Elköltöztünk: filmdroid.hu
Ördögűzés Emily Rose üdvéért (The Exorcism of Emily Rose)
2009.10.31. 18:58 7 komment
Ördögűzés – jól hangzik a szó, bizony. Már önmagában is figyelemfelkeltő, a néző, olvasó pedig joggal számíthat horrorisztikus dologra, amiben a lekötözött, megszállt illető furcsa pózokat vesz fel és érthetetlen nyelven ordibál, miközben előtte egy eltökélt, hitében sziklaszilárd pap erősen azon van, hogy kiűzze a gonoszt a testből, egyik kezében a Biblia, másikban pedig szentelt víz. Az Ördögűző a legismertebb film a témában, lépten-nyomon szóba hozzák, megemlítik, ha klasszikus horrorról van szó vagy esetleg egy olyan produkció készül, amelyben a fentebb leírtak is szerepet kapnak. Akadt még jó néhány alkotás, amelyben sor került ördögűzésre, talán láttatok is néhány ilyet, nekem is volt szerencsém egy-két ilyen műhöz, de konkrétan egy olyat se tudnék megemlíteni, amire azt mondanám, hogy szívbajosok messzire kerüljék. Az Ördögűzés Emily Rose üdvéért film azonban ilyen kategóriába tartozik.
Igaz történt alapján készült ez a horror, 1976-ban egy német egyetemista lány, Anneliese Michel rengeteg kezelésen esett át, de valójában az orvosok sem igazán tudták mi lehet a baja a páciensnek, úgy gondolták epilepsziás, ezzel is kezelték, ám nem sikerült meggyógyítaniuk. Egyik vizsgálat alkalmával készült egy magnófelvétel, amelyen a lány holt nyelveken ordibál, de egy epilepsziás nem nagyon tud szóhoz jutni,nem hogy így ordibálni. Végül ördögűzést hajtottak végre rajta, aminek eredményeképp a lány elhunyt. A bíróság a lány szüleit és két papot bűnösnek talált és hat hónap felfüggesztett börtön volt a büntetésük. A film készítői közül ketten találkoztak Michel szüleivel, az alkotók azonban az események helyszínét, a neveket és több más dolgot is megváltoztattak és nem árulják el hol történt ez a sikertelen eset.
Ködös, havas tájon járunk a film elején, egy férfi érkezik egy elhagyottnak tűnő házhoz, életnek semmi nyoma, pár másodpercre rá azonban kiderül, hogy az ingatlanban többen is tartózkodnak. Kiderül, hogy orvos és ide hívták őt. Miután bebocsátást nyer a házba megállapítja, hogy az a lány, akin éppen ördögűzést hajtottak végre, halott. Az „eseményt” levezénylő papot letartóztatják és bíróság elé kerül az ügy. Erin Bruner (Laura Linney) ügyvédnő nem tartozik a hívó emberek csoportjába, nem érdekli, hogy az ügyfele bűnös vagy ártatlan, csak a ranglétrán való feljebbjutással törődik, magasról tesz kezdetben arra, hogy a pap mit követett el, ez is csak egy olyan ügy számára, mint a többi. De ahogy egyre több részlet derül ki Bruner hinni kezd és a néző is egyre több információhoz jut mi vezetett el a tárgyalásig... Emily Rose (Jennifer Carpenter) egy aranyos vidéki lány, akit hatalmas boldogsággal tölt el, hogy felvették a főiskolára, furcsa rohamokon esik át, amely közben teste lehetetlen módon tekeredik ki, többször görcsbe rándul, mivel a felírt szerek nem használnak a család egy paphoz (Tom Wilkinson) fordul.
Tom Wilkinson játssza a papot, aki el szeretné mondani a bíróságon mi történt. Alakításával semmi probléma nincs, Laura Linney is meggyőzően játssza az ügyvédnőt, a film elején őt még sokkal jobban érdekli a világi dolgok. Campbell Scott pedig szintén kiválóan hozza az ügyész szerepét, olyan, mint a többi, jobb tárgyalótermi filmben az ügyész: kíméletlen, a szemében látszik a könyörtelenség, arcán az eltökéltség, száját pedig olyan mondatok hagyják el, ami hallatán az esküdtek megvető arccal fordulnak a gyanúsított felé, a néző pedig inkább tökön rúgná. Jennifer Carpenter alakítására nincs jobb szó, csak az, hogy zseniális. Hátborzongatóan zseniális.
Igazság szerint nem teljes mértékben horror ez a film, a visszaemlékezések valóban kőkeményen ebbe a kategóriába tartoznak, a tárgyalás viszont már dráma. Horror és bírósági krimi-dráma, Scott Derrickson nem lazított, nem volt úgy vele, hogy: „Ejj, jó lesz az embereknek a horror rész, a körítést pedig letojom”. A múlt és a jelen ugyanúgy érdekes, feszült és izgalmas, ügyesen rakta, vágta össze a produkciót, már az elején megteremtette a jó atomoszférát és nagy figyelmet szentelt a látványra és különféle hatásokra, ami a nézőt a székbe szegezi.
Persze Derrickson azért előhúz a kalapból néhány megszokott klisét, de ezek nélkül nem is lenne ördögűzős film, így hallhatjuk Carpentert fura nyelveken hadoválni, kiabálni, no meg ugye a kitekert testhelyzetek sem maradnak el, épp hogy csak nem fut fel a falra. Carpenter hiába formálta volna meg perfektül a megszállt lányt, ha a rendező nem teremti meg a hangulatot, a feszültséget. A visszatekintések után a néző szusszanhat egyet és a tárgyalóteremben követheti a tárgyalást, majd mikor már nem dobog oly hevesen a néző szíve újra Emily Rose megpróbáltatásait követhetjük figyelemmel. Ha dohányoznék az ördögűzés alatt szerintem egy doboz cigit biztosan elszívtam volna az izgalomtól, futkosott a hátamon a hideg és keményen szorítottam a székem karfáját. Másodjára láttam a filmet és ugyanúgy élveztem, borzongtam, mint első alkalommal, nálam a látottak 100 %-ot érnek. Nem is nagyon értem, hogy egy ilyen film után hogyan tudott egy olyan már-már marhaságnak tűnő alkotást összehozni, mint az Amikor megállt a Föld.
imdb: 6,8
rottentomatoes: 45 %
Annaliese Michel ördögűzéséről itt olvashatsz.
Büdzsé: 19 millió dollár
Amerikai bevétel: 75 millió dollár
Összbevétel: 144,2 millió dollár
Címkék: horror iromány 100 %
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2009.10.31. 20:45:21
Pistu 2009.10.31. 22:24:15
desmond wallace · http://desmondwallace.freeblog.hu/ 2009.11.01. 17:59:16
b0lha 2009.11.02. 20:58:32
Golden eye 2009.11.15. 16:33:56
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2009.11.15. 16:46:51
A másik pedig a vatera, most ahogy látom a legolcsóbb 700 Ft(+ postaköltségéért)