Elköltöztünk: filmdroid.hu
Lecter kultusz
2010.10.05. 14:00 22 komment
Thomas Harris 1981-ben írta meg a Vörös Sárkányt, amiben volt valaki, akire sokan felfigyeltek, igaz csak egy mellékkarakter, de mégis felkeltette az emberek kíváncsiságát. Meg is filmesítették 1986-ban Az Embervadász c. filmben- amit nem láttam- de a 2002-es újraforgatott változatot igen. 1988-ban a szerző megírja az A bárányok hallgatnak c. regényét, amelyet 1999-ben a Hannibal, majd 2006-ban a Hannibal ébredése követ.
Az alapötletem az volt, hogy egyenként lesznek posztok a tetralógia darabjairól, de azt hiszem egyben mégiscsak izgalmasabb lesz említést tenni a filmekről. Kronológiai sorrendben haladunk, így azt hiszem átláthatóbb lesz, ráadásul az alkotások szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
Hannibal ébredése (2007)
Úgy gondolom a legtöbben ott hibáztak, hogy Anthony Hopkis alakításához mérték az ifjú Hannibal Lecter-t alakító Gaspard Ulliel játékát, pedig ez hatalmas hiba volt. Mivel a karakter épp csak bontogatja a szárnyait, fejlődik, átalakul, egyértelmű hogy nem lehet hajszálra olyan kiforrott, tapasztalt személyiség, mint azt később megmutatja.
A második világháború idején Litvániában járunk. A Lecter család egy kis vadászlakban húzódik meg, később azonban egy légitámadás következtében életüket vesztik. Csak a kis Hannibal és húga, Mischa maradnak életben. Mikor fosztogató dezertőrök lepik el a vadászlakot, még nem sejtik mi vár rájuk...
Nyolc évvel később, Hannibal a Lecter Kastélyból lett árvaházban él. És itt tessék nagyon figyelni, mert ekkor már megmutatkozik, hogy milyen indulatok vannak benne. Ilyenkor még nem lehet egyértelműen tudni, miért az iszonyatos feszültség- tévedés azt hinni, hogy a rokonai elvesztése miatt, ráadásul még a családi kastélyába is idegeneket költöztettek, őt pedig degradálták egynek a sok ott lakó árva közül- de sugárzik róla, hogy legbelül rettentően haragszik a világra. Miután sikerül átszöknie Franciaországba, a nagybátyjához vezet az útja. Érdemes nagyon figyelni ennél a jelenetnél, ugyanis a kutya hatalmas szerepet játszik Lecter karakterének tekintetében, és külön köszönet az írónak (igen, a forgatókönyvet is ő írta) és a rendezőnek, hogy ennyire aprólékos munkát végeztek. Lecter megjelenésekor a házőrző odamegy hozzá és simogatni engedi magát- utalva arra hogy Lecter még nem olyan elvetemült- de például az utolsó részben (Hannibal) amikor a korrupt államügyész házába lép be, az ottani kutya nemhogy nem megy oda hozzá, de még megtámadni sem meri. Csak leül és vicsorít rá, semmi több. (Zseniálisan oldották meg ezt, a karakterfejlődés szempontjából.)
Lecter nagybátyja meghalt, így nagynénje Lady Murasaki az, aki szárnyai alá veszi. Megint egy kitérő, tessék nagyon figyelni, mikor Lecter először meglátja a nőt, nagyon kifejező, nem is értem miért kritizálták Ulliel-t. Az asszony kedvesen beszél vele (hopp, itt most mindenkinek beugrik Clarice Starling különleges ügynök) és Hannibal máris vonzalmat érez. Azt nem tudom eldönteni ez pusztán testi vágy, vagy annál valami mélyebb, de az is lehet hogy valahol a kettő között. Lady Murasaki (Gong Li) a virágkötészettől kezdve a kendóig bezárólag sok mindenre megtanítja. A szépérzéke a későbbiekben is megmutatkozik (ez kimondottan igaz az utolsó részre) de a kardforgatásnak is hasznát veszi. Az első gyilkosságát egy katanával végzi, a nagynénjét sértegető hentes ellen (ugye mindenki emlékszik arra, Lecter mennyire gyűlöli az otromba embereket, ezt megfigyelhetjük akkor is, mikor Starling ügynökre rádobja az ondóját a mellette lévő cellában lévő pszichopata (A bárányok hallgatnak), vagy amikor a Hannibal végső jelentében az államügyész sértegeti Starlingot.) Nagyon fontos jelenet, Ulliel úgy játszik az arcával, hogy az valami elképesztő. Az egyik pillanatban hátat fordít a hentesnek- ne feledjük hogy ez élete első kivégzése- és mit csinál? Az eget nézi és madárcsicsergést hallgat. Semmi, de az égvilágon semmi nem látszik az arcán, szinte békés, aztán a másodperc tört része alatt megváltozik és kíméletlenül lecsap. (Remek jelenet, tökéletesen látszik az arcán hogy milyen is a személyisége.)
Akármennyire is hatásvadásznak tűnik a harci maszk felvétele, nem az. Főleg, ha kronológiai sorrendben nézi az ember a filmeket. (Bár én megjelenés szerint néztem, de úgysem hatott mesterkéltnek, inkább örültem, hogy erre is odafigyeltek.)
A gyilkosság után nyomozás indul, Lectert is beviszik a rendőrök, hazugságvizsgálóra teszik, de az semmit sem mutat. Ez a képessége a későbbiekben- a többi részben- is megjelenik, gondolom nem kell külön ecsetelni.
Anyagi körülmények miatt másik városba költöznek, Lecter itt kezdi orvosi tanulmányait. Ő a legfiatalabb diák, akit valaha felvettek az orvosira. Megrögzötten tanul. Hogy fedezze az ösztöndíját éjszakánként testeket konzervál és mindent lerajzol. (A rajzolás is fontos dolog, emlékezzetek, mikor Starling ügynök első beszélgetésében a rajzairól kérdezi Lectert. Most már tudjuk honnan az aprólékosság, a tehetség.) Egy halálra ítélt kivégzésénél jelen van, látja hogy a neki adott szérum milyen hatással van a férfia, így ellop belőle egy fiolát és beadja magának. Emlékezni akar a vadászlakban történtekre. Sikerül neki. (A jelenetben szóló dal, az A bárányok hallgatnak-ban is felcsendül. Forrás:Wiki.)
Ezután módszeresen gyűjti be áldozatait. Nem türelmetlenkedik, nem kapkod, halálos nyugalommal végzi amit eltervezett és még akkor is kivágja magát, mikor beleköpnek a levesébe. (Ha választani kell kedvenc gyilkolóst részt, akkor én a fához kötözéses jelenetet választom.)
Szerintem a Hannibal ébredése tökéletesen bemutatja miért és hogyan vált azzá Lecter, amivé. (Picit olyan nekem mint Anakin Skywalker aki a legnagyobb trauma után vált igazán Dart Vaderré.) A film szépen felvezeti hogy mire számíthatunk és igen, ebben rendesen, részletesen van kidolgozva és be van mutatva a karakterfejlődés. Sokan lehúzták Ulliel játékát- bizonyára nem úgy nézték a filmet mint én, és nem annyiszor- de akit érdekel mit nyilatkozott egész jó kis interjút olvashat vele, arról hogy formálta meg a karaktert.
Az egyetlen negatívum amit fel tudok hozni a filmmel kapcsolatban az a hihetetlenül szar magyar szinkron. A szinkronosok egyszerűen nem tudták átvenni, amit a színészek játszanak, pedig Rhys Ifans iszonyú jól játssza a fő gonoszt, de akit abszolút elcsesztek az maga Lecter. Még angolul hallja az ember, hogy most hazudik (igen, lehet hallani, hiszen mint korábban mondtam, még csak most formálódik a jelleme), vagy itt ironikus a hangsúlya, addig a magyar szinkronosok monoton mondják az egészet. Siralmasan, borzasztóan, elmondhatatlanul pocsék. Vétek megnézni magyarul, inkább eredeti nyelven, vagy felirattal.
A lényeg, hogy a Hannibal ébredése ügyesen visszanyúl a kezdetekhez és sejteti a későbbi karakter jellemét. Szorosan kapcsolódik leginkább a harmadik és negyedik részhez, ami szuper dolog. Szép munka volt. (videó)
Vörös sárkány (2002)
Lecter doktor (Anthony Hopkins) estet ad a házában, ahol elegáns körülmények közt, mesteri módon elkészített ínycsiklandó falatokat szolgál fel a társaságnak. A következő jelenet már az, amikor Graham ügynök (Edward Norton) meglátogatja a doktort. Graham ügynök idővel rakja csak ki a kirakóst, mire rájön hogy Lecter az akit keres, a doktor már meg is sebesíti. Grahamnek sikerül megvédenie magát és nem túlzás ha azt mondom hogy szitává lövi Lectert- az már más kérdés, hogy célozni nem tudott.
Évekkel később újabb sorozatgyilkos szedi áldozatait, nevezetesen a Fogtündér. Itt jegyzem meg, hogy zseniális a karakter névválasztása, a filmből kiderül miért. Graham ügynök azonban nyugis életét éli a tengerparton, esze ágában sincs visszamenni az FBI-hoz, de amikor Crawford ügynök (Harvey Keitel) megmutatja az áldozatokról készült képeket, meggondolja magát. Graham páratlan képességei ellenére sem képes olyan gyorsan felgöngyölíteni a Fogtündér (Ralph Fiennes) jellemábrázatát, kilétét, ezért segítségért megy, egy régi ismerőséhez, Hannibal Lecterhez.
Feltétlen meg kell jegyeznem a kamerabeállítást ennél a jelenetnél. Épp úgy halad előre a folyosón és kukkant be a cellákba, ahogy azt az A bárányok hallgatnak-ban tette az operatőr. A szék is ugyanúgy várja Graham ügynököt Lecter cellája előtt, mint ahogy Starling ügynököt. Tetszik hogy ennyire egymásra hangolták a filmeket, hogy ennyi részletre figyeltek.
Lecter és Graham újratalálkozásánál a doktornak fel sem kell kelnie az ágyából, már parfümről megismeri a nyomozót (itt most mindenkinek megint eszébe jut Starling ügynök és az, milyen mesterien elemezte ki az ő parfümjét a doktor). Graham elmondja mi a helyzet, miért van itt és Lecter úgy dönt- jobban mondva csak játszik Grahammel- hogy segédkezik a nyomozásban. Kettejük dialógusából szinte kizárólag Lecter kerül ki győztesen, és érdemes megfigyelni, mennyi ironikus (néha megmosolyogtató) szöveget mond. Nyoma sincs még annak a nyolc évvel későbbi Lecternek, aki majd találkozik Starlinggal, de ezt majd a következő részben jobban kifejtem.
A nyomozás előrehaladtával megismerjük a Fogtündért. Fiennes teljesen jól alakítja, szerintem pont olyan, amilyennek lennie kell. A karaktere pedig hasonlít egy picit Norman Bates-re, de nincs ezzel semmi probléma.
Chilton doktor, majd elfelejtettem megemlíteni. Na ő az, aki trófeaként tekint Lecterre- ez is szorosan kapcsolódik az A bárányok hallgatnak részhez- de akármennyire is próbálkozik, nem jut előrébb a doktor jellemábrázolását illetően. Rendesen dühítő a figura- ez azt jelenti, hogy Anthony Heald jól játszik- és az jut eszébe a nézőnek, hogy neki kéne lennie az első fogásnak.
Olvastam mennyien nem szeretik a Vörös sárkány eme verzióját, nekem sem a színészekkel nem volt bajom, sem a sztorival. A vágások teljesen jók, a zene is a helyén van, ami viszont nem tetszett, az a díszlet. Nem adja vissza az A bárányok hallgatnak előtti hangulatot, pedig azt kéne, hiszen időben előtte járunk. Graham az aki sittre vágta Lectert, így a díszletnek, a régi autóknak, a régi divatnak, régi frizuráknak illeszkednie kellett volna, de nem. Ettől eltekintve- ami igazán komoly hiba- a film többi szempontból jó és Hopkins olyan hihetetlenül jól formálja meg Lectert, hogy az embert kirázza a hideg. Ebben a részben is, mint "mellékkarakter" van jelen, mégis elvonja a figyelmet a Fogtündérről. Lecter karaktere elképesztően erős, köszönhető Hopkinsnak és természetesen az írójának. (videó)
A bárányok hallgatnak (1991)
Ez az a film, ami meghozta Hopkinsnak az áttörést, ráadásul még filmtörténelmet is írt mert 16 percnyi részvételért a legjobb férfi főszereplőért járó Oscart vehette át. No, de nézzük miről szól az A bárányok hallgatnak.
Buffalo Bill a következő sorozatgyilkos, akit nem képes egyedül elkapni az FBI. Clarice Strarling (Jodie Foster) még csak diák, de bevállalja, hogy az egyik leghírhedtebb pszichopata sorozatgyilkoshoz menjen, segítséget kérni tőle. Hannibal Lecter már hosszú évek óta sínylődik a szuperül elzárt cellájában és ki van téve Chilton doktor szemétkedéseinek. Amikor Starling bemegy hozzá- korábban már említettem a kamerabeállítást, remek- udvariasan és kellő alázattal beszél a doktorhoz. Lecter persze azonnal elemezni kezdi, nemcsak a nő parfümjéről, de a ruházatából is sok mindent leszűr. Megfigyelhető, hogy az előző résszel ellentétben (Vörös sárkány) itt már meglátszik a jellemében az a nyolc év bezártság- legalábbis asszem időben nyolc évvel járunk a Vörös sárkány után- már nem annyira ironikus, inkább a dolgok legnegatívabb oldalát nézi, de azt is mondhatnám, hogy a perverz, pszichopata lét legfelsőbb szintjét érte el az elméje.
Starling a doktor rajzait nézi, iszonyú részletes, már-már mesterművek- fentebb már említettem hogy miért- és bár jól kezdi a beszélgetést a nő, azonnal elrontja azzal, mikor tesztet akar kitöltetni a doktorral. Amikor pedig Lecter megtudja, hogy Starling csak diák, megsértve érzi magát. Hopkins olyan felsőbbrendűséggel alakítja ezt a jelenetet, hogy az valami hibátlan.
Buffalo Bill szinte eltörpül Lecter karaktere mellett, akármennyire is nyúzza az embereket, szinte semmi. Visszasüpped a mellékszereplő szintjére és bár jól játssza Ted Levine, karaktere jellemének köszönhetően a béka segge alatt van, Lectehez képest.
Lecter alkotott.
Sokan úgy gondolják, hogy Lecter és Starling közt, a nyomozás alatt bizonyos kölcsönös pszichoanalízis történik, de én valahogy nem így láttam. Igaz hogy Starling okos, de közel sem akkora májer mint Lecter. Vele képtelenség versenyezni, nincs aki nála rafináltabb, műveltebb, intelligensebb lenne. Starling persze még csak diák, később (Hannibal) már ő is fejlődik, de valahogy mindig ott lebeg a levegőben a megvetés amiatt mert nő. Ezt tapasztalni lehet ebben a részben is, a Hannibalban meg főleg. Jodie Foster remekül játssza a karaktert, minden, szó szerint minden érzelem ott van az arcán, sőt még azt is lehet látni, amikor leesik neki a tantusz. Hihetetlen jól alakít, meg is érdemelte a szobrocskát.
Hopkins meg, tényleg nem tudok mást mondani rá, minthogy őstehetség. Ott van benne Lecter, minden mozdulatában, minden hanglejtésében, zseniális.
A történet remek, a vágás valami elképesztő- gondoljatok a végső jelenetre- és a zene is teljesen rendben van. A film öt Oscart söpört be, teljesen jogosan, azonban voltak kisebb zörrenések. A meleg társadalom felhördült és homofóbiával valamint a meleg emberek ismételt negatív beállításával magyarázták a filmet. Talán nem figyeltek jól, de Lecter azt mondja Buffalo Bill-ről hogy transzvesztita vagy annak képzeli magát, és itt a kulcs kifejezés, hogy annak képzeli magát. (Ez a kifejezés, illetve jellemrészlet, azt hiszem a Vörös sárkányban is megjelenik.)
A bárányok hallgatnak igazán remek darabja a sorozatnak és hogy miért ez a címe? A filmből kiderül a válasz. Tökéletes. (videó)
Hannibal (2001)
Tíz évvel járunk az A bárányok hallgatnak után. Lecter doktor vígan éli előkelő és értelmiségi életét Firenzében, más valaki azonban kőkeményen azon küzd hogy elkapja a doktort. Ez az ember Mason Verger (Gary Oldman) a doktor egyetlen olyan áldozata, aki túlélte a találkozást. Verger hatalmas összeget fizet Lecter relikviáiért, amelyeket Barney- a doktor ápolója- ad el neki. Tőle tudja meg, hogy a doktorhoz a legrövidebb út Starling különleges ügynökön keresztül vezet. Barney mesél kettejük viszonyáról, Verger pedig mindent megtesz, hogy beszélni tudjon Starlinggal.
Tessék megfigyelni a tökélesen elmaszkírozott Gary Oldmant. Félelmetes ugyanakkor a magyar szinkronja poénra sikerült- vagy csak nekem tűnik annak? A lényeg, hogy hatásos. A Vergerrel történtekre a visszaemlékezésekből kapunk választ és nagyon úgy tűnik, hogy valamilyen szinten megérdemli, amit Lecter vele tett.
Fireznében Pazzi nyomozó (Giancarlo Giannini) felismeri Lectert- no nem azért mert olyan hej de jó zsaru és jó az arcmemóriája, hanem mert felfigyel arra, hogy az FBI érdeklődik pár parfümériában készített videó szalagról. Az egyiken látja az álnéven művészettörténetet tanító Lectert- akivel korábban már beszélt- és hamar felmegy az FBI top 10 bűnözők listájára és megtudja valójában kivel is áll szemben. Előtör belőle a kapzsiság- bár ha jobban belegondolok, sokan így tennének a helyében- és a 3 milliós vérdíjra hajt, melyet Lecterre tűzött ki Verger. Az alku pofon egyszerű, csak valódi ujjlenyomatot kell szereznie és elküldenie az ujjlenyomatot hordozó tárggyal a megadott címre, a többi pedig már a begyűjtő emberek dolga.
Pazzi meg is szerzi az ujjlenyomatot, de egy zsebes életébe kerül (nem lehet ám szarakodni Lecterrel, a legsűrűbb firenzei tömegből is kiszúrja, ki az aki követi). Amikor Pazzi lemossa a zsebes vérét a kezéről az egyik téren felállított szökőkútból, tessék megnézni milyen formából ömlik a víz a kezére. Egy vaddisznó fej az. Ennek később még jelentősége lesz, csak azt akarom mondani, hogy ha tudatos volt ez az előrevetítés akkor minden elismerésem Ridley Scottnak.
Mialatt Stralingot szétszedik a felettesei- megint megjelenik a lenézés, a diszkrimináció a nő iránt- addig úgy tekeredik a történet, hogy Lecternek sikerül visszamenni az államokba. Telefonon beszél is Starlinggal, szóba hozza a bárányokat is, csakhogy Starling is formálódott az évek alatt, már nem annyira érzelmes mint korábban. A doktor ravasz, de Verger emberei ellen már ő sem tud nagyon mit tenni. Elkapják.
Lecter vesztésre áll, azonban mi látszik rajta? Semmi. A félelem, aggodalom, pánik morzsája sem mutatkozik és ezt Hopkins megint zseniálisan mutatja be. Verger annak ellenére sem képes tenni ellene semmit, hogy dúsgazdag és akárkit képes megvenni. Csúnya halált hal, az egyszer biztos.
Aki viszont a meglepetés jelenetet okozza az a korrupt Krendler államügyész (Ray Liotta). Kétszer is elhangzik a film során a kivakarózott tanyasi tyúk jelző és ha van amit az udvarias és jó modorú Lecter doktor ki nem állhat, akkor az az otromba stílus. Arisztokratikusan lenullázza a nőgyűlölő Krendlert, aztán megeteti. Egyesek szerint ez a film túlságosan brutális jeleneteket tartalmaz (pl. Krendler- féle rész) pedig csak azt látjuk, hogy dolgozik Lecter doktor. Szerintem közel sem annyira vérszagú, mint az A bárányok hallgatnak-ban pár jelenet. Igaz hogy azokban csak a végeredményt látjuk, mégis sokkolóbb, mint ebben a filmben bármelyik rész (nem mondom Verger halála tényleg gáz, azonban mégsem éri el azt a hatást, amit Lecter művel a Bárányokban azzal a két rendőrrel. Lelki síkon sokkal megrázóbb az, mint Verger halála.)
A Hannibal is részletesen kidolgozott, kemény film, remek alakításokkal. Először persze furcsa volt, hogy Julianne Moore alakítja Starlingot, de megbékéltem vele. Gary Oldman, fantasztikus mint mindig, Ray Liotta hozza a szemét alakot, Hopkins pedig olyan, amilyennek lennie kell. Az égvilágon semmi baj nincs a filmmel, nekem nagyon tetszett. (videó)
Remélem sikerült valamennyire bemutatni, milyen szorosan is kapcsolódnak egymáshoz a részek. Megismerjük a miérteket, hogyanokat és választ kapunk mindenre, kivéve egy dologra: miért olyan vonzó Hannibal Lecter karaktere. A pszichopata sorozatgyilkosok rossz emberek, nem szabadna velük szimpatizálni, Lecter karaktere azonban elérte még ezt is. Miért? Mert udvarias? Mert csak azokat eszi meg, akik nem szimpatikusak neki? Nem tudom pontosan, csak azt hogy engem is elbűvölt.
Címkék: iromány
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
thinker_ 2010.10.05. 14:10:34
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.10.05. 14:11:13
LZoltan 2010.10.05. 15:03:01
Ugyanakkor nyilván hatással volt rám hogy nem kedvelem különösebben Michael Mann munkáit, és hogy szerintem Brian Cox, Lecter szerepében nem hogy nem közelíti meg Anthony Hopkins szintjét, de szerintem kifejezetten túljátssza már-már a ripacskodás határát súrolja.
speedle 2010.10.05. 15:54:53
tunderninja 2010.10.05. 16:29:14
Látok a jövőbe?:D
A nép fia 2010.10.05. 16:54:06
Grat! Láthattad már elég sokszor a filmeket.
Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.10.05. 16:58:07
@A nép fia: Köszönöm. Légyszi legközelebb írd meg pontosan mi a gáz és akkor javítom. Hirtelen nem vágtam mi a gond, pedig tudom hogy Vader szimpla V, de mégis így írtam (balfasz módjára). :)
a8zoli 2010.10.05. 18:18:08
nekem az összes közül a hannibal a kedvenc.
gisss 2010.10.05. 20:01:07
Amúgy kb valahogy ugyanígy van mostanság a néző Dexterrel (mint a sorozat Michael C Hallal, nem a rajzfilm) Ott is sorozatgyilkos, pszichopata és eléggé véres, és mégis ő a szimpatikus főhős. Bár mintha abban sokkal jobban odafigyelnének arra hogy Dextert pozitív hősként állítsák be, míg Hannibalt folyamatosan szinte pártatlanul ábrázolják (talán kivéve a Hannibal ébredését), és még így is pozitív karakter.
a8zoli 2010.10.05. 20:27:49
gisss 2010.10.05. 20:36:43
Krumplicukor1987 2010.10.06. 10:07:07
Krumplicukor1987 2010.10.06. 10:11:15
Mese92 2010.10.06. 10:58:23
LZoltan 2010.10.06. 12:10:27
BeniMan 2010.10.06. 21:52:07
Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.10.07. 10:59:58
Ha sikerül megszereznem Az embervadászt, akkor megnézem mert már nagyon érdekel.
A könyvekről a legelső bekezdésben linkeket találhat még az, akit érdekel. :)