Elköltöztünk: filmdroid.hu
Rejtély
2009.11.30. 19:52 20 komment
Közeledik az év vége, és egyre-másra készítenek a filmes portálok listákat arról, hogy mik voltak az évtized legjobb filmjei.
Miután több listában viszontláttam a Rejtélyt a legeslegjobbak között, eszembe jutott, hogy tényleg milyen jó film volt. Kritika alant.
Diszkrét rettegés
Ha szereted a rejtélyeket; ha kíváncsi vagy, mit hoz ki egy osztrák pszeudopszichopata egy lynch-i alaphelyzetből (a küszöbön hagyott „Home”-videó esete); ha megengeded, hogy megpróbáljanak kizökkenteni a biztonságérzetedből; ha hagyod, hogy a filmkészítők úgy titkolódzzanak veled, mint a szereplők egymással; ha te is félsz, hogy a tudatalattid irányíthat; ha bele akarsz borzongani abba, hogy ez a történet veled is megtörténhet... akkor nézd meg a filmet!
Michael Haneke filmje, a Rejtély, intelligens és szuggesztív. A történet szerint Georges (Daniel Auteuil) és felesége Anne (Juliette Binoche) egygyermekes, értelmiségi házaspár valahol Párizsban. Georges egy menő irodalmi kerekasztalműsor vezetője, Anne egy kiadónál dolgozik, főnöke a családi barát. Életük felszínes, amit az is mutat, hogy otthonuk berendezése ugyanolyan mesterkélten intellektuális, mint Georges tévéstúdiója. Egy nap találnak a házuk bejáratánál egy videókazettát, amelyen az egyetlen perspektívából filmezett hosszú-hosszú felvételen a házuk látható, semmi több. Aztán újabb és újabb kazettákat találnak, s mi lassan belezavarodunk, meddig is tart a felvétel, és hol folytatódik a film története, hiszen maga a Rejtély is videótechnikával készült. A második kazettát már ijesztő gyermekrajzba csomagolva találják, s innentől komolyra fordul a játék. Persze nem csap át akcióba a film, ugyanolyan lassan csordogál, mint előtte, csak a feszültség nő egyre, míg Anne és a nézők számára egyaránt elviselhetetlenné nem válik. S mit tesz ilyenkor Georges? Közli, hogy ő nem tehet semmiről, bevesz egy altatót, és kissé öregesen aludni tér. Persze előtte még nyomon követhetjük ámokfutását, feltörő rémálmait, azt, ahogyan szépen darabokra hullik a házassága; ahogyan felesége a családi barátnál keres menedéket, mert férje nem hajlandó őt beavatni a titokba; ahogyan az egyetlen gyermek először marad ki otthonról, mert a szülők iránti tiszteletféle eltörik benne; ahogyan a hős elzarándokol édesanyjához; s ahogyan előkerül egy rég elfeledett (vagy mégsem?) algír ismerős és annak fia. Vagyis ezúttal sorsokra és generációkra vetítve kerül bonckés alá a franciák lelkiismerete.
Adott egy talányos kor, amelyben még mindig rejtélyesen illuzórikus a szabadság, az egyenlőség, a testvériség, s a sérthetetlenség. Egy érthetetlen miliő, amelyben a fehér és gazdag a jó, és a feddhetetlen. Egy mélyre temetett, homályos értelmű algír-francia konfliktus, amely kapóra jön, mint végső bűnbak. Egy titokzatos szerelmi háromszög éppen csak felvillantott kliséje. Egy kifürkészhetetlen házaspár melankolikus diszharmóniája. Egy megoldásként számba vehető különös kamasztalálkozó. Mindegyik egy-egy megbocsátható művészi eszköz. De adottak végül a misztikus kazetták is. Ez utóbbiak már megbocsáthatatlanok, hiszen paradox módon, szinte kétségbe kell vonnod létezésüket, hogy az ép eszed megőrizhesd. Mert ha belegondolsz: a videók ugyanazzal a beállítással készültek, mint a kicsi Georges tolmácsolásában látható sorsfordító (emlék)jelenetek...
http://www.imdb.com/title/tt0387898/
Aki látta, vagy aki még nem látta a filmet, írjon tippeket arra vonatkozólag, mit ábrázolhat a plakáton a bordó izé. Köszönjük! :)
Címkék: kritika rejtély 90 % elanor
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
madárijesztő 2009.11.30. 21:35:53
Fogalmam sincs mi lehet az a poszteren látható izé. Talán egy pszichológust kéne megkérdezni:D
Elanor_ 2009.11.30. 23:24:21
algi 2009.12.01. 00:38:24
Vagyis maga Michael Haneke küldözgeti a videókat szereplőinek.
Goyo 2009.12.01. 00:55:57
tiantian (törölt) 2009.12.01. 01:02:40
Krizzta · http://krizzta.blog.hu/ 2009.12.01. 05:54:08
El Argentino 2009.12.01. 06:23:30
Eltúloztad, nem kicsit, nagyon.
szalito1 2009.12.01. 06:33:28
tuttisarok.mindenkilapja.hu/
Elanor_ 2009.12.01. 07:46:05
@Goyo: ezen én is gondolkodtam, de több helyen láttam, hogy 2000-2009-ig datálják a dekádot. végül is, ahogy vesszük, nekem tetszik.
h unalmas volna, azt kétlem, max. más már picit az átlagnéző ingerküszöbe, erőteljesebb, pörgőbb ritmusú impulzusokat vár. szerintem aki azt mondja, hogy unalmas volt, az már egy Hitchcock-filmet sem tud végignézni. ez van.
Pivoblog · http://pivo.blog.hu/ 2009.12.01. 08:20:18
Dontpanic 2009.12.01. 08:41:10
Az ilyen fölösleges listák gyártása helyett rá kéne nézni a naptárra, és értelmezni azt, ugyanis a a Gergely naptár szerint az évtized vége nem 1 hónapon belül lesz, hanem jövőre.
Konkrétan film lehet jó, nem ismerem.
Fermat (törölt) 2009.12.01. 09:26:04
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2009.12.01. 09:37:06
Krizzta · http://krizzta.blog.hu/ 2009.12.01. 11:03:51
a petya 2009.12.01. 13:10:51
Ha már a plakát szimbolikáját feszegetjük, feltűnt valakinek, hogy a jobb alsó részen azok a babérkoszorúval szegélyezett winner szövegek mit ábrázolnak egy egységben tekintve őket? :D
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.02. 12:52:31
Hanekén kívül is érdemes figyelni az osztrákokra amúgy, mert van ott néhány hiperbrutál filmes. :) Ulrich Seidl pl. :)