Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

A szupercsapat (The A-Team) (2010)

2010.08.06. 11:51 FayeFaye 29 komment

A szupercsapat ugyan alulmaradt a jegypénztáraknál „80-as évekbeli remake” kategóriában, de minden szempontból abszolút győztes az „egy elit katonai alakulatot felültetnek egy tengerentúli bevetés során, ezért vissza kell csempészniük magukat az USA-ba, ahol megpróbálják tisztára mosni magukat egy szexi csaj segítségével” kategóriában, mert a Losers-nél sokkal viccesebb.

 

 

 

 

 

 

 

 

A forgatókönyv teljes egészében azon a pár mondaton alapszik, amivel a TV sorozat minden epizódja kezdődött: „1972-ben egy elit kommandós egységet börtönre ítéltek egy bűnért, amit nem követtek el. A férfiak hamar megszöktek egy maximum biztonságú börtönből.” És csak két óra múlva érkezünk el a harmadik mondathoz: „A mai napig is üldözi őket a kormány, és zsoldosokként boldogulnak.” Ez a két óra nagyon sok, legalább egy féllel kevesebbnek kellene lennie, én az első harmincat rögtön kivágtam volna. Ez ugyanis egy teljesen felesleges prológus, amiből megtudhatjuk, hogy milyen elképesztően valószínűtlen helyzetekben találkoztak először a szereplők miközben semmit nem tesz hozzá a jellemrajzukhoz, amit ne tudtunk volna már azelőtt, hogy beültünk a moziba. Mindenestre ha az MTV Movie Awards bevezeti idén a „Leg-homoerotikusabb jelenet két heteroszexuális karakter között” díjat azt mindenképpen Neeson és Jackson nyerné a jelentért, amiben Hannibal és Baracus először találkoznak és megmutatják egymásnak a katonai alakulatuk tetkóját, majd másodpercekig némán nézik egymást, miközben a zene hősiesen gerjed, és ők szavak nélkül is tudják, hogy meghalnának egymásért.

Ezután előreugrunk 8 évet és 80 sikeres bevetést időben és térben Irakba. Az amerikai csapatok készülnek a kivonulásra, Hannibal (Liam Neeson) búcsúzkodik a mosolygó, jól kiképzett iraki biztonsági erőktől. De mielőtt még elábrándoznánk, hogy milyen jó lenne, ha tényleg Hollywood írná a történelmet, Lynch, egy CIA ügynök megbízza az egységet egy szuper titkos és papíron nem létező bevetéssel: ellopott pénznyomó lemezeket kell visszaszerezniük terrorista rosszfiúktól. Innen minden megy a sorozatból megszokott kerékvágásban, Hannibal előáll egy abszurd tervvel, Face (Bradley Cooper) csajozik, Murdock (Sharlto Copley) elmebeteg, B.A. Baracusnak (Quinton 'Rampage' Jackson) pedig már megint nem esik le, hogy repülni fog. De hiába sikerül mindezek ellenére összehozniuk az akciót, csapda volt, Pike, a Black Forest (független katonai vállalkozó, nem süti) egy embere lelép a lemezekkel, és a Szupercsapatot ülteti le érte a hadbíróság. Természetesen megszöknek a börtönből, megpróbálják visszaszerezni a lemezeket és bebizonyítani az ártatlanságukat. Hiába követ azonban fordulat fordulatot – sokkoló, hányszor vágják át Hannibált a palánkon, miközben elvileg ő az ész – a történet annyi meglepetést sem tartogat, mint egy Kinder tojás, a CGI effektek pedig egyszerűen siralmasak.

Ami a cselekményében szinte szóról szóra megegyező Losers fölé emeli színvonalban a Szupercsapatot, az a színészi játék. Sharlto Copley, aki fordított karriert tűnik befutni, mert producerként kezdte és csak a költségvetési megszorítások miatt lett színész, ural minden jelenetet, amiben szerepel. Bradley Cooper meglepően szerethető, pedig a Másnaposokban ki nem állhattam. Valahogy sikerül elhitetniük, hogy már majdnem egy évtizede együtt dolgoznak, és humort vinniük még néhány tényleg hajmeresztő egysorosba is. Nem gondoltam volna az előzetes alapján, de a film legjobb jelenete, amikor a tankkal ejtőernyőznek. Jót tett volna, ha kevesebb a robbanás, és több időt töltenek a karakterek egymással, a végén még talán igazi fiúk is lehettek volna belőlük rajzfilmfigurák helyett. Liam Neesont viszont már semmi nem mentheti meg, szerintem George Lucas kivonta belőle a tehetséget és egy befőttesüvegben őrzi a Skywalker farmon. Egy partvis átélésével adta elő a jelenteit és látszott, ahogy mentálisan száz méterről nekifut a legendás „Imádom, amikor egy terv sikerül.” mondatnak. Még az egyébként ketrec-harcos „Rampage” Jacksonnak is jobb volt a komikus időzítése. Mondjuk neki a valóságban is van humora, a forgatás alatt azt mondta Sharlto Copley-nak, hogy meg kéne szereznie az amerikai állampolgárságot, és akkor ketten lehetnének afro-amerikaiak a filmben.

Sajnos Neesonnek jutott a film legvisszatetszőbb szerepe is: a börtönben B.A. Baracus elhatározza, hogy ezentúl el fogja kerülni az erőszakot, ám a végső leszámolás előtt Hannibal egy Ghandi idézettel győzi meg, hogy bizonyos helyzetekben morálisan elfogadható eltörni az ellenfeled gerincét. A hollywoodi filmeket gyakran vádolják az erőszak dicsőítésével, nem azért, mert Zoe Seldana olyan szexi egy rakétavetővel a vállán, hanem mert az erőszakot gyakran mint a konfliktus egyetlen lehetséges megoldását ábrázolják. Ez általában hallgatólagos, de a Szupercsapat szinte kibetűzi egy alapvetően fiataloknak célzott filmben (Amrikában 13, nálunk 16 éve alatt nem ajánlott). És hogy mindehhez Ghandit használják fel, az elsőre a film legviccesebb jelenete, de később megfekszi az ember gyomrát. Nyugodtan rúgd fejbe az ellenségeid, ha ehhez van kedved, Ghandi is ezt tenné, a pelenkás seggfej.

Ezzel valószínűleg csak én vagyok így, mert bár a kritikusok nem lelkesedtek, az IMDb-n 7,3-on áll és a moziból kijövet még a „rohadt jó” kifejezést is hallottam tini srácok szájából. Ettől független ha valaki blockbuster filmre vágyik, inkább nézze meg mégegyszer az Eredetet, vagy ha mindenképpen egy szuper csapatot akar látni, ahogy abszurd helyzeteket is megúsznak a fizika törvényeinek figyelmen megkerülésével, nézze meg újra a Star Treket.

 

121 perc, Forgalmazó: Intercom

rendező: Joe Carnahan

szereplők:

Liam Neeson (John 'Hannibal' Smith)

Bradley Cooper (Templeton 'Faceman' Peck)

Quinton 'Rampage' Jackson (Bosco 'B.A.' Baracus)

Sharlto Copley ('Howling Mad' Murdock)

 

 

Címkék: a szupercsapat

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr792203252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shyllard 2010.08.06. 12:28:17

Hát nekem tetszett nagyon, végigröhögtem az egész filmet :)

A nép fia 2010.08.06. 12:38:07

Sajnálom, hogy a cikkírónak nem nyerte meg a tetszését.

Volt szerencsém eredeti nyelven és szinkronnal is megnézni, és mindkétszer jól mulattam rajta.

1 - nem kell ismerni a sorozatot hozzá, teljesen jó önálló filmként is
2 - látványos (igaz, a CGI pár helyen tényleg borzasztó), pörgős, sok akció van benne, mindemellett humoros is
3 - a sztori azért annyira nem teljesen bárgyú, ha figyelmesen nézed, akkor is maradhat 1-2 kérdés
4 - a karakterek fenomenálisak, a beszólások első osztályúak

Liam szinkronhangja nem az igazi, de meg lehet szokni. Igaz, Rosszfiúról hiányoltam a hat kiló fuxot, de betudom annak, hogy még nem zsoldosok, és nem telik rá neki...

A végefőcím után megjelenik az igazi Szépfiú és Murdock is, érdemes megvárni a betűk végét!

Én jól szórakoztam rajta, simán megnézném mégegyszer. Ugyan klasszikus nem lesz belőle, de még azt mondom: egy folytatást is elbírna (...hiszen a vége erre van kihegyezve).

Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.08.06. 12:40:31

Nekem is tetszett nagyon. :)

Fayefaye hidd el nem olyan homoerotikus az a pillanat. Láttam a Discovery-n, hogy a Rangerek milyen nagyra becsülik egymást, de mást nem fogadnak be. Volt olyan, hogy le sem ülhetett senki az asztalukhoz enni, amíg fel nem villantotta a tetkóját. :)

A nép fia 2010.08.06. 12:41:10

Jah, annyiban igaza van a cikk írójának, hogy a Murdockot alakító színész remekül hozza az őrült figurát. Rajta végig lehet röhögni (a repülővel való felszállás, a tankos, stb.), de nem spoilerezek le semmit!

DEW3yl · http://dew3yl.wordpress.com 2010.08.06. 12:42:34

Én is rég röhögtem ennyit nem kifejezetten vígjátékon. Ami Saldana-t illeti, ő bicepszből tartottak ki a rakétavetőt, még nem is válból, tud valamit, mivel szerintem ez a fegyver történelmében nem fordult elő.
Az Inception-nak megfejtettem a titkát: senki nem tudja elmesélni barátainak, ezért mennek el annyian rá, pedig nincs benne semmi érdekes alapjában véve.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.08.06. 12:45:08

Emlékszem, hogy anno nagyon vártam A szupercsapatot, aztán mikor elkezdődött csalódtam, mivel én nem erre számítottam. Aztán beugrott, hogy a Mission Impossible sorozat A szupercsoport néven futott és nem Szupercsapat címen. Az első részt azért megnéztem, de nem tetszett.
A filmet is kihagytam volna, ha tartják magukat ehhez, de ez gyakorlatilag egy felturbózott, akcióorientált mozi lett. A filmnek azt a címet is adhatták volna, hogy A szupercsapat: Kezdődik, mivel elmeséli, hogy miért váltak üldözötté.
A film egyébként egy jó nyári popcornprodukciónak elmegy, 65 %-ot simán megérdemel, néhol elég képregényes beütésű, főleg a tankos rész. Szépfiúból gyakorlatilag egy modellt csináltak, de Murdock azért poénos lett, az "Erre van Berlinen? " jót nevettem.
1-2 éve még Bruce Willist akarták a főszerepre, nem tudom mennyivel lett volna jobb Liam Neeson helyett, viszont az tuti, hogy Ice Cube vagy Tyrese Gibson nem illett volna Rosszfiú szerepébe. Woody Harrelson meg kisujjból rázta volna ki Murdock karakterét.

FayeFaye 2010.08.06. 13:33:45

@Armida: egy percig sem allitottam, hogy a valosag ne lenne pont ilyen homoerotikus. Lehet, hogy ez a film leghitelesebb pillanata.:)

Alex Mahone 2010.08.06. 13:49:30

@A nép fia: egyetértek. Szerintem kurvajó film volt a maga nemében. Az utolsó bekezdésben pedig nem értem, mit keres az Eredet és a Star Trek... Mindig mindennél van jobb, plusz ezeknek köze nincs az A-Teamhez, mostanság egy hasonló film volt, a Losers, annál pedig ez a jobb, ha nem is sokkal.
Nem értem, miért kellett úgy nézni, hogy egy filmtörténeti remekre vágysz, ez csak egy elszállt, de baromi szórakoztató akcióbaromság volt.

80%

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.08.06. 13:55:51

@Alex Mahone: A Star Trek sem egy filmtörténelmi remek. Az is csak egy szórakoztató akcióbaromság volt. Neked lehet hogy nem, de másnak a Szupercsapat sokkal rosszabb volt. Én is inkább megnézném a Star Treket újra, mint a Szupercsapatot.

És van olyan ember is, aki a bevétel alapján dönt, hogy mit néz meg. Az Eredet kasszasiker, A Szupercsapat nem az. :)

Spawn85 2010.08.06. 14:30:01

Nekem is tetszett, én 7/10-et adtam rá.

A nép fia 2010.08.06. 14:56:09

Az imdb-s 7.3 pontosan tükrözi az én véleményem is.

A Star Treket pedig össze sem lehet hasonlítani a Szupercsapattal, mert teljesen más a műfaj - tök mindegy, hogy mindkettő sorozatból készült-e, vagy sem.

A Losers-t meg nem láttam, de különösebben nem is érdekel.

Alex Mahone 2010.08.06. 15:14:03

@koimbra: attól függetlenül, hogy akciófilm volt az is, össze sem lehet hasonlítani a kettőt. Az Eredettel meg pláne ne említsük már egy lapon...

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.08.06. 15:35:50

@A nép fia: @Alex Mahone: Az egyik sci-fi, a másik pedig akciófilm. Ha arról lenne szó, hogy mondjuk a Megy a gőzőst hasonlítsuk össze a Rémálom az ELm utcábannal, akkor igazat adnék nektek. De ugye a Star Treknek és a Szupercsapatnak is megvan a múltja, a rajongótábora, ráadásul, mint írtam ezek könnyű, nyári szórakozásnak készültek. És egyébként nem is hasonlította össze őket senki, csak szerintem nektek jött így le:)

"Ettől független ha valaki blockbuster filmre vágyik, inkább nézze meg mégegyszer az Eredetet, vagy ha mindenképpen egy szuper csapatot akar látni, ahogy abszurd helyzeteket is megúsznak a fizika törvényeinek figyelmen megkerülésével, nézze meg újra a Star Treket."

Mint már mondtam, a Szupercsapat nem lett blockbuster és van, akinek ez számít. Az ERedet az lett. A Star Trekben is hasonlóképpen úsznak meg egyes dolgokat úgy hogy figyelmen kívül hagyják a fizika törvényeit. :)

Szóval szerintetek marha jó volt, szerintem sem volt rossz, FayeFaye-nek pedig nem annyira.

A nép fia 2010.08.06. 15:50:24

@koimbra: A kérdés az, ki az, akinek a blockbusterség számít? Engem spec nem izgat, hogy egy film mennyit szed össze, max ha tetszik a film, akkor kicsit sajnálom, ha nem túl jól szerepel. Azért a Szupercsapatot még nem temetném, és ott van a dvd-megjelenés, ami szerintem karácsonykor lesz esedékes.

Szóval, én megértem az álláspontod, és nem is vitatkozom. Egyszerűen én úgy gondolom, az ember ne a bevételi mutatók alapján válasszon filmet. Pl. a Kegyenc fegyenc bukta lett, én viszont 10x is láttam, mert baromira tetszik. Viszont az Alkonyat hiába sikeres, hat ökörrel nem tudnának a tv elé (vagy a moziba) húzni, hogy megnézzem.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.08.06. 15:55:48

@A nép fia: Láttam egyszer egy felmérést, hogy ki mi alapján dönti el, hogy megnézzen egy filmet. Volt olyan is, aki a cím alapján dönt, van aki az alapján, hogy sikeres-e a film.

FayeFaye 2010.08.06. 16:29:36

En nem vitatkoznek ezen,de Koimbra olyan hosiesen kiallt emellett a bekezdes mellett, hogy kenytelen vagyok. Egyik filmet sem hasznaltam alapul a szupercsapat ertekelese kozben, nem ponrol pontra torteno tematikus osszehasonlitas volt. Az Eredetet ugy emlitettem meg, mint alternativat erre a hetre, ha valaki akciodus, nagykoltsegvetesu studio filmet akar latni, amiben minden felrobban.

A Star Trek mint "csapat film" jutott eszmbe, de idokozben egyre tobb hasonlosagot latok kozottuk. Mindketto egy nagyon szeretett, de alapvetoen giccses es fantasztikus sorozatot dolgoz fel. Mindeketto a sorozat kezdete elottre ter vissza, es azt mutatja be, hogyan valtak a karekterek a mindenki altal ismert figurakka. De amig a Star Trek karakterei jellemfejlodesen mennek at, es a vegere mas emberek, mint akik az elejen voltak, addig a szupercsapat mint allandokat kezeli a figurakat, nem latjuk, hogy szoknak ossze, hogy dolgozzak ki a modszereiket, egyszeruen a helyzetuk valtozik, ok nem. Mig a Star Trek a csapat tagjai kozti dinamikara koncentral, addig a szupercsapat az akciora. Pedig a cselekmeny mindket filmben teljesen masodlagos, mert nem az szamit, hogy mit csinalnak, hanem hogy egyutt csinaljak. Mindket filmben viszonylag kevesse ismert szineszeknek kell olyan szerepeket magukeva tenniuk, amik osszeforrtak a szineszekkel, akik evekig jatszottak ezeket. William Shatner vagy Mr T teljesen azonosultak a valahai szerepukkel. Ez mindket csapatnak egesz jol sikerult, Liam Neesont leszamitva, aki rohadt kenyelmetlennek tunt a boreben.

A nép fia 2010.08.06. 17:10:50

@FayeFaye: Pedig szerintem Liam-t az Isten is Hannibálnak teremtette (a borzalmas szinkronhangtól eltekintve), és nagyon örültem tavaly (vagy még azelőtt?), amikor megtudtam, hogy ő lett Hannibal.

Alex Mahone 2010.08.06. 20:15:21

@koimbra: a Star Trek, ami egy április elején bemutatott film, miért nyári blockbuster?

@FayeFaye: Viszonylag ismeretlen színészek? Liam Neeson? Brad Cooper? A sorozatsztár Zach Quinto?
Amúgy Neeson véleményem szerint is fantasztikus Hannibal volt, a szerepben, amiben szerinted kínlódik, szerintem lubickol.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.08.06. 20:36:31

@Alex Mahone: Szerintem nem adott bele mindent, ha akcióról van szó, akkor már inkább az Elrabolva, a volt ügynök karaktere pont olyan volt, mintha ráöntötték volna.

nikodémus 2010.08.06. 21:23:36

Felejthető nyári marhaság ez az A-team. Már az eredeti sorozaton is inkább nevettem, minthogy komolyan vettem volna. Liam Neeson jó volt, amennyire kellett, ahogy a többiek is, dehát történet, jellemfejlődés... (persze a Losers még rosszabb lett) Agyatlan blockbuster, nem nézem meg még egyszer, akkor inkább már a tavalyi Star Trek. Vagy Inception.
Ja, és a blockbuster szezon hollywoodi időszámítás szerint áprilisban kezdődik vagy rosszul tudom?

Brüsszeli csipke 2010.08.06. 23:01:08

Nem akkor halt meg Liam Neeson neje, amikor ezt forgatták?

Shyllard 2010.08.07. 00:00:36

@nikodémus: A sorozatnak és a filmnek sem az volt a célja, hogy komolyan vegyék :)
@FayeFaye: Nekem az ST-ben egy csöppnyi csapatmunka sem tűnt fel, bár ez lehet, h azért volt, mert a sorozatból összesen 0 epizódot láttam.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2010.08.07. 10:26:32

Néhányan ezt tényleg komolyan vették? Én elhiszem, hogy valakinek ez már komolytalan, de alapba hogy fordulhat meg valakinek a fejében, hogy ezt komolyan vegye. Tipikusan az a film, amikor kikapcsolod az agyad és szórakozol. Röhejes amit itt pár ember állít...

Brüsszeli csipke 2010.08.07. 20:17:35

@koimbra: köszi, nem emlékeztem pontosan

nikodémus 2010.08.07. 22:17:40

@Shyllard: "A sorozatnak és a filmnek sem az volt a célja, hogy komolyan vegyék :)"

Persze, én sem vártam el tőlük. :-) Épp a Gandhi-idézgetés lógott ki az egészből, amúgy bohóckodtak szinte végig.

Alex Mahone 2010.08.09. 00:06:55

@nikodémus: B. A. megkomolyodása szerintem sem illett bele. De immár láttam szinkronnal is, és még mindig jó filmnek tartom, a szinkronszínészek pedig meghökkentően jól teljesítettek. Lynch nagyon laza...

a8zoli 2010.12.26. 10:15:16

nem volt rossz pláne mikor kiszabadítják murdock-ot az elmegyógyintézetbő a "mégnagyobb szökés" hát az zseniális volt. De a film egy mondatban összefoglalva : Stupercsapat a fizika többé nem akadály :D
süti beállítások módosítása