Elköltöztünk: filmdroid.hu
Quentin Tarantino, korunk legmeghatározóbb filmes személyisége
2010.01.28. 06:00 30 komment
- Mit csinál egy filmrendező?
- Filmeket!
(Az elemzést „Gunsmoke” készítette a Wikipédia, a Tarantino.freeblog.hu és személyes tapasztalatai felhasználása alapján.)
Quentin Jerome Tarantino korunk egyik legmeghatározóbb filmes személyisége. Lehet isteníteni, lehet utálni, de egy dolgot nem lehet: elmenni mellette. Legutóbbi munkájával a Becstelen Brigantykkal ismét beírta magát a filmtörténelembe. Ez a film lett eddigi legjövedelmezőbb és sokak szerint legkifinomultabb alkotása, ami talán a pénzügyi problémákkal küszködő Weinstein Co.-t is kihúzza a pácból.
Tarantinonak már a neve is a filmekhez köthető. Anyja a kultikus western sorozat, a Gunsmoke Quint nevű karaktere (akit Burt Reynolds alakított) után nevezete el Quentinnek. Az ifjú Tarantino, ha lehetett kerülte az iskolát és inkább filmeket nézett vagy képregényeket olvasott. Az iskolát nem fejezte be, inkább elszegődött videotékásnak a kaliforniai Video Archives-hoz. Egy fiatal, pénz nélküli, filmes rajongónak ez egy álommunka volt, hisz annyi filmet nézett meg amennyit csak akart és még fizettek is érte. A rengetek film közül leginkább az ázsiai harcművészeti filmek érdekelték, amiknek emléket is állít Kill Bill c. alkotásában. Ezekben az időkben tett szert hatalmas filmes ismereteire.
Első filmes próbálkozása a My Best Friend’s Birthday volt, amit hétvégenként, saját pénzből jó három évig forgatott. Ez idő tájt írta meg Tiszta Románc c. forgatókönyvét, amit a hatalmas terjedelme miatt kénytelen volt átdolgozni, és amit pár évvel később 50 000 dollárért adott el, amiből Tony Scott készített filmet. Scott a történetvezetést és a film végét változtatta meg a filmben, ami kezdetben nem tetszett Tarantinonak, végül megbékélt vele, mondván, hogy Scott „tündérmese” szerű történetéhez jobban illik ez a befejezés.
Tarantino mindent megtett azért, hogy filmszínész legyen. Egyik önéletrajzában, hogy magát jobb színben tüntesse fel, azt írta, hogy szerepelt Jean Luc Godard Lear király c. filmjében és George A. Romero Holtak hajnala c. filmjében. Az egésznek azonban nem vette túl nagy hasznát, így szerencsénkre visszatért a forgatókönyvíráshoz. Azonban még napjainkban is vállal filmes szerepeket, sorra feltűnik saját filmjeiben, de szerepelt a Desperado-ban, a Sátánkában, az Alias c. sorozatban és legutóbb a japán Takashi Miike Sukiyaki Western Django c. easternjében is.
Tarantino a Kutyaszorítóban c. filmjével lett ismert, amit 1992-ben a Sundance-i filmfesztiválon mutattak be. A film stílusával, zenéjével, humorával, erőszakosságával és nem-lineáris történetvezetésével bombaként robbant a köztudatba. Máig felejthetetlen az a bizonyos füllevágós jelenet, vagy a film végén lévő mexikói felállás. Már ennél a filmnél is számos utalást tesz kedvenc filmjeire. Elsősorban Ringo Lam City on Fire c. filmje, de Pekinpah Vad Bandája, illetve Kubrick The Killingje is hatással volt rá. A Kutyaszorítóban filmes hadjárata során ismerkedett meg egy másik tehetséges fiatal filmrendezővel Robert Rodriguezzel, aki El Mariachi c. filmjével volt körúton. A két rendező máig elválaszthatatlan barátok, amit az is mutat, hogy több közös filmes munkájuk volt. Közösen készítették az Alkonyattól pirkadatig c. horror-vígjátékot, Tarantino besegített Rodriguez Sin City-jében, sőt nemrégiben egy duplafilmet is összehoztak Grindhouse címmel, amiben Rodriguez a Terrorbolygóval, Tarantino a Halálbiztossal emlékezik meg az exploitation filmekről.
1994-ben mutatták be Oliver Stone Született Gyilkosok c. filmjét, mely Tarantino második forgatókönyvéből készült. Stone azonban annyira eltért az eredeti koncepciótól, hogy a filmen szinte meg sem érezhető Tarantino munkája. A film olyannyira más mondanivalót képvisel, hogy Tarantino később teljes mértékben elhatárolódott a filmtől. Ekkor került a mozikba Tarantino legemlékezetesebb munkája a Ponyvaregény is. A film forgatókönyvét régi barátjával Roger Avaryval együtt készítette el. A filmben megjelenő karaktereket és a remek dialógusokat egyszerűen nem lehet elfelejteni. Minden valamire való filmrajongó tudja, hogy miről van szó, ha azt mondom Ezékiel 25:17, Big Kahuna Burger, Lábmasszázs vagy Nyuszimuszi. Tarantino szinte minden stílusjegye ebben a filmben csúcsosodik ki a nem-lineáris történetvezetéstől kezdve a fekete humorig. A film nemcsak a közönségsikert, hanem a szakmai sikert is meghozta a rendező számára. Cannes-ban megnyerte a legjobb filmnek járó Arany Pálma díjat és a legjobb eredeti forgatókönyvért Oscar díjat is kapott (ami elég vicces annak tudatában, hogy a Tiszta Románcban Clarance azt fejtegeti, hogy az Oscar díjas filmek mind unalmas szarok és az olyan filmek érnek igazán valamit, mint A Jó, A Rossz és a Csúf vagy a Vad banda).
A Ponyvaregény után Elmore Leonard Rum Punch c. regénye alapján elkészítette a Jackie Brown c. filmjét, melyben gyermekkori bálványaival Robert de Niroval és Pam Grierrel dolgozhatott együtt. A filmet Tarantino mérsékeltebb munkái között szokták emlegetni, azonban a dialógusok, a több szemszögből bemutatott események és a zene mégis tarantinóssá teszik a filmet.
Tarantino mindig is dédelgetett vágya volt, hogy Uma Thurmannak csináljon egy filmet. Az álmot sikerült megvalósítania a duplarészes Kill Bill c. alkotásával, melynek első része a kung-fu filmeknek, míg második része a spagetti westerneknek állít emléket. A menyasszony véres bosszúhadjáratát olyan filmek inspirálták, mint Bruce Lee Halálos játszmája, a Sonny Chiba filmek, a Sógun orrgyilkosa, illetve Sergio Leone filmjei. A rendező a Kill Bill-ben tökélyre viszi a filmes utalásokat, kezdve a mennyasszony sárga melegítőjétől (Halálos játszma), a látványos kardmozdulatokig (Sógun orrgyilkosa). Sőt korábbi filmjeire is tesz utalásokat. Ismét feltűnnek a fiktiv márkák is (Red Apple, Big Kahuna Burger). Pam Grier, Robert Forster, Bruce Willis és John Travolta után újabb színészt rántott ki a középszerűségből David Carradine személyében.
Egész estés filmjei mellett kisebb munkái is voltak. A Négy szoba c. film utolsó The Man from Hollywood c. fejezetét rendezte meg. A film azonban Rodriguez és Tarantino fejezetén kívül nem igazán élvezhető, így gyorsan el is tűnt. Emellett még két nagysikerű sorozat egy-egy epizódját is megrendezte. A Vészhelyzet Anyaság c. részében Susan napszemüvegben flangál és rock n’ rollra vezetnek le egy szülést, míg a Helyszínelők ötödik évadának duplarészes befejezésében Nick Stokest elrabolják és élve eltemetik, de az élve boncolás vagy a beszélő hulla is Tarantino sajátos stílusát tükrözik.
Nemrégiben Halálbiztos c. munkáját kritizálták, mondván dögunalom és alig van benne akció. Ennek ellenére tökéletesen hozza a régi B-kategóriás filmek hangulatát és a CGI mentes, kaszkadőrös autós üldözések is lélegzetelállítóan jól sikerültek. Tarantino ezzel a filmjével is maximálisan teljesítette azt az elképzelést, amit meg akart valósítani. De most a kételkedőknek is megmutatta, hogy egyáltalán nem kell őt leírni és megalkotta eddigi legérettebb és legletisztultabb filmjét a Becstelen Brigantykat.
A Becstelen Brygantyk nem egy háborús film, ahogy Tarantino is mondta, hanem egy film a háborúról, amelynek során nem drámai ütközetek során ismerjük meg az ellenfelek közötti küzdelmet, hanem (ahogy Tarantino más filmjeiben is – amit egyébként a rendezőt felületesen ismerő mozi nézők mindig kritizálnak, mondván, hogy a szereplők csak beszélnek, de nincs semmi akció a filmben) tökéletesen kidolgozott dialógusok által. A karakterek is mind a helyükön vannak a zseniálisan kegyetlen, mégis kifinomult fő gonosztól kezdve a bátor, de egysíkúan gondolkodó Brigantykig. A film hátterében ismét megbújnak az apró filmes utalások, amik most a náci propaganda filmeket veszik górcső alá. A film végén pedig egy laza karmozdulattal változtatja meg a történelmet az író-rendező.
Quentin Tarantino nem egyszerűen forgatókönyvíró, nem egyszerűen filmrendező és nem egyszerűen színész, hanem a filmek megszállott, mániákus rajongója is, aki kedvenc filmjeit felhasználva és azoknak emléket állítva olyan filmeket hozott össze, amik teljesen megváltoztatták a filmtörténelmet. Tarantino bebizonyította, hogy egy jó mozi elkészítéséhez nem szükséges filmes iskolába járni, hanem a filmek iránti szeretet és elkötelezettség (plusz egy nagy adag tehetség) is elég hozzá.
„Movies are my religion and God is my patron. When I make a movie, I want it to be everything to me; like I would die for it.”
„A film a vallásom és Isten a pártfogóm. Ha filmet csinálok, azt akarom, hogy az jelentsen nekem mindent. Hogy akár meg is halnék érte.”
Quentin Tarantino
Címkék: cikk
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
_Sky 2010.01.28. 06:42:52
'Pam Grier, Robert Forster, Bruce Willis és John Travolta után újabb színészt rántott ki a középszerűségből David Carradine személyében.
'
Azért Bruce Willist és Travoltát sok minden lehet nevezni, de nem középszerűnek.
A másik ami még érdekes, most az AVATAR korában, hogy Avatar szerű filmek mindig lesznek, mert ezt a technikai fejlődés biztosítja. Viszont olyan forgatókönyvek és rendezői tehetség - mint amivel Tarantino rendelkezik - 50 évenete egyszer talán, ha születik.
0gre · http://stoneagecomics.comxa.com/index.html 2010.01.28. 07:00:10
Valamint, akkoriban az 1994-es években valóban múlóban volt Willis és Travolta csillaga.
Ja és jó írás :)
asz0089 2010.01.28. 08:27:25
tjunior 2010.01.28. 08:50:58
DE
A mester szerintem rég nem azon a szinvonalon dolgozik mint régen. Vagyon hogyan értékelnénk a Becstelen Briganykat ha nem tudnánk hogy Tarantino van mögötte?
Már a Halálbiztosban is előjött ez a probléma, ami sajna szimplán dögunalom, drukkol neki az ember mert kedveli Quentint, de aztán egy idő után elege lesz belőle, hogy nem történik semmi, a film párja a Terrorbolygó, na az tökéletesen hozta a B-film fílinget.
Becstelen Brígantyk, egyrészt ott van Hans Landa ezredes és Cristopher Waltz, Oscart kell kapnia ez nem vitás, Ennio Morricone zenéje (Rabbia E Tarantella), a nyító jelenet, viszont akárhogy nézem mégis csak dögunalom, hiába vannak néhol jó párbeszédek ha egy jelenet 25! percig tart.
Spoiler! Tarantino filmtől ostobaság lenne történelem hűséget elvárni ez tény, viszont itt már át esett a ló másik oldalára, és konkrétan nem Hitler kinyírására célzok, mert az várható volt :D, de mondjuk két szövetséges szabotőr bombával a lábán csak úgy be tud menni a moziba? Hitlert összesen 2 ember őrzi? a néger csóka csak úgy rázárja az egész birodalmi elitre a mozi ajtaját? stb.
Tarantino korszakalkotó rendező ez nem is vitás, de korántsem akkora durranás mint 15 éve volt.
Nálam Fincher és Nolan az etalon.
raves · http://mindennapramese.blog.hu 2010.01.28. 09:08:39
ninarose · http://adultfilmatrium.freeblog.hu/ 2010.01.28. 09:14:09
A mester egyre jobb filmekkel lát el minket. A Halálbiztos meg éppen ugyanolyan király film mint a többi Q-movie! Pont a csajos párbeszédek a legütősebbek benne. Felejtsétek már el azt a bugyuta pátoszt, hogy "dögunalom"-nak nevezitek a filmet! A Tarantino-filmeknek pont a dialógus a lényege! A Becstelen brigantyk meg akkora mélységekben változtatja meg a szigorú történelmet, hogy öröm nézni. Így a második világháború úgynevezett kárvallottjai sem nagyon tudnak belekötni, mert kétélűre van alkotva.
Na mindegy! Ennyi lett volna.
Dejdő 2010.01.28. 09:39:58
purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.01.28. 09:40:09
Ez pontatlan, hiszen Uma Thurmen már a Ponyvaregényben is benne volt...:P
purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.01.28. 09:43:28
0gre · http://stoneagecomics.comxa.com/index.html 2010.01.28. 09:47:17
A Halálbiztost én se élveztem, de azzal a rendező elérte a célját és rendezett egy jó-rossz filmet. Egyszer nézős volt.
Nem igaz, hogy a Brigantyk csak azért volt jó, mert Tarantino név alatt rendezték. Nagyon jó volt az önmagában is.
gunsmoke (törölt) 2010.01.28. 10:12:24
@_Sky: Azért akkoriban Travolta és Willis kezdte aláásni a karrierjét. Mert hát valljuk be, hogy a Nicsak ki beszél filmek után nem sok embernek jutott volna eszébe Travoltát választani egy tökös bérgyilkos szerepére. Willis sem produkált túl sokat az Utolsó cserkész után a Ponyvaregényig.
Egyébként kösz az elismerő szavakat!
tjunior 2010.01.28. 10:14:18
Nem azt mondtam hogy azért rossz a Becstelen Brigantyk mert Tarantino dialógusokat ír! sőt azt sem mondam hogy rossz lenne! Nálam szimplán közepes film, nem mérhető a Ponyvaregényhez. Tarantino filmet mindig is a szöveg "adta el" de, akármilyen dialógokat is ír Tarantino, a semmiről beszélgetni 25 percet, mert a pincés jelenet annyi, nálam szimplán unalmas, akárhogy durrokolok neki.
tjunior 2010.01.28. 10:14:59
asz0089 2010.01.28. 10:59:49
Ülnek a moziban, bezárják őket, ha te ülsz a moziban, téged is betudnának zárni a moziba. Igen, csak úgy.
Hány embernek kellene állnia az ajtó előtt 13-nak?
Hogy hogy tudtak bejutni a Brigantyk a moziba? Csak Landának köszönhetően, ő ha akarta volna mindegyik bombásat fogja és kinyírja, csak ugye oka volt, hogy miért engedte be a 2 brigantyt.
mlif 2010.01.28. 13:14:17
haj, tjunior: nem nagyon figyeltél. Amikor Aldóék a moziban találkoznak Landával, akkor ő már tisztában van vele, h mi a helyzet. Szopatja meg kiröhögi őket, mert már tudja h a saját malmára hajthatja a vizet. Mellesleg az egyik legzsírabb jelenet a filmben.
Óriási a két véglet, a faék szintű egydimenziós Aldo meg a zseniális Landa :)
Rolee83 2010.01.28. 13:55:51
FayeFaye 2010.01.28. 14:29:30
Shyllard 2010.01.28. 15:08:33
a8zoli 2010.01.28. 18:21:52
nekem minden filmje tetszik még akkor is ha egy bizonyos morbid szinten túl van néha. sebaj ez az ő stílusa és azt marha jól csinálja mert mindig újra meg újra nézhető a végtermék.
_Sky 2010.01.29. 17:03:31
Willis: A Ponyvaregény és Az utolsó cserkész között talán a Jóláll neki a halál volt amiben nem hozta azt a formát amit képvisel. Utána meg az Éj színe, A Sakál... Nem tudom nem rémlik, hogy nagyon lecsúszott szinész lett volna akkoriban.
Travolta: Vallóban Ő volt a nagyobbik meglepetés, mert előtte inkább csak vígjátékokban lehetett látni.
Szóval inkább a szerepválogatás volt meglepő, nem az hogy leáldozóban lett volna a csillaguk...
madárijesztő 2010.01.29. 17:07:56
Szépen fel is lendült a karrierje, de utána...
Willis pedig már jó régen nem tud semmilyen sikert csinálni, a Die Harddal tudott csak egy valamirevaló bevételt összehozni.
mustang · http://plus-size.hu 2010.01.30. 05:16:55
mustang · http://plus-size.hu 2010.01.30. 05:21:04
mustang · http://plus-size.hu 2010.01.30. 05:27:39
Názáleti Blájen 2010.02.07. 12:11:08
A nép fia 2010.06.30. 15:59:14
A Kill Bill 1-2 az, ami valóban jól sikerült.
Egyszerűen az én ízlésemnek nem való ennek a rendezőnek a munkája. Tehetséges, elismerem, de nem nézem a filmjeit.
Burcicsek 2010.09.30. 23:49:26
Jerryco 2011.08.29. 16:45:34
Tehát nem újra indították Willis karrierjét, inkább csak löktek rajta.
Jerryco 2011.08.29. 16:49:50
Mindegyikben megtaláltam, hogy miért kedvelem Tarantino-t.
Az más kérdés, hogy egyikben a dumák jobbak, másikban a fordulatok, másikban a történet.
Én nem válogatom ki, mit szeretek, mert nekem együtt jön be Tarantino stílusa. De számomra az összes rá jellemző adalék a Becstelenben jött ki. Párbeszéd, monológ, véres akció, jellemábrázolás, poénok. Nem véletlen a kikacsintás a végén a filmből: "Ez lett a remekművem!"