMan 2011.10.10. 09:55:01

@koimbra: Persze csak tudom mennyire zavaró tud lenni egy egy ilyen lehurrogás.
@Muse: Szerintem igeni jó írás. :) Ügyi vagy. :)

nál 2011.10.10. 12:45:26

@saik:

Ó, persze. És mondd, ki számít itt óriásnak? Te, meg a többi D. D. rajongó, akiknek már az is személyes sértés, hogyha valakinek nem tetszik a film, vagy olyan óriásokat kellene felismernem, mint ez a szerencsétlen egyslágeres Richard Kelly?
El vagy tévedve, ami azért is szomorú, mert arról a magas lóról te biztos jól belátod a világot.

Muse · http://muse.blog.hu 2011.10.10. 13:39:54

@BeniMan: Hehe, köszönöm szépen. (:

saik 2011.10.10. 16:18:44

@nál: óóó, szimplán csak érdemes utánanézni mások gondolatainak/kritikáinak ha valami nonsense-nek tűnik - amit te nem tettél meg - és ezért azt gondolom az állításaid sem annyira mérvadóak.

Sőt arra is lehet következtetni, hogy igazából nálad ez a default szokás, hiszen:

"amit kétszer megnézek a kimaradt jelenetekkel együtt, mert nem hiszem el, hogy valami ennyire rossz lehet."

Tehát inkább továbbra is egyéni értelmezés, self-serving bias, mintsem bevonni más értelmezést. Ez nincs elég magasan?

óóó, mennyire nem magamra gondoltam de megtisztelsz :)

Hogy mennyire "művészifaszverés" az nyilván valamennyire szubjektív és ezért nehezen tudnánk eldönteni. Szerintem is létezik a kategória, de nálam a DD erősen nem az - van kint pár elég jó magyarázat aminél már szerintem konzisztensé válik a történet - de ez ismételten szubjektív.

Shyllard 2011.10.10. 17:25:55

Sztem nem azért jó a film, mert olyan tömény mondanivalója volt, hiszen sokan már megint elfelejtik a kommentelők közül, hogy ez elsősorban egy film, nem pedig egy magasröptű filozófiai eszmefuttatás a legnagyobb bölcsekkel. A hangulata nagyon jellegzeteses nosztalgikus, amit persze nem mindenki tud értékelni, de szerintem abszolút felemelő annak akinek bejön ez a stílus. Továbbá a zenék is mindig passzolnak a jelenetekhez, pl a végén lévő Gary Jules szám, ami még mindig nem TFF, hiszen egy feldolgozás... Engem spec mindig amikor megnézem ledöbbent egy időre, márpedig nemazért mert olyan durva mondanivalója van, egyszerűen csak elgondolkodtat. Főleg a befejezés, nomeg a párbeszédek. Lehet itt fikázni, h ovodásszintű mondanivaló, illetve történet, viszont akik ebből a filmből csak ennyit képesek felfogni, sztem jobban teszik ha kidobják az összes létező filmekkel kapcsolatos holmijukat az ablakon, mert nem mondom h mindenkinek szeretnie kell a DD-t, demost komolyan csak annyit tud vki felhozni érvként, h csak az igen műveletlen bugyuta barbárokat képes érzelmekkel megtölteni ez a film? Gondolkozzatok már el, milyen röhejesek vagytok az ilyen állításokkal....

Shyllard 2011.10.10. 17:30:08

@Shyllard: Az ilyen Puzsér Róbert szintű egoparasztoktól nehéz nem falnak menni...

nál 2011.10.11. 11:42:54

@saik:

Hogyne néztem volna utána kritikáknak és más véleményeknek... A D. D.-t nem azért néztem meg kétszer, mert negatív prekoncepcióm volt, hanem azért, mert a másoktól hallott, olvasott információ alapján sokkal többet vártam a filmtől, és ezt az elvárást nem volt képes teljesíteni.

Mindettől függetlenül úgy látom, téged csak az én elemezgetésem érdekel, hiszen a filmről nem igazán írsz, inkább rólam. Hogy most én éljek a tőled látott nagyívű következtetéssel, ezek szerint máris érdekesebb vagyok, mint ez a film.

A kiinduló állításom az volt, hogy a film túlértékelt - ezt tartom, és nem látom megcáfolva. Pedig nyitott vagyok arra, hogy meglássak benne valami olyasmit, ami komolyan megérintene engem is, de eddig bármilyen értelmezéssel találkoztam, csupán azt éreztem, "Tényleg csak ennyi? Na ugye, hogy túlértékelt".

saik 2011.10.11. 20:55:24

@nál: Valoban lehet csak kotozkodni akartam, my bad, elnezest kerek.

Láttam Aronofsky-ról is hasonló a véleményed, szóval akár még zsigeri is lehet a dolog.

Nalam egyszeruen mukodik a tálalás, a karakterek,a videoklip-szerűség, a nüanszok, a "f!%k the authority" attitűd és a mindig aktuális hipokrata-busting.

A főhősnek a most divatos meritokrácia felfogással szemben[1] szinte alig van választási lehetősége. Sodródik de amikor lehet akkor cselekszik, mindezt a helyzettel elfogadva, nyitottan. Még az is eszembe jut, hogy D sztoikus, a "féreglyukakkal" marha jól képileg is ábrázolva, de ez már tényleg messze. Nekem ezzel a személyes értelmezéssel(amit elismerek elég komoly belemagyarázásnak tűnik - ezzel a verős tézisedet erősítve) D nagyon szimpatikus volt.

Emellett jó a sodrása, kb egy éve néztem ~3-4szer és szinte nem is tekertem bele, velem rezonálnak az "üresbetét"-ek is(a Req. dream és a Fountain-t viszont már nem tudnám újra nézni).

Lehet csak ennyi - és ezt nem gunyorosan hanem az első Aronfosky-s pontra visszatérve - simán lehet pusztán mindenkinek zsigeri ez a film.

[1]www.ted.com/talks/alain_de_botton_a_kinder_gentler_philosophy_of_success.html