Elköltöztünk: filmdroid.hu
Chronicle - Az erő krónikája (Chronicle)
2012.03.02. 22:11 20 komment
Ben bácsi szavainak a jelentőségére Peter Parker sajnos túl későn ébredt rá: A nagy hatalom nagy felelősséggel jár. A mondat végül Pókember mottójává vált és ismételgette sűrűn, nehogy ő vagy esetleg mi, az olvasók elfelejtsük. Vajon mi mit tennénk, ha váratlanul különleges képességekre tennénk szert? Mire használnák új tulajdonságainkat? Vajon a jó ügyet szolgálnánk vagy inkább a sötét oldalra állnánk, esetleg csak apró csínytevéseket követnének saját magunk szórakoztatására?
Ezeket a kérdéseket feszegeti Az erő krónikája is. Három tini srác egy este bátran lemerészkedik egy számukra érdekes lyukba, ahol furcsa dolgot találnak. Nem sokra rá már új erejüket próbálgatják, el tudnak mozdítani bármit, képesek irányítani a tárgyak mozgását és már a járdát sem használják, mivel ha úgy akarják, akkor a fellegek felett szállnak. Lefektetik a fontos szabályokat, azonban a szárnypróbálgatások, erejük megismerésének ideje lejár. A trió egyik tagja elveszíti önkontrollját, nem fogja vissza magát.
Mostanában a found footage stílus eléggé felkapottá vált, mondhatnak bármilyen szép körmondatokat róla, de a lényege az olcsóságban rejlik. Nem túl költséges effektekkel lehet megpakolni az amúgy sem drága filmet. Ugyanakkor azt is el kellene érni, hogy a nézőnek ne forduljon meg egy percre sem a fejében a következő: „Jobb lett volna, ha hagyományos módon készítik el!” Más részről miért hordozza magával a kamerát és miért kell folyamatosan bekapcsolva lennie? A Cloverfield esetében sikerült egy szórakoztató és izgalmas filmet produkálni, a [REC] horrornál pedig egy forgatócsoport kameráján vagy éppen a kommandósok sisakkameráján keresztül hőkölhettünk rá, mikor felbukkant egy bezombult ember.
Az erő krónikája fiatalokról szól, akik akár még azt is rögzítik, ha nem jön a busz vagy ha megisszák reggeli teájukat. Az egyik főszereplő új kamerájával mászkál mindenfelé, majd belép a képbe egy szintén felvevőgépet ölelgető csaj, aki a másik srác romantikus „kalandját” biztosítaná és olykor még az utcai készülékekre is átváltanak, hogy láthassuk az éppen zajló történéseket. Ám bármennyire is igyekeznek némi idő elteltével erőltetetté válik az áldoku stílus.
Josh Trank felcsapta a nagy kliségyűjteményt, rábökött erre is, arra is, kiválasztotta a jól ismert, százszor előadott történéseket, fordulatokat. Sok rendező tett már hasonlót előtte, sőt rengetegen merítettek más filmekből ihletet, majd mit sem törődve a végeredménnyel egymás hátára pakolta az összeszedett ötleteket. Mindazonáltal Trank első mozis művében képes volt úgy egymásra fűzni a közhelyeket, hogy élvezzük a jeleneteket, még ha a found footage olykor zavaró is.
Habár a játékidő nem túl hosszú Trank nem kapkod és nem is veszi sietősre. Hagyja, hogy a tinik kiélvezzék képességeiket, majd szépen becsúsztatja a történésekbe a bonyodalmat, amely egy látványos romboláshoz vezet. Abba már nem megy bele, hogy jobban megismerjük a trió életét, csupán Andrewra fókuszál, de az otthoni gondokkal is pont annyit törődik, amennyi szükséges a későbbiekhez. Az erő krónikája végső soron egy elsőfilmes korrekt bemutatkozása, aki a szuperhősfilmeket és az áldokumentarista műfajt ötvözte, nálam csak 65 %-os sikerrel.
imdb: 65 %
rottentomatoes: 85 %
Büdzsé: 12 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 59 millió dollár
Eddigi összbevétel: 95 millió dollár
Címkék: akció iromány 65 % chronicle found footage
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Daermon85 2012.03.03. 07:39:32
Sparrow · http://movietank.blog.hu 2012.03.03. 09:47:06
Cucuminator 2012.03.03. 11:37:33
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.03.03. 12:25:17
Dean6 2012.03.03. 12:55:43
A Ghost Rider 2-t már akkor temettem,amikor kiderült kik a rendezők :/
Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.03.03. 13:41:11
Shyllard 2012.03.04. 12:08:55
Mese92 2012.03.04. 12:34:53
nikodémus 2012.03.07. 21:59:54
boxeralso 2012.04.29. 03:14:50
(tegyük hozzá hogy sajnos kritikák és előzetesek nézése/olvasása után nem biztos hogy ugyanakkorát üt. én konkrétan semmit nem szoktam előre olvasni. megnézek maximum két fényképet a filmből, megnézem mennyit kapott imdb-n, és persze néha a borítóját, és kb 75% pontossággal be lehet lőni hogy jó vagy rossz film lesz. aztán ráhagyod magadat a történetre anélkül hogy bármit is előre tudnál - beleértve a stílusát*. ez a módszer kb 50% emeli a filmélményt és a klisék sem tűnnek föl feltétlenül. maximum ha a végén visszagondolsz. így kell filmet nézni basszátok meg. azt sem értem hogy mi a francnak néznek filmet az ilyen agyatlan tartalom vadászok
*pl néztünk úgy horrort hogy nem tudtuk hogy az lesz, olyan ügyesen indult be a sztori hogy majd összefostam magam, ha tudom hogy horrort nézek akkor annyi neki. na mindegy csak mindig felhúzom magam az ilyen seggfejeken mint a cikkírója.
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.04.29. 12:56:40
Dean6 2012.05.02. 00:48:27
M11an 2012.09.06. 23:23:18
M11an 2012.09.06. 23:26:13
Gault 2012.09.29. 03:16:01
"Vajon a jó ügyet szolgálnánk vagy inkább a sötét oldalra állnánk, esetleg csak apró csínytevéseket követnének saját magunk szórakoztatására?
Ezeket a kérdéseket feszegeti Az erő krónikája is."
"Ötletes variáció a klasszikus "a hatalom megront" témára."
A film pont nem erről szól. Nincs sötét oldal, nincs jó-gonosz ellentét, nincsenek borzasztó népmesei klisék. (avagy másfajta klisék vannak)
Szociálisan fejletlen, testileg és lelkileg sérült, a társadalomból kilökődő deviáns gyerek van, aki a szemünk láttára csalódások sorát éli meg anélkül, hogy a film különösen csöpögősen érzelmekre koncentrálna. Gyakorlatilag nem kényszeríti a nézőt szimpátiára, ez a szenvtelen nézőpont láthatóan rossz a film értelmezése szempontjából, de mindenképp emel az értékén szemben a giccsel.
A telekinézis csak látszólag központi elem, inkább katalizátor, a főszereplő Póver nélkül is, akár egy szimpla pisztollyal is őrjöngést hajthatna végre a film logikája szerint, nem a hatalom rontja meg, hanem a körülmények.
Ezt támasztja alá a másik két "normális" fiú viselkedése.
Tottiata 2012.10.28. 19:08:59
Ami igazán érdekes a filmben (az utolsó 20 perc csak hollywoodi finish), hogy a központi szereplő az erő ellenére se tudod felülkerekedni a problémáin. Hiába a nagy erő, feloldozást nem hozott.
Ez a film nem a "nagy hatalom, nagy felelőséggel jár"-ról szólt, hanem, hogy valaki ki tud-e szakadni hátrányos helyzetéből egy ajándék lehetőséggel.
mojoking77 2012.11.30. 23:18:39
Hat baratom, teged sem az eszedert szeretnek a barataid, az is biztos.