Elköltöztünk: filmdroid.hu
A taxisofőr (Taxi Driver)
2011.05.31. 22:00 18 komment
BeniMan küldte az alábbi kritikát, sok köszi érte.
Nagy fába vágom a fejszémet hiszen minden idők legtöbbet elemzett filmjéről írok kritikát. Elképesztő hatásai vannak ennek a filmnek nem csak a mozi történetére hanem a mindennapjainkba is beette magát ez a film. A filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa ez: a Taxisofőr.
A Vietnámot megjárt veterán, Travis nem találja a helyét New Yorkban. Hiába próbál közel kerülni egy szép, politikai aktivista lányhoz, hiába győzködi a vidékről felkerült, kiskorú prostituáltat, hogy térjen jó útra és hiába próbál beszélni a polgármesterjelölttel, hogy tisztítsa meg az utcákat a szeméttől. Úgy érzi, neki kell cselekednie: leborotváltatja a haját, fegyvert vásárol, kigyúrja a testét és nekivág, hogy rendet tegyen.
Martin Scorsese azon kevés rendezők egyike akinek minden egyes műve igazi mestermunka. Scorseset a gengszterfilmek koronázatlan királyaként tartjuk számon ám milyen fura az élet a mestermunkája, a legemlékezetesebb alkotása (persze ez csak az én szubjektív véleményem) mégsem kedvenc témájával foglalkozik. Egy igazi lélektani dráma, egy thriller amely fenekestül felforgatta Holywoodot. Travis Biclklei Vietnámi veterán aki leszerelése után New Yorkban él. Kóros álmatlanságban szenved ezért éjszakai taxisként kezd dolgozni a Nagy Alma utcáin. Érdekesség hogy először Los Angeles volt a helyszín ám úgy gondolta Scorsese hogy a taxik jobban jellemzőek New Yorkra ezért ez lett a film helyszíne. Már a film elején látjuk hogy valami nem stimmel a főszereplővel. Vállalja hogy a legveszélyesebb környékeken taxizik és a műszak elteltével, Travis pornó mozikban üti el az idejét. Egyre magányosabbá válik, és egyre inkább kezd elszakadni a társadalmi normáktól. Nehezen viseli a városban észlelhető mocskot, többször is megjegyzi: "Egyszer majd jön egy nagy eső, és elmossa az összes szemetet az utcákról." Megismerkedik egy fiatal nővel Betsyvel. Betsy Palantine szenátor kampánystábjában dolgozik ezért Travis is utasait arra biztatja szavazzanak Palantinera. Nem tudom pontosan mikor szakad el végleg a cérna Travisnél és mikor változik át pszihopata őrülté. Talán mikor Betsy kikosarazza a pornómoziban, mikor a tini prosti Iris betoppan az életébe vagy egy őrült beül a taxijába és nyugodt hangon aprólékosan részletezi, hogy mi mindent fog csinálni a feleségével, hogyan fog végezni vele egy 44-es Magnum segítségével. Itt jegyezzük meg hogy ez a férfi nem más mint Martin Scorsese. Ha nem a rendezői pályát választja hanem színészetre adja a fejét talán így is világsztár lett volna.
Travis fegyvereket vásárol kőkemény edzésbe kezd. Szemtanúja lesz egy bolti rablásnak és önvédelemből meggyilkolja a tettest. Itt végképp átszakad egy gát Travisnél. Embert ölt. Megérzi milyen a gyilkolás, és őrült terv ötlik a fejébe. Meg akarja ölni Palanteine szenátort. Ekkor láthatjuk a film egyik legzseniálisabb jelenetét. Amikor már a teljes őrület eluralkodik a taxisofőrön. A tükör előtt állva gyakorol De Niro. Ekkor hangzik el a film legendás monológja: „You talkin’ to me?” (Hozzám beszélsz?) az AFI besorolása szerint a legemlékezetesebb filmes szállóigék listáján a 10. helyezett. A Premiere amerikai filmmagazin ugyanezt a mondatot a 100 híres filmes idézetet tartalmazó listáján a 8. helyre sorolta. Egészen egyszerűen félelmetes De Niro ebben a jelenetben. Az őrület ott van a szemében. Hihetetlen színészi teljesítmény!
Leborotválja a fejét és egyfajta indián irokéz frizurát kezd viselni. Travis végül is nem tudja végre hajtani a tevét a biztonságiak Palantine nagygyűlésén kiszúrják a tömegben és alig tud elmenekülni. Ezután elindul hogy kiszabadítsa a stricik kezéből a 12 éves prostituáltat Irist. Szisztematikusan megöl mindenkit, striciket drogdílereket és megmenti Irist. Közben Ő is több lőtt sebet szenved. A kritikák nem egyeznek meg abban hogy Iris kiszabadítása vajon igazi hőstett volt-e, avagy gyilkos ösztöneinek a kielégítése, egyfajta pótcselekvés a meghiúsult Palantine-merénylet miatt. Ezt sosem tudjuk meg. Mindenesetre a film végén Travist hősként ünnepelik, Betsyvel is újra találkozik aki már nem perverz őrültként néz rá hanem elismerően csodálattal. Egy átlagos férfi a körülményeknek köszönhetően előbb meg nem értett ember, majd pszihopata őrült végül ünnepelt hős lesz. Ezt a jellemrajzot kísérhetjük végig. Mindenesetre ahogy az egész film úgy a befejezés is elgondolkodtat minket. Vannak olyan értelmezések is, melyek szerint Travis öngyilkos lett a vérengzést követően, tehát mindaz, amit a filmben ezután látunk, az tulajdonképpen a halála előtti pillanatokban pereg le a szeme előtt mint vágyainak beteljesülése. Az Iris szüleitől kapott hálálkodó levél ugyanis Travisnek éppúgy a megbecsülés és az elismerés iránti vágyát tükrözheti, miként az hogy „hős”-ként immár ő hagyja faképnél az imádott lányt, és nem fordítva, ahogyan az valójában történt. A férfi, aki nem sokkal korábban még merénylőnek számított, néhány órával később már hős lett és mindez csupán azon múlt, hogy a nagygyűlésen nem elég gyorsan nyúlt a fegyveréhez.
A filmben végig fontos szerepet kap Travis nőkhöz való szerepe. A taxisofőr számára Betsy és Iris a nőiség két típusát képviseli, az angyali ártatlanságot, illetve az érzéki romlottságot. Travis mindkettőjüknek imponálni akar – és ennek a szenátor ellen tervezett merénylet éppúgy a része, mint a végső vérfürdő –, de valójában egyikőjüket sem tekinti szexuális tárgyként. A film elején elítélően beszél az őt körülvevő mocsokról, amihez a prostituáltakat is hozzásorolja, miközben Ő is a pornómozik rendszeres látogatója.
Scorsese zseniálisan mutatja be nekünk ezt a züllött mocskos világot ám ez nem csak az ő hanem Michael Chapman operatőr dicsérete is. Olyannyira képes volt hitelesen visszaadni ezt a kiábrándító világot, hogy szinte érezzük a felszálló bűzt a csatornákból, az utca rothadását, amely teljesen ránk telepszik.
Scorsese egyébként tele rakta apró kis utalásokkal a filmet. Az egyik ilyen hogy Travis ugyanolyan almás pitét eszik ömlesztet sajttal mint amilyet az USA történetének egyik legbrutálisabb legfélelmetesebb sorozatgyilkosa Ed Gein kért letartóztatása után részletes vallomásért cserébe. (Ed Geinről itt olvashattok. Csak erős idegzetűeknek!!) Érdekesség hogy Gein figurájáról mintázták később Buffalo Billt a Bárányok hallgatnak című fim sorozatgyilkosát. A film egyik főszereplője pedig a Taxisofőrben is főszerepet játszó Jodi Foster volt.
A remek történet és a képi világ mellett a film zsniális színészi játékokkal is büszkélkedhet. De Niro élete egyik legnagyobb alakítását nyújtja, ami ismerve a színészzseni pályafutását nem kis szó! De Niro egy hónapig élte a taxisofőrök mindennapi életét, ami napi 12 óra kemény munkát jelentett. Gyakori látogatója volt a Belmore Cafeteriának, amely a filmbeli taxisoknak is a találkozóhelye. Itt nem egyszer magnóra vette a taxisok beszélgetését, hogy a figura kialakítása során felhasználja azokat. A felkészülés részeként a színész tanulmányozta a viselkedészavarokat is, beleértve az elmebetegséget. Tökéletesen kelti életre Travis Bicklei karakterét. Elhiszem hogy egy őrült zavarodott elméjű férfi. Megrázó alakítást nyújt!
Nemcsak De Niro mélyült el a szerepében a Matthew-t megformáló Harvey Keitel igazi stricik között elvegyülve készült a figura megszemélyesítésére. Akit még mindenképpen meg kell említenünk ha a Taxisofőrről beszélünk az Jodi Foster. Iris szerepére Jodie Fostert választották, aki ugyan alig néhány hónappal volt idősebb, mint az általa játszott tini prostituált, ám egyáltalán nem volt kezdő színésznő a szakmában. A Taxisofőr forgatása előtt alapos és körültekintő pszichológiai tesztet végeztek vele, hogy elejét vegyék azoknak a pszichikai és érzelmi problémáknak, melyeket a szerep esetleg okozhatna. A szerepre való felkészülésben Jodie-t egy valódi prostituált segítette, aki a filmben a barátnőjét játssza. A kritikusok egyszerűen odáig voltak a fiatal Foster alakítását látva.
Mint már az elején mondtam a film a mindennapjainkra is óriási hatással volt. 1981. március 30-án egy New York-i taxisofőr, John W. Hinckley merényletet követett el az akkori elnök, Ronald Reagan ellen, mondván ő csak Jodie Foster figyelmét szerette volna magára vonni, Travisről példát véve. Ugyan a támadás nem járt sikerrel, egy nyugtalanító kérdést hátrahagyott. Mennyire veszélyes a filmbéli erőszak a való világra nézve?
A Taxisofőr az erőszakos filmek egyik alapja mind a mai napig. Nagyon erős hatása van és egy biztos ezt a filmet látni kell. Scorsese egy igazi remekművet alkotott!
imdb: 8,6
rottentomatoes: 98 %
Címkék: klasszikus thriller iromány dráma 100 %
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
BeniMan 2011.05.31. 22:17:39
Ed Geinről itt a link amiről a kritikában írtam ->
horrorfreak.freeblog.hu/archives/2008/01/30/Sorozatgyilkosok_-_Ed_Gein/
Cucuminator 2011.05.31. 22:29:33
gisss 2011.05.31. 22:50:10
Bár szerintem inkább személyiségzavaros, mint pszichopata. Ha pszichopata lett volna szerintem nem vágyott volna annyira egyik csaj iránti kötődésre sem. Mert végülis érzelmi kötődésre vágyott. Egy pszichopatánál a kontrollálás, birtoklás iránti vágy lett volna.
Amúgy nekem a Rambo jut eszembe, hasonló témát dolgoz fel (beilleszkedésre alkalmatlan háborús veterán), és kövezzetek meg, de nekem a Taxisofőr sokkal jobban tetszik:)
Blake007 2011.06.01. 00:32:38
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.06.01. 08:30:45
Lehet olyanról kéne írni ami nem ennyire kedvenc filmed, úgy egy kicsit objektívebb lenne a kritika.
Mondjuk azt is írtam, hogy nem biztos, hogy egy kritikának objektívnek kel lennie.
Máskülönben, amiket leírtál azzal teljesen egyetértek.
madárijesztő 2011.06.01. 09:27:55
Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2011.06.01. 11:31:43
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.06.01. 13:17:42
Sokan a "fikázó" kritikát tartják valójában kritikának, a pozitív hangú méltatásokat simán lereklámozzák, holott a méltatás klasszikusan a kritika egyik válfaja. Ráadásul, élményszerűen írni valamiről, megkeresni azokat a dolgokat, hogy mitől működik az adott dolog, sokkalta nehezebb dolog, mint simán lefikkantani bármit. Persze, röhögni is könnyebb, hogy "na most jól megmondta neki". De odáig már senki nem jut el, hogy kinek mondta meg? Meg mit is?
Spawn85 2011.06.01. 14:14:56
Ez a film is rajta van a "Klasszikusok, amiket még nem láttam" amúgy egyáltalán nem is olyan rövid listámon.
BeniMan 2011.06.01. 14:27:28
COLT 2011.06.01. 17:57:19
jikininki 2011.06.02. 08:36:23
és tudom nem kívánság műsor, de adnék még pár tippet amiről írhatnál:
robotzsaru, emlékmás, alien
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.06.02. 08:45:40
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.06.02. 10:34:19
Bolygó neve halál filmdroid.blog.hu/2009/12/16/a_bolygo_neve_halal_aliens
Meg a harmadikről és a negyedikről is van iromány, mondjuk az elsőről nincs