Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Csillagok háborúja 3D-ben

2010.01.20. 11:08 koimbra 50 komment

George Lucas a Csillagok háborújával kapcsolatban mindig előrukkolt valami új dologgal. Néhány új jelenetet pakolt bele a trilógiába, majd beküldte a mozikba, ezen kívül pedig a digitálisan felújított változat is napvilágot, no meg leforgatott még három részt (plusz az animációs sorozat, játékok, könyvek garmadája, stb). Most pedig jön a 3D-s Star Wars, Lucas ugyanis úgy érzi, hogy az Avatarhoz kifejlesztett technika hatalmas áttörést ért el, ennek segítségével át tudja varázsolni a messzi-messzi galaxisban történteket 3D-be.

"Több éve keressük már azt a módszert, amellyel össze tudjuk hozni a Star Warst és a 3D-t. De ez a technika még egyszerűen nem létezett. Próbálkoztunk ezzel-azzal, de úgy érzem, hogy most már megvan a módja annak, hogy ez megtörténhessen. " - árulta el Lucas.

Címkék: star wars 3d miújság

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr281687077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raves · http://mindennapramese.blog.hu 2010.01.20. 11:16:35

Azért Lucas esetében erős a "hiszem, ha látom" faktor. Ígért ez már fűt-fát. Ahelyett, hogy csinálná végre az élőszereplős sorozatot sok fejvadásszal meg Jedi mészáros különítménnyel.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.01.20. 11:32:19

@raves: Be van tervezve az élőszereplős sorozat.

raves · http://mindennapramese.blog.hu 2010.01.20. 11:51:31

@koimbra: Azt tudom, csak úgy érzem, soha nem kezdenek már bele. Mert részemről várós

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.01.20. 11:56:23

most nem azért, de ennek a világon semmi hírértéke nincs, Lucas már ugyanezt megígérte 2008-ban is! :)

index.hu/kultur/cinematrix/hirblog/2008/08/08/gyorshirek_71274/

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.01.20. 11:59:51

@Hamlet: Akkor még nem volt meg a technika, most viszont rendelkezésére áll.
(Egyébként pedig én hasonlóképpen tudtam volna reagálni több általad írt hírre:))

ocse1917 2010.01.20. 12:21:29

készül a 80. rókabőr? ha ennyire kreatív ez az ember akkor miért nem csinál egy másik univerzumot? már több mint 30 éve ebből az egy ötletből él! (az indy nem csak az övé)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.01.20. 12:33:11

remélem nem akarják újraforgatni cg karakterekkel...

Tarkin kormányzó 2010.01.20. 12:40:39

@endike: nagy mangaszemekkel. az is kiderülne, hogy lüke meleg, csubakka meg zsidó.

kbz 2010.01.20. 12:59:02

@ocse1917: na igen vannak emberek, akiknek életükben van egy jó ötletük és abból utána vígan elvannak.
sőt vannak akik abból vannak el egész életükben nagyon jól, hogy másnak volt egy jó ötlete.

Girhes Joe 2010.01.20. 13:01:57

@Tarkin kormányzó:
Na ja. Meg hogy a Birodalomban deszkriminálják a nőket, meg esetleg Leia a galaktikus felmelegedés elleni küzdelmének köszönhetően lett hercegnő. Ebben a fantasztikus polkorrekt-mániás világban jobb, ha nem nyúl már senki a Star Warshoz.

vargatom 2010.01.20. 13:07:15

A már kész, leforgatott filmeket egyféleképpen lehet 3D-re konvertálni: kiadják Indiába az egészet kulimelónak, ott meg pár száz ember napi 1x órában szépen kézzel megcsinálja.

Ehhez Cameron dolgainak a világon semmi köze nincsen, annak a nulláról való gyártásnál lehetne hasznát látni.
Csak az számít, hogy az Avatarra való hajrában lett a jenkiknél vagy 3500 olyan moziterem, ami 3D-ben is tud vetíteni, és ki lesznek éhezve az új tartalomra, amikor a közönség megunja ezt a filmet.

gabbor 2010.01.20. 13:27:11

Ki az a hülye, aki egy közel 35 éves filmre bemegy a moziba, csak azért mert az "háromdé"? Én tuti nem! Ki akar 35 évvel ezelőtti filmben lévő űrhajó maketteket bámulni, mert az "háromdé". Én tuti nem!

freakin' · http://azutolsoakciohos.blog.hu 2010.01.20. 13:29:38

@gabbor: én speciel igen, bocs, hogy hülye vagyok :)

RCH 2010.01.20. 13:33:34

El nem tudom kepzelni hogy lehet egy 2D-s filmet 3D-be konvertalni. Maximum ugy, hogy minden karaktert "kivagnak" es melysegben eltolnak. Ehhez persze a hatteret is modositani kell, hogy a kivagott karakterek mellett ne legyenek lyukak. Es ezzel a modszerrel is csak olyan lenne, mintha papirbol kivagott animalt karakterek lennenek, mert pl. az arc domborulatait nem lehetne igy megjeleniteni.
Legalabbis szerintem.
Persze lehet, hogy leteznek ennel kifimomultabb modszerek is...

Spawn85 2010.01.20. 13:46:13

Star Wars 3D? Mikor? Hol? Már megyek is nézni...remélem mire elkészül lesz nálunk is 3D mozi, különben nagyon morcos leszek. :)

@gabbor: Én.

@freakin': Én is. :D

@ocse1917: Minek csináljon még egyet, ha ebből élete végéig megél? (Nem is akárhogyan...)

Cs0pi · http://androidnews.blog.hu/ 2010.01.20. 13:46:47

@RCH: csomó filmet utómunkába 3dsítenek. Pl az utolsó harry potter 3ds részei is utólag lettek 3dsítve (de hülye szó ez) Gyakorlatilag lemodellezik a látott képket, nem annyira részletesen és arra húzzák rá a képet. Persze csomó utómunka de pár millio dolcsiból megvan egy teljes film.

ben2 2010.01.20. 14:18:43

Az Avatarban is rengeteg olyan jelenet volt, amit 2D-ben készítettek el és csak utána csináltak belőle fake 3D-t.
Aztán ott vannak az un. stock anyagok (pl. füstök, tüzek, robbanások), amiket nem az adott jelenet forgatásakor vesznek fel, hanem csak később, és utómunkában rakják bele a képbe. 2D-ben az ilyen felvételeket simán lehet használni, és ezután is kell, csak éppen lehetetlen előre megmondani a stock felvételkor, hogy milyen lesz a végső kameraállás, tehát kamuzni kell a 3D-t.
A gond az egész 3D-vel jelenleg nem is a fake 3D-velvan, hanem azzal, hogy a technológia még nem kiforrott.
Cameron többször is elmondta, hogy pl. a hagyományos 24 képkocka / másodperc nem elég a 3D-hez, legalább 48fps kellene, hogy a gyors mozgások ne strobizzanak. Ott van pl. az Avatarban az elején a párducos-üldözős rész, amikor bemenekülnek a fagyökerek közé. 3D-ben a jelenet szinte élvezhetetlen, mert a nagy kontrasztú képek gyors kameramozgásokkal, ilyen 24 fps mellett, 3D-ben már nagyon villognak.

☉ ☾ 2010.01.20. 14:27:16

Star Wars = dögunalom.

Mazlee 2010.01.20. 14:40:45

SW 3D rulez!

csak azok húzzák le akik Barbie-n meg Hannah Montana-n szocializálódtak.

Anak 2010.01.20. 14:46:23

@ben2: Áh, szóval ezért fájt ennél a jelenetnél a fejem. De úgy az egész filmre igaz volt, hogy az akció-orientáltabb jelenetek élvezhetetlenek 3D-ben, a szépen pásztázzuk a tájat, vagy lényeket meg csodaszépek.

vargatom 2010.01.20. 14:47:09

Iiigen, nagyjából így megy az utólagos átalakítás, bár lehet még mozgó kamerás jeleneteknél más trükköket is csinálni, kitakart elemeket a háttérből visszaszerezni, satöbbi satöbbi.
És igen, ha lesz 3D Star Wars, akkor bizony be fognak rá menni az emberek, ha nem is feltétlenül mind a 6! filmre...

Novi bácsi 2010.01.20. 14:50:37

@vargatom: Hát te ezt meg honnan tudod ennyire biztosan?

Mert hogy nem így van. Nem véletlenül dolgoztak a technikán több, mint 10 évig. És pont az a lényeg, hogy senkinek FOGALMA SINCSEN hogyan működik a dolog.

Kicsit off, de pont tegnapi hír, hogy egy magyar cég kap technikai Oscar-t a digitális fényelés kitalálásáért, ami ugye előtte nem is létezett. Ez csak annyiban érdekes, hogy szerinted, ha ma már minden "kockát" szénné tudnak digitalizálni, akkor pont ennek a több millió pixeknek a azemet és agyat egyaránt becsapó polarizált modulálása jelentene problémát?

Ez már nem az technológia, mikor két kamerával kell felvenni a 3D-s képet. Photoshop layerek megvannak? Akkor képzeld el ugyanezt térben lejátszva.

Novi bácsi 2010.01.20. 14:53:22

@ben2: hoppá, megelőztél. :)

midnight coder 2010.01.20. 14:57:21

Mindenesetre az első sorozat nagyon jó volt (IV,V,VI) a második pedig veszettül gagyi, műanyag, mindössze 1-2 jó jelenet volt a 3 részben. Jobb lett volna ha csak az első 3 készül el. Ezzel szerintem nagyon-nagyon sokat ártott Lucas az egésznek. Maga a sztori is vérgagyi, szerintem 100x jobb lett volna ha inkább a Timothy Zahn-féle Birodalom örökösei triológiát filmesítik meg és nem azt a bárgyúságot Anakinocskával.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.01.20. 15:00:30

Ki az a hülye, aki beül egy 35 éves filmre? Hát nézd, mikor bemutatták a mozikban ismét a Star Warst pár új jelenettel, akkor elég sokan jegyet váltottak rá. 150 milliót hozott pluszba így csak Amerikában,

Blogerovac 2010.01.20. 15:03:46

@koimbra: "Akkor még nem volt meg a technika, most viszont rendelkezésére áll."

2008-ban már javában készült az Avatar, amit nem hiszem, hogy titokba lehetett tartani belső berkekben.

A 3D-s mozizás ugyanazen a színvonalon (ellentétesen polarizált szemüveg, két látoszügű kép vetítése) pedig már 1993-ban is látható volt kis hazánkban is az Ugocsa moziban. Akkor 20 perces természetfilmek mentek, amikben a halak az előttem levő széksorok között úszkáltak, a szigony meg a szemeim között állt meg. Az élmény teljesen olyan volt - amennyire emlékszem persze 17 év távlatából -, mint most. Nyilván a két látoszögű kamerát sem volt gond elkészíteni már akkor sem, ami gondolom akkor még két celuloidra rögzített, ma meg ugyanarra a merevlemezre - kb. ennyi lehet a különbség, vagy hogy ma kicsit jobb minőségű vásznakat raknak ki a moziba.

A 3D-s animációkat sem kunszt kétféle szemszögből elkészíteni. Sőt, ez a legkönnyebb feladat.

Szóval milyen technológia készült el most?

Jó, a modellezést ma nyilván jobb szoftverek támogatják és sok új gyakorlati tudás könnyíti a modellezők, animátorok és "fényezők" munkáját. Meg a renderfarmokon levő számítógépek nyilván minden évben egyre gyorsabban számolják ki ugyanazt a 3D scene-t, de ennyi.

Ennek tükrében nem is értem az Avatar körüli hype-ot, azzal együtt, hogy valóba elismerésre méltó a modellerek és animátorok munkája. De ez csak munka, szerintem nincs mögötte semmi új technika, ami ne létezne már 10-20 éve.

Glg 2010.01.20. 15:05:41

@raves: igen-3ds változat a gyűrűk urából is be lett ígérve 2009-re...valahogy az is elmaradt :D:D

@kbz: lásd bill gates :D:D

@gabbor: menjél gyurmázni

@1478 97 277: =idióta

@Mazlee: jaja-vagy azok akiknek az egyetlen szórakozásuk a farkuk rángatása

@ben2: hát nemtudom-a harry potter gyors 3d jelenetei élvezhetőek voltak-avatart még nem tudtam megnézni :D

KolomparVinetu 2010.01.20. 15:05:47

@gabbor: igen, de te hülye vagy.
30 éves, és máig a közelébe nem ér semmi.

Akik meg azt mondják, hogy egy ötlet... Az az egy ötlet mellesleg egy Univerzum. Ráadásul koherens. Szal nem épp a Barátok Közt legújabb 200.000. epizódja olyan hatalmas fordulatokkal és epizódokon átívelő drámával, mint Faszom néni lányát megdugták a diszkóba...

Azért ne felejtsük már el Indiana Jones-t sem. Ja, hogy az is George Lucas?
A teljesség igényével:
hu.wikipedia.org/wiki/George_Lucas
Az az egy ötlet van vagy 30, de mindegy is. Lényeg hogy jó hülye legyél, de a leghangosabban te ugassál.

Megint más kérdés, hogy undorító, hogy a halál fasza is Star Wars-os, Wc-papír, műfasz, stb. amiből nyilván óriási bevétele van és itt a rókabőr téma is reális, de azért álljon már meg a menet.
Itt talán minden idők legjobb eposzáról van szó, nem a doktor szösziről.

KolomparVinetu 2010.01.20. 15:07:17

Ja és még egy dolog. Kinek is köszönhetjük a DTS-t?

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.01.20. 15:12:34

@Blogerovac: Jogos, akkor úgy mondom, hogy Lucas most érzi úgy, hogy az Avatar által létrehozott új technika segítségével össze tudja hozni a 3D-t a Star Warsszal:)

Cs0pi · http://androidnews.blog.hu/ 2010.01.20. 15:37:00

@Blogerovac: avatár körül a hype a saját fejleszétű kamera a soha nem látott cgi, mert nem tudod megmondani hogy mi igazi felvétel s mi nem hiába gonolod azt, illetve a cameron virtuális kamerája.

Gazz 2010.01.20. 16:01:29

A 2D-s filmeket nem lehet az AVATAR féle technikával 3D-sre átvarázsolni, mert az, hogy egy film 3D-s lesz e, az már a forgatáskor eldől, ahhoz ugyanis 3D kamera kell. Cameron is azzal csinálta.

bbenoe 2010.01.20. 16:31:56

Okosítsatok.
A múlt heti HVG-ben (!) olvastam, hogy mi a forradalmi (számomra) az Avatar 3D-jében:
a CG modell VALÓS IDŐBEN követi le a markerfényekkel szerelt élő színészt és az arcjátékát IS. (Ez elég kúl, mert a virtuális részek sokkal hamarabb és természetesebben készülhetnek el.
Gollamot még előre lemozogta a színész, majd bevitték a dolgot a szoftverbe.
Mi még a forradalmi?

arconfosom 2010.01.20. 16:42:20

Minden SW jöhet

Annyira nem tud már szart csinálni az öreg, mint az Episode I

Úgyhogy: HAJRÁ!

Accordion 2010.01.20. 16:48:17

@Novi bácsi:
Nyilván az a párszáz alkalmazott sem tudja, hogy mit csinált, aki a filmen dolgozott. Sőt fogalma sincsen semmiről sem senkinek, hiszen csak csukjában kameráztak a hiperszupertitkos 3D kamerával, nem is nyitott szemmel.
Még a kameramanok sem nyithatták ki a szemüket, a focus-puller egyenesen csak cérnakesztyűben érinthette a fekete dobozban helyet foglaló, titkosított focus gyűrűt.

Na, ne röhögtess már!

Kicsit erősen hatnak rád a marketing rizsák, nézesd meg magad egy orvossal.

vargatom 2010.01.20. 17:19:59

@Novi bácsi:
Én 10 éve dolgozom a VFX szakmában, söröztem mind a három magyar emberrel aki az Avataron dolgozott, ugyanis régi haverjaim, és ezek alapján meg merem kockáztatni, hogy többé-kevésbé képben vagyok a témát illetően. No, és akkor te honnan szerzed az infókat?

Cameron egyébként úgy csinálja a 3D-t, hogy két optika van egybeépítve, plusz lehet állítani a konvergenciasíkot, a fókuszt, és a két kamera tengelyének a távolságát is. Mindezt utána lehet szépen reprodukálni a CG részekhez az animációs programokban.

Mivel pedig a régebebn felvett filmeknél hiányzik a második kamera által felvett anyag, ezért ott marad az utólagos heggesztés, körberajzolással, síklapokra vetítésekkel, kulimunkában a Távol-Keleten, ahol még erre is hajlandóak olcsóért...

vargatom 2010.01.20. 17:24:46

@Blogerovac:
"A 3D-s animációkat sem kunszt kétféle szemszögből elkészíteni. Sőt, ez a legkönnyebb feladat. "

Ez sajnos nem igaz, mert a VFX iparban borzasztó sok trükköt használtak az elmúlt 20 évben, például a füst-por-tűz-vér-csobbanás meg hasonló mindenféle effektusokhoz csak fekete háttér előtt forgattak anyagot és utólag, 2D-ben illesztették a képbe. A háttereket sokszor elég volt csak lefesteni.
Ezek a trükkök a sztereó miatt szinte mind megszűnnek működni, ami rengeteg pluszmunkát jelent. Szerencsére a vezető stúdióknak már vannak rá eszközei hogy pl. CG robbanásokat csináljanak makettek felrobbantása helyett... de ettől még se egyszerűbb, se olcsóbb nem lesz.
Ráadásul mindent kétszer kell lerenderelni, ezért vehetett a Weta is akkora renderfarmot, mint senki más...

"Szóval milyen technológia készült el most?"

Cameron sztereo kamerája, Fusion a neve ha utána akarsz olvasni; a virtuális produkciós munkamódszer kamerástól, valósidős mocaptől, mindenestül; meg egy rakás új szoftver, amit a Weta volt kénytelen kitalálni.

"De ez csak munka, szerintem nincs mögötte semmi új technika, ami ne létezne már 10-20 éve."

Hát nemtom, ez az ipar még mindig olyan tempóban fejlődik, hogy a 2-3 évvel ezelőtti technológia sokszor már-már kőkorszakinak tűnik... Elképesztően sok kutatás és fejlesztés van minden új film mögött, ami aztán lassan lecsorog hozzánk is.

Shyllard 2010.01.20. 18:11:01

Ami SW az jöhet. Nekem tetszettek a régiek és az újak is. Lehetne csinálni pár filmet a köztes időről is :)

jimbo1000 2010.01.20. 18:34:04

@Shyllard: sajna neked nem fog tetszeni az új részek.

"Amúgyis, az Avatar sz*r volt, én személy szerint nem kérek többször ilyet."

Sajna az új SW is ilyen szar lesz, nem baj nekem még attól bejöhet.

Egyébként bírom itt a sok okost, mondja a saját hülyeségét, hogy ilyen szar, olyan szar, de van itt egy-két szakember, akik kézségesen elmagyaráznak mindent, és ők tudják, hogy mi is az új, erre rájuk sem baboztok, mer csakis neked van igazad.

Shyllard 2010.01.20. 19:29:27

@jimbo1000: A sztori és az összkép nem tetszett. Az SW-nek viszont már alapból van egy hangulata, amivel már az első perctől lehet 100%-osan élvezni. Az, pedig részletkérdés, hogy az adott filmben éppen csökken-e ez a százalék, vagy nő.

A nép fia 2010.01.20. 20:26:18

A DTS, a THX és az ILM mind Lucasnak köszönhető. Ezek a cégek viszik előre technológiailag ma Hollywood-ot, az élvonalban vannak a filmeffektelésben, legyen az hangzás vagy CGI.

De az ILM nem csupán CGI, hanem bármiféle effekt elkészítését megcsinálja, élőben vagy modellekkel, bármivel.

Egyébként ha lenne Star Wars 3D, akkor én váltanék először jegyet rá. Még az új részekre is, nem bánnám. :-D

Viszont a Birodalom örököseit megnézném filmben. Messze a legjobb folytatás, ami a Star Wars-hoz készült.

Spawn85 2010.01.20. 21:19:38

@Shyllard: "Ami SW az jöhet. Nekem tetszettek a régiek és az újak is. Lehetne csinálni pár filmet a köztes időről is :)"

Egyetértek. Amúgy a köztes időkről elvileg élőszereplős TV-sorozat lesz.

kung - fúj (törölt) 2010.01.21. 08:13:54

Lucas bácsi az utolsó centet is ki akarja sajtolni az SW-univerzumból.

Llew 2010.01.21. 10:36:46

Hagyjuk már ezt a Lucas csak a pénzre hajt baromságot. Az fazon már milliárdos, kurvára nem a pénz mozgatja. Nyilván nem bánná, ha anyagilag is bejönne a 3D-sítés, de nem azért csinálná, hogy új kocsit vegyen, meg törlessze a lakáshitelt.

És igen legyen 3D SW, és mennék moziba. @gabbor: te otthon is csak új filmeket nézel?

vargatom 2010.01.21. 23:25:55

@Llew:
Nem értek egyet, Lucast igenis a zsé motiválja, mással nem magyarázható az SW trilógia kb. tizenötféle kiadása, újravágása, mittoménmije.

Az más kérdés, hogy a rengeteg pénz jelentős részét visszaforgatta kutatás-fejlesztés gyanánt a filmiparba. És itt nem is igazán a THX a lényeg, hanem hogy például ma már nem úgy vágják a filmeket, hogy több kilométernyi szalaggal rohangál pár lótifuti a raktár és a vágószoba között, hanem digitálisan, könnyen és gyorsan megy az egész. De ugyanúgy lehetne említeni a hangkeverést, és a vizuális effektusokat is (bár a CG alkalmazhatóságában hatalmas szerepe volt a Pixarnak is, az eszközök jelentős részét ők adták a VFX iparnak, hiába foglalkoztak csak animációval)

jimbo1000 2010.01.22. 12:39:08

@vargatom: a filmipar mióta használja a digitális vágást?

henry06 2010.01.22. 14:10:16

@jimbo1000: Ha jól tudom A phantom menace volt az első film.

henry06 2010.01.22. 14:11:23

Amihez digitális vágást használtak(lucas technika) A vége lemaradt:)

Rolee83 2010.01.22. 14:27:02

Hát ha lesz 3D Star Wars akkor bizony én is újranézném a moziban, pedig nem vagyok egy nagy Star Wars rajongó, de a 3D-t imádom!!!
süti beállítások módosítása