Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

A légy (The Fly)

2011.08.20. 17:21 BeniMan 27 komment

A héten – egészen pontosan kedden – ünnepelte bemutatásának 25. évfordulóját David Croneberg legendás horror filmje A Légy. Eléggé ritka dolog az, hogy egy filmnek jobban sikerül a remake-je, mint amilyen az eredeti alkotás volt, de ez a film mindenképpen köztük van. A Time magazin beválasztotta minden idők 25 legjobb horror filmje közé, a Bravo magazin 100 legjobb horror listáján pedig a 33. helyet foglalja el. Az írás helyenként spoileres!

Seth Brundle (Jeff Goldblum) megszállottan dolgozik teleportáló gépén. Már csak egyetlen kísérlet van hátra, egy élőlényen is ki kell próbálnia a gépet. Saját magán kezd kísérletezni, ám a teleportálás pillanatában egy légy is bejut a gépbe. Seth a kísérlet végén még nem is sejti, hogy testének genetikai állománya összekeveredett egy légyével. Hamarosan furcsa tüneteket észlel magán: ereje és teljesítőképessége emberfelettivé válik, és teste is elképesztő változásokon megy keresztül. A férfi lassan félig légy, félig ember szörnnyé alakul. Charles Edward Pogue 1980-ban állt elő azzal az ötlettel, hogy átalakítja az 1958-as Légy című filmet. A 20th Century Foxnak tetszett az ötlet és felkérték Pogue-ot hogy írja meg a forgatókönyvet. Kezdetben az eredeti történethez hasonlóan itt is azonnal átalakult volna Goldblum karaktere, ám később (helyesen!) úgy gondolta, hogy nagyobb hatást lehetne elérni azzal, ha fokozatosan mutatná be a tudós átalakulását. Végül a rendező Cronberg módosította szinte a teljes forgatókönyvet, amely így kapta meg az eredeti formáját. Annak ellenére, hogy az így kapott forgatókönyv leginkább Cronberg elképzelését adta vissza, a rendező ragaszkodott hozzá, hogy Pogue neve is megjelenjen a stáblistán, mint forgatókönyvíró, mivel ahogy mondta nélküle nem jött volna létre a projekt.

A rendezőnek sikerült jól adaptálnia a képernyőre ezt az elképzelést. A tudós fokozatosan távolodik a szeretett nőtől és elkerülhetetlenül közeledik a tragikus vég. A film egyszerre megható és undorító. Sok horrorfilm van, amit nem tudunk komolyan venni, egyszerűen csak jól szórakozunk rajtuk . De A légy nem hiszen egy élve szétbomló embert kapunk, aki szép lassan elveszti még azt a kevés kapcsolatát is az emberekkel, ami eddig megvolt neki. A film vége egészen megrázóra sikeredett. A gép eltranszportálja néhány alkatrészével együtt a tudóst és valami egész elképesztő torz lény jön létre. Veronika zokogva végez, akkorra már felismerhetetlenné deformálódott kedvesével, aki maradék akaraterejét és emberi mivoltát összeszedve fejéhez tartja a nő kezében levő puska csövét. A hatást pedig tovább fokozza a Howard Shore által komponált gyönyörű filmzene.

Seth az emberiség egyik legnagyobb félelmével szembesül, elveszíti az emberségét, a teste teljesen átváltozik. Vér, halál, savas hányás és egy elképesztő időnként Alien szerű lény. A film tele van gyomorkavaró képekkel. A tudós lassú gyötrelmes átalakulása, a belülről kiforduló pávián és a filmből kivágott majom-macska jelenet is elképesztően hatásos. A kivágott jelenetben a tudós próbálja vissza fordítani a saját állapotát, épp ezért egy páviánon és macskán kísérletezik. A létrejött gusztustalan kétfejű lény rátámad a tudósra, aki egy fém csővel végül brutálisan agyonverte a lényt. Olyan szinten brutálisra sikerült a jelenet, hogy a tesztvetítésen a jelenet közben többen is elhányták magukat, így a stúdió ragaszkodott hozzá, hogy vágják ki ezt a jelenetet. A film legnagyobb erénye egyértelműen Chris Walas Oscar díjas smink munkája. Az eredeti ’58-as filmben egy légyfejű és félig légykarú lényt kapunk, amin leginkább röhögni tudtunk, de rettegni semmiképpen sem. Walas munkája ezzel szemben egyszerre rémisztő és elképesztő. Az utolsó Brundle–légy formát tervezte meg először, majd fokozatosan haladt visszafelé. A célja az volt, hogy egy lassú metamorfózist mutassanak be. Brundle elveszíti a fogait, haját, körmeit, a bőre elszíneződik és elhólyagosodik. Tényleg fantasztikusan néz ki a szörny. Hiába 25 éves és hiába van már jelen a CGI technológia, csak nagyon kevés rémisztőbb, gusztustalanabb szörnyet tudnék mondani a filmtörténelemben. Goldblumot a legnagyobb méretű maszkok idején öt órán keresztül sminkelték. A karaktere összesen nyolc fázisban látható a filmben, ebből hatot ő alakított, az utolsó két "szörnyfázisnál" pedig technikusok által mozgatott bábokat használtak.

A teleportáló gép külsejét Cronenberg veterán Ducati motorjának hengerháza adta. A film utal Franz Kafka Az átváltozás című művére is amikor Goldblum elmondja a sokszor idézet mondatát: „Én egy légy vagyok, aki egyszer álmában ember volt - de most felébredt.” Jeff Goldblum jó alakítást nyújt, Seth karakterét szerethetően mutatja be és éppen ezért szánalmat érzünk, sajnáljuk amikor átváltozik Brundle – léggyé. Geena Davis és közte jól működik a kémia, köszönhetően talán annak is, hogy ekkoriban még egy párt alkotott a két színész. Cronberg sajnos nem tudta megismételni a Légy sikerét. Volt még néhány jó filmje, mint az Existenz vagy az Eastern Promises - Gyilkos ígéretek, de messze nem sikerültek olyan jóra. 

A filmet imádták a kritikusok és a közönség is. Két hétig vezette az amerikai jegyeladási listákat. Ma is ugyanolyan jól működik a film, mint 25 éve és ez nagy dicséret. Igazi klasszikus a ’80-as évek egyik legjobb horror filmje. 90%-ot megérdemel.
 

imdb: 7,5

rottentomatoes: 90%

 
Itt pedig az említett törölt jelenet. CSAK ERŐS IDEGZETŰEKNEK!
 
Címkék: horror klasszikus iromány légy 90 %

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr393167165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Newzoli 2011.08.20. 19:22:39

Óriási film...Hál'isten moziban láttam...ez nem horror film hanem egy Ember Tragédiája...balsorsa...Borzalmas vége egy szerelemnek..sajnos manapság nem készülnek ilyen elgondoltató horror filmek...MEGKERÜLHETETLEN KLASSZIKUS.....

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2011.08.20. 20:18:44

A jó horror történetek lényege, hogy egy mély emberi vonást emelnek ki és mutatnak be. Kár, hogy a mai horror filmek átmentek agyatlan trancsírozásba. Ezeket nem is nézem meg. A légy az egyik leghatásosabb horror film. A végén könnyeztem. :-(

COLT 2011.08.20. 20:28:05

Nem rossz film, szerintem olyan 9/10, bár már régen láttam. Amire emlékszem hogy elég undorító volt, legalábbis kiskoromban annak tűnt.

jikininki 2011.08.20. 21:46:48

hú én erről a macskás-páviános jelenetről nem is tudtam. kb a második rész kutyás képeivel egyenlő. köszi hogy be is tetted ide. jó kis film, tényleg nyomot hagy az emberben. nem úgy mint a mostani fűrészes témák

Rolee83 2011.08.20. 22:09:41

Jó régen láttam mindkét részt, még videó kazettán, de tetszettek! Meg kéne néznem őket újra! :)
Remake-t nem terveznek ebből??!! :D

Globetrotter2014 2011.08.20. 22:41:19

korrekt darab, az Elm utca 1 és a Kör mellett benne vabn abban a tucat horrorfilmben ami hosszabb idejig (napokig) magával kísért a megnézés után...

suo tempore 2011.08.20. 23:09:20

én rohadtul be voltam tojva tőle, nem gyereknek való film volt, ma meg eszembe se jutna megnézni, de csak azért nem, mert undortó

viszont mintha párhuzamot vélnék felfedezni a district 9-al, már ami a lassú átalakulás és a szenvedés részt illeti...igaz ott a csávó nem hal meg a végén, csak átalakul

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2011.08.21. 08:46:37

@suo tempore: Meg azért jobban is néz ki utána .:) Ebben inkább szétrohad a fickó.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2011.08.21. 11:37:18

"csak egyetlen kísérlet van hátra, egy élőlényen is ki kell próbálnia a gépet. Saját magán kezd kísérletezni"

Ezt már akkor sem értettem hogy miért nem egy pl egy macskát vagy tengerimalacot rak bele? Ha azt teleportálni tudja akkor emberrel is menni fog.

a8zoli 2011.08.21. 11:40:01

mindakettőt szeretem , sőt a 2. at még egy kicsit jobban is sztem jobb a látvány és a zenei háttér is. klasszikus horror mindkettő.

Sanosuke 2011.08.21. 11:40:10

nem tudom ki látta az erdetit .
én pár éve láttam egyik német csatornán.

számomra sötét ,baljós volt.
főleg a vége.

chuck-d 2011.08.23. 01:27:08

szegény Cronenberg neve ötször szerepel a kritikában, de háromféleképpen, és csak egyszer sikerült elég betűt hozzáadni. :]
jellemzően nem közönségfilmeket csinál, de általában jó kritikákat kap, fontos rendező.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.23. 08:23:19

nagyon jó film, akárhányszor meg lehet nézni minden részlete nagyon jó.

Spykes · http://cinemonkey.blog.hu/ 2011.08.23. 21:53:46

Kedves BeniMan, szeretném leszögezni, nem az Indexről jöttem, a blog rendszeres olvasója vagyok. Sok írásodat olvastam is, és jó gondolataid vannak, de a stílusod nagyon zavaró, és most kiütötte a biztosítékot, hogy következetesen rosszul írtad a rendező nevét. Egy-két mondatban elcsúsznak az igeidők, meg hasonlók, a helyesírási hibákról nem is beszélve. Nem azért kukacoskodom, mert nincs jobb dolgom, hanem mert szerintem ezt a blogot rendszeresen és sokan látogatják, így a téves infó vagy a magyartalan fogalmazás nem méltó az eddigi színvonalhoz. Nem ártana néha visszaolvasni és javítgatni az írásokat, mielőtt publikálod, vagy csak olvass többet, (akár blogokat is), és szerintem Koimbrától is lehet tanulni. :) Amúgy pedig gyakorlat teszi a mestert, szóval hajrá. Főleg, mert olyan filmekről írsz általában, amik érdekelnek.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.08.23. 22:04:08

@Spykes: Tőlem még véletlenül se tanuljon senki, ne legyek követendő példa, főleg, hogy én se a magas színvonalat képviselem, hiába is szeretném. De azért kösz.

Spykes · http://cinemonkey.blog.hu/ 2011.08.23. 22:16:41

@koimbra: 11000 poszt, és valamiért csak működik. :)

BeniMan 2011.08.23. 22:47:06

@Spykes: Köszönöm az észrevételeket megpróbálok tanulni belőlük. A helyesírás részével maximálisan egyet értek és megkövetlek. Annyit azért had jegyezzek meg téves infót soha nem közöltem egy írásban sem. Ebben egészen biztos vagyok, mivel minden írásom előtt több forrásból is tájékozódom az adott filmről. 6-7 forrásból minimum tájékozódom a filmről és anélkül sem vállalkoztam még írásra hogy meg ne néztem volna az adott filmet. Nagyon kedvelem a Filmdroidot és még véletlenül sem szeretném hogy miattam essen a népszerűsége az oldalnak vagy miattam csökkenjen az a magas színvonal amit az elmúlt években Koimbra meghonosított az oldalon. Azt gondolom el kell gondolkodnom most a folytatáson úgyhogy most jó ideig nem jön tőlem írás a Droidra...

Kal-Ellll 2011.08.24. 01:38:27

@Spykes: Magyartalan fogalmazás? Nem vagyok egy nagy kommentelő de ez most tényleg kiverte a biztosítékot. Végre van egy blog ahol olvashatunk régi klasszikus filmekről nemcsak a legújabb mozikról. Imádom ezeket régi horrorokat, akció filmeket és szívesen olvasok róluk. Aláírom tényleg fos a helyesírás de ezen kivűl semmi gond nincs ezekkel az írásokkal. Sőt. Utálom az ilyen alakokat akik azt keresgetik hogy mibe lehet belekötni. "Egy-két mondatban elcsúsznak az igeidők" Hagyuk már. Tényleg csak keresel valamit amibe beleköthetsz. Gyorsan beleolvastam a Te blogodba. Őszintén szerintem neked lenne mit tanulnod BeniMantől...

K.Adrika 2011.08.24. 02:07:20

@BeniMan: Ne vedd annyira magadra. Szerintem jókat írsz és örülnék ha még olvashatnék tőled. Ne törődj a bunkókkal. :(

Jerryco 2011.08.24. 05:41:28

@Rolee83: Kár lenne a klasszikus film után - ami maga is Remake, egy új változattal próbálkozni. Sokat nem tudnának hozzátenni.

zoltanek 2011.08.24. 09:21:58

@Kal-Ellll: Azért Cronenberg helyett Cronberg nem kis hiba. És nem volt ez anyázás Spykes részéről. Inkább pozitív dolog. Másrészt meg BeniMan rendesen válaszolt, intelligens módon. Ami meg a helyesírást illeti : a blogozások óta elterjedt a "muszály" szó, ami sosem létezett előtte. Páran rosszul írták, sokan átvették, most meg már természetes lett. Pedig az "muszáj", és most már az az idióta, aki ezt szóvá meri tenni? Ehhh....ettől függetlenül meg szeretem a blogot, és részben azért is, mert egy átlag bloghoz képest temérdek bejegyzés van, és az mind színvonalas. Leköt, na. De mindig lehet tovább fejlődni. Ezzel pedig nincs is baj.

Tombstone 2011.08.24. 11:49:26

Tesztvetítésre hogy toborozzák a Zembereket? Csak mert mindig balhé van; rosszullét, hányás, balhé, infarktus, (mű)felháborodás. Szerintem óriási botrány lehetett még a Hupikék Törpikék esetében is, ki is kellett vágni a brutálisabb jeleneteket.

Spykes · http://cinemonkey.blog.hu/ 2011.08.24. 21:21:44

@BeniMan: Ne haragudj, ezek szerint félreérthető voltam, én nem a felkészültségedet kérdőjeleztem meg a téves infóval, hanem a rendező elírt nevét értettem alatta. Látszik, hogy képben vagy és felkészült a filmekkel kapcsolatban, és ha maga a bejegyzés tartalma szar lenne, nem is foglalkoznék azzal, hogy kommenteljek - csak nem olvasnám el. De mivel jók és értelmesek az írások, abszolút építő jelleggel akartam szólni, hogy viszonylag kevés odafigyeléssel ezerszer jobb lehetne egy-egy kritika. Eszem ágában sem volt azt sugallni, hogy abba kellene hagynod az írást,pl. a 'Amúgy pedig gyakorlat teszi a mestert, szóval hajrá.' mondat azt jelenti: írj még.

Spykes · http://cinemonkey.blog.hu/ 2011.08.24. 21:30:12

@Kal-Ellll: Én is szívesen olvasok ezekről a filmekről. Köszönöm, hogy gyorsan belenéztél a blogomba.

BeniMan 2011.08.24. 21:45:38

@Spykes: Értettem amit írtál és ahogy mondtam igazad is van. Nem vettem magamra vagy sértésnek. Csak eléggé húzós volt ez az egy hét és főleg az Indexes cikk miatt eléggé sok negatív vélemény gyűlt össze. És ezt egy kicsit rosszul kezelem ezért úgy gondoltam jót tesz ha most egy kicsit szünetet tartok és nem publikálok egy ideig. Kell egy kis nyugi egy kis csönd. De mondom a te véleményeddel nem volt semmi probléma.

Rolee83 2011.08.26. 12:12:38

@Jerryco: Én nem mondtam, hogy kell, szerintem kiérződött az irónia az utolsó mondatomból! Csak mostanában mindent újraforgatnak, furcsa, hogy pont ebből még nem készült remake! Bár még készülhet.

jikininki 2011.08.29. 15:56:23

Beniman, ha esetleg fogynának a nem éppen friss, de jó filmek amikről írhatnál, akkor ajánlanám a "Lesz ez még így se"-t. a napokban néztem újra, és szerintem ritka jó film.
süti beállítások módosítása