Elköltöztünk: filmdroid.hu
Hogyan tűnt el a kreativitás Hollywoodból
2012.09.20. 15:54 11 komment
A Short of the Week készítette ezt a látványos kis infografikát arról, hogyan tűntek el az eredeti alkotások Hollywoodból az elmúlt 30 évben. Az 1981, 1991, 2001 és 2011-es évek tíz legjobban kereső filmje közül kékkel jelölték a teljesen eredeti forgatókönyveket, szürkével az adaptációt és rózsaszínnel a folytatásokat. A filmdroid is írt már Hollywood látszólagos kreatív válságáról, ami megemlíti az okok között a fogyatkozó mozinézők számát. A pénztárak egész jó nyarat zártak idén, elsősorban olyan megaprodukcióknak köszönhetően, mint a Sötét Lovag és a Bosszúállók, de közben a mozilátogatók száma folyamatosan csökken, 1993. óta nem vettek ilyen kevés mozijegyet, mint ezen a nyáron. Könnyű lenne azt gondolni, hogy azért járnak egyre kevesebben mozikba, mert nincs eredeti kínálat, de valójában ez éppen fordítva van: nehéz gazdasági időkben a stúdiók nem kockáztatnak eredeti befektetésekkel, csak a már jól bevált formulában bíznak.
Szerencsére az emberek továbbra is rajonganak a filmekért, csak a mozikból ábrándultak ki, ezt támasztja alá az is, hogy Amerikában csúcsidőben a letöltések 32,7%-át a Netflix teszi ki, a fizetős online film streaming szolgáltatás. Hollywood egyelőre a 3D-ben látja az üdvözülést (mert nem lehet kamerával felvenni és magasabb jegyárat lehet érte kérni), illetve a kalózok tűzzel-vassal való irtásában, de talán rájönnek, ha nem megnehezítik, hanem megkönnyítik, hogy a nézők akkor és ott férjenek hozzán a tartalmakhoz, amikor nekik tetszik, még fizetni is hajlandóak érte. Már vannak erre kísérletek Európában is, pl. a Curzon, a brit művészmozi hálózat elérhetővé tette online a katalógusa nagy részét, amiket kevesebb, mint egy mozijegy áráért lehet streamelni, gyakran egyidőben a mozis megjelenéssel. A saját nappalinkon túl pedig egyre népszerűbbek az alternatív, élmény-vetítések, de már a hagyományos mozik is rájöttek, hogy nekik is tenniük kell azért, hogy ne érezzük a mozijegyet rablásnak: a londoni Prince Charles mozi mozi-ninjákat vet be a zavaró nézők ellen, akik a sötétben odalopóznak és lesussogják a hangoskodókat.
Címkék: cikk miújság
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
little2 2012.09.20. 16:46:30
A játékiparban is ez figyelhető meg, csak sokkal gyorsabban. Az eredeti ötletek helyét a bejáratott, lebutított franchise-ok kezdik átvenni. Nagyon látványos a különbség, már a tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest is, mert itt viszonylag hirtelen jött el a nagy boom.
De persze minez rendben van, hisz "mindig is ez volt".
Na persze...
Erre mondják, hogy a tudatlanság boldogít.
_drk 2012.09.20. 17:22:07
De a HD tv-k a házimozi hanggal való elterjedése is közre játszik, már otthon is lehet nagyon faszául filmet nézni!
Thresher 2012.09.20. 19:10:22
Ez csak kis szelet, de nem hiszem hogy más országban nagyon más lenne a helyzet.
Elanor_ 2012.09.20. 19:34:06
Ezt a varázst mára már majdhogynem teljesen elvesztette, ma már tényleg kényelmesebb otthon filmezni, mert ott senki nem szövegel folytonosan a hátad mögött, nem érkezik későn és takarja ki a fél vásznat, nem eszik iszonyú büdös tortilla chipset melletted, nem rugdossa a széked hátulról stb.
Másik aspektus, h ma már nem kell a Dallason v vmi iszonyat béndzsa brazil szappanoperán szenvelegni, hanem Dunát lehet rekeszteni a baromi jó sorozatokkal, így talán moziba is kevesebben mennek.
@Thresher: Nekem amikor kisvárosokban éltem, ott voltak nagyon pozitív tapasztalataim a kis "művészmozikkal", oda hihetetlen jó francia/spanyol/német/izlandi/ausztrál stb. filmek jutottak el... csak aztán sajnos megölte őket a plázamozi a maga blockbuster-hulladékával, még úgy is, h háromszoros jegyárakkal indított. Nem értem ezt. Az emberek is igénytelenebbek lettek?
Thresher 2012.09.20. 19:42:32
A nézői igénytelenség meg sztem nem a moziban kezdődik, hanem a kertévéknél, az ilyen "A Gyilkos Halál Véres Bosszúja" c. remek műalkotássokkal, meg a régi 90-es évekbeli sorozatokkal.
_drk 2012.09.20. 20:30:25
Erre akartam utalni. Miskolc plázába járok hát ott a székek nem a legkényelmesebbek, a közönség még 1 dolog, meg hát a pénztárcát se kíméli.
1500ft 3d-s mozijegy de ha már be megyek akkor +1000 ft kola+popcorn. Azért hogy megnézzek 1 szar filmet :D
A sorozatok meg nagyon jó példa mintha át ment volna oda a kreativitás teljesen és a játék iparnak is elég nagy köze van hozzá. Elég csak az ottani bevételeket nézni.
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.09.20. 21:07:02
Felőlem a WB kerülheti a pénzügyi kockázatot, amíg ezt a TDKR-rel, a Hobittal stb. teszi, csak a fost ne akarják már lenyomni a torkunkon. Nem csoda, hogy kevesebb mozijegyet vesznek (miközben ha vmi tetszik a népnek pl. Avengers, az így is rekordokat tud dönteni)
(Btw én most tudtam meg, h a Shrek adaptáció, de ismét jó példa arra, hogy mennyire jól lehet nyúlni egy korábbi alapanyaghoz)
KQRNEL · http://mivoltez.blog.hu 2012.09.20. 23:12:01
Mélységesen egyetértek.
Hozzáteszem, hogy az üzleti részt mesterfokra vitték a amcsik, de a művészethez nem értenek továbbra sem. Nem feltétlenül az írókra és a rendezőkre értem, hanem kollektíve a nép képtelen befogadni azt.
Dan Brown is egy retardált fóka stílusában írja a könyveit, hiszen a fő közönsége totál idióta.
Amíg a filmek összbevételének 1/3-1/2 részét képezi a "domestic", addig ez a színvonal marad. Lényeg, hogy pörögjön a kóla meg az AWH-MAH-GAD.. :D
Elanor_ 2012.09.21. 08:47:04
A "blockbuster" gyanant nem csak amcsi filmre gondoltam, hanem akar egy Sas Tamas fele szornyusegre, vagy egy nagy koltsegvetesu rossz nemet, orosz, akarmilyen filmre.