Elköltöztünk: filmdroid.hu
Az ajtó (2012) - írta Nikodémus
2012.03.21. 22:15 12 komment
Üres szépelgés - jutott eszembe, miután megnéztem Szabó István legújabb filmjét, mely Szabó Magda Az ajtó című regényéből készült. Sajnálom, mert Szabó István nem is oly rég még tudott filmet rendezni, ám ezúttal láthatóan elveszett a részletekben: a miliőben, a bútorokban, a képekben és a párbeszédekben.
Pedig a vállalás illik Szabó Istvánhoz, s az induló adottságok is kitűnőek: két világhírű színész (Helen Mirren, Maria Gedeck), ihletett operatőr (Ragályi Elemér), nemzetközi koprodukció és bőséges finanszírozás. Presztízsfilmet készíteni viszont kockázatos dolog, könnyen belesülhet az alkotó. Szabó Istvánnal - bárhogy is igyekezett - most ez történt. A regény savát-borsát, két nő egyedülálló kapcsolatának kialakulását, a köztük fokozatosan kiépülő bizalmat sajnos nem sikerül ábrázolni, csupán történések döcögnek egymás után, meg-megszakítva esztétikus hangulatképekkel. A felütés egyből jelzi, hogy tévéfilmes hangvételre számíthatunk: kertvárosi söprögetés lágyan ringó romantikus dallamokra, giccses főcím, aranybarna képek, az első jelenet azonban teljesen prózai: az írónő fogja magát, átmegy a szomszédba, s egyből megkéri az épp ruhát mosó házvezetőnőt, ugyan, vezesse már háztartásukat. A továbbiakban végig ez a kettősség uralja a filmet: lágy allegorikusság (látszata) és rettentően papírízű dialógusok (sejtésem szerint ez nem a regény hibája) váltogatják egymást. Szabó István színészei derekasan küzdenek, s nagy érdemük, hogy a szembetűnő rendezői tanácstalanság ellenére jó alakításokat nyújtanak. Helen Mirren egy rutinos nagyasszony pontosságával játszik (magyar hangjaként Bánsági Ildikó szintén kitűnő), Maria Gredeck szépen formálja a belénevelt kötelességtudatán csendben görcsölő írónőt, az igazi meglepetés azonban Eperjes Károly: Semmi egzaltáltság, semmi ripacskodás (talán csak egyszer, de ott a szituáció megkívánta), ellenben visszafogott jelenlét, jó ütemben bemondott megjegyzések és finom, ironikus humor: élmény volt nézni érett játékát. S a mellékszereplők is mind kitesznek magukért - nagy kár, hogy a film egészét nem tudják felemelni. Azt ugyanis a végére teljesen elborítja a dél-amerikai szappanoperákból ismert, hatásosnak szánt, ám inkább kínos jelenet-halmaz (stílszerűen koronázza meg mindezt a mulatságosba forduló zárójelenet).
Szabó István azt mondja, már nem érdekli a filmrendezés. Legújabb filmjét elnézve az az érzésem, ha ennyire nem izgatja az egész, akkor inkább hagyta volna a csudába. Szomorú ezt kimondani az Apa, a Mephisto és a Napfény íze rendezőjéről, de jobban jártunk volna.
Címkék: iromány dráma nikodémus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A nép fia 2012.03.22. 13:15:39
mereszet 2012.03.22. 13:23:44
Vagy ez is csak egy marketingbe fulladt könyv adaptáció?
Jó kérdéseim vannak mi? :)
szabiaki (törölt) 2012.03.22. 14:43:00
Abban viszont egyet értek, hogy Eperjes meglepően visszafogott és pont ettől jó.
A mulatságosba forduló záró jelent, alatt arra gondolsz, hogy a tomboló vihar elcsitul, a bocsánat kérésre? Ez egyfajta mágikus realizmus, ahogy az korábban is megfigyelhető már egyes jelenetekben, például mikor a kutya megérzi Emerenc halálát.
Nagyon bele akartál kötni a filmbe, de nem igazán sikerült.
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.03.22. 14:47:59
Hegyi 2012.03.22. 14:52:52
"hvg.hu: Nemrég azt mondta, hogy a filmrendezés már nem érdekli, annál inkább a színészek szolgálata. Mi igaz ebből?
Szabó István: Arra utaltam, hogy mindenáron nem akarok filmet készíteni, csak azért, hogy rendezőségemet bizonyítgassam. A film lényege érdekel, az élő arcokon megszülető és megváltozó érzelmek. A színész arca."
mereszet 2012.03.22. 16:29:59
Kösz a tippet, ráér akkor. :)
A Rokonokat meg még moziban láttam, valami éjféltől reggelig tartó magyar film-maraton keretein belül. :P
nikodémus 2012.03.22. 19:11:19
Nem, magára a tomboló viharra, pontosabban annak kialakulására gondoltam. Annyira mű az egész, tényleg azt éreztem, hogy akkor most jól bekapcsoljuk a szélgépet. Marozsán Erika és Maria Gedeck hajladozása meg még rá is tett egy lapáttal. Szörnyű volt.
@Hegyi: Szép ez "a színész arca érdekel" duma, de attól a kedves színészt még instruálni kéne. Ez pedig a végeredményt látva - úgy sejtem - nagyon nem jött össze. Tulajdonképpen mindenki bolyong a filmben, saját színészi elképzelései mentén. Ha a színészek arca érdekli Szabó Istvánt, menjen portréfotósnak.
szabiaki (törölt) 2012.03.22. 20:16:14
Hegyi 2012.03.22. 21:20:10
Ha ezt szegény Bánsági Ildikó olvassa...
nikodémus 2012.03.23. 06:50:25
vrango 2012.03.23. 07:28:09
(Ridley Scott is korábban alkotott nagyokat:P)