Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Vérző olaj (There Will Be No Blood)

2008.03.10. 20:32 koimbra 7 komment


Akadnak filmek, amelyek előtt letérdelnek úgymond a kritikusok, nem fukarkodnak a szép szavakkal, dicsérő mondatokkal. Ilyen alkotást akartak látni és ilyen művek születése érdekében rimánkodnak a mindenható producerek felé. A „Vérző olaj” is ilyen alkotás.


Upton Sinclair megírta, Magyarországon pedig az Európa könyvkiadó adta ki művét” Olaj!” címmel. Paul Thomas Anderson kezébe került, elolvasta, átírta, elvett belőle ezt-azt, megszületett a „Vérző olaj”.


Daniel Plainview életét, történetét, felemelkedését mutatja be a film 1898-tól kezdve. Plainview kezdetben egyedül gürizik keményen valahol Isten háta mögött, ezüstöt bányászik. A sok erőlködés, szenvedés után a szerencse rámosolyog, olajat talál. Kezdetben még néhány emberrel, később már nagyobb csapattal dolgozik. Egy napon tippet kap, még több olajhoz (ezáltal pedig pénzhez) juthat. A szóban forgó föld megtetszik neki, a helyi lakosság elé áll, előadja nagy szónoklatát, miszerint ő egyenes ember, nem kertel, felvirágoztatja majd ezt a helyet. Ravasz, önző ember ő, céljait eléri, fogadott fia ártatlan kis arcával pedig több embert tud meggyőzni céljai eléréséhez, kérdésekre kérdésekre felel, világos választ nem várhat tőle senki.


Daniel Day-Lewis nem forgat évente négy-öt filmet, nem bólint rá egy szerepre csak úgy, nagy néha jelentkezik új alkotással. Bajuszt ragasztott (növesztett?), kivette a fülbevalókat és úgy formálja meg Daniel Pleinview-t, hogy az már magában élményszámba megy. A „Vérző olaj „után tényleg vitán felül áll az, hogy Day-Lewis megérdemelten kapta az Oscart.

 

Paul Dano szintén briliáns a „próféta” szerepében. Ájtatos, tenyérbemászó képe láttán minden normális ember sarkon fordulna, ha ilyen arc köszöntené a helyi templomban. Hiába rejtőzik a hit mögé, hiába emlegeti folyton a hőn vágyott templom felépítését, ő is egy kis kapzsi krapek, aki a pénzt, a dollárt tartja Istenének. Ezért pedig nem átall némi képmutatást, egy kis műsort véghezvinni a misék keretein belül (és túl).

 

Az operatőri munka hibátlan kezdve a kietlen tájtól az égő olajkútig, a képek ereje átjön a vásznon. Maga a vászon a kopár elhagyott táj, maga a vászon lángol a kúttól. Megérdemelten kapott Oscart a fényképezésért a film, dicséret Robert Elswitnek (is). Ezek után el is várja az ember, hogy ilyen szép képek után hozzáillő filmzenét halljon...megkapja.

 

Paul Thomas Anderson eddigi műveivel már maga mögött (vagy mellett) tudhat némi rajongótábort, akik mohón lesik vajh' mi lesz a következő munkája. Bátran kijelenthetem, hogy az eddigi kritikák és eredmények, no meg díjak fényében élete eddigi legjobbját tette

le az asztalra. Nehéz lesz felülmúlni ezt a sikert, legalábbis a nagy szavak tekintetében, mert amit eddig írtak róla, azt bajosan tudják überelni. Mellesleg művével sik

erült beszólnia az amerikai rendszernek. Mert mit is hangoztatnak folyton minden helyen? Isten, család, haza ...benne vannak a filmben (mint ahogy még bújtatottan vagy direkt jelleggel sok más filmben is). H.W., mint Pleinwiev nevelt fia vagy akár a feltűnő „testvére”. Eli és egyháza pedig a hitet „testesíti” meg. . Ámde ez csak a látszat, csalás, átverés, mélyen lenn más növekszik, a pénz utáni vágy, a hatalom megszerzése, az önzőség. Társadalomkritika röviden.


A popcorn mozikon edződött nézőközönséget bizonyosan hidegen hagyja majd a film, pedig nem lehet mindig csak lassított golyszikat, meg parádés verekedéseket nézni.

 

 

Értékelés: 80 %

 

Büdzsé: 25 millió dollár

Eddigi amerikai bevétel: 38,7 M $

Eddigi összbevétel: 56,6 M $

 

Daniel Plainview – Daniel Day-Lewis

Eli Sunday / Paul Sunday – Paul Dano

Fletcher Hamilton – Ciarán Hinds

Henry Brands – Kevin J. O'Connor

H.W. Plainview – Dillon Freasier

 

 

Érdekesség: Paul Thomas Anderson eredetileg egy két család versengéséről szóló forgatókönyvön dolgozott, azonban nehézségekbe ütközött munkája során, s ráébredt, hogy elképzelése nem működik. Honvágyát enyhítendő megvásárolta Upton Sinclair Olaj! című művének egy példányát Londonban, s azonnal rabul ejtette a fedőlap illusztrációja, mely egy kaliforniai olajmezőt ábrázolt. Olvasás közben egyre inkább magával ragadta a regény, s az első 150 oldalt forgatókönyvvé adaptálta. Ellátogatott számos olyan múzeumba, melyek az első bakersfieldi olajvállalkozókkal foglalkoztak, s ezzel egyre világosabbá vált előtte, milyen irányba kell haladnia a szkripttel. Megváltoztatta a címet Olaj!-ról There Will Be Bloodra („Vér fog folyni”), mivel „végül nem került bele annyi a könyvből, hogy igazi adaptációnak lehessen mondani.”Anderson nem akart semmilyen akcentust írni főszereplőjének, bárki is játssza Plainview-t, hogy a dolgok egyszerűek maradjanak. Az eredeti forgatókönyvet Daniel Day-Lewisszal a fejében írta, majd felkereste a színészt, mikor már majdnem befejezte az írást. Értesült róla, hogy a színésznek tetszett a Kótyagos szerelem, így bizalommal nyújtotta át neki a még el nem készült szkript egy másolatát.Day-Lewis elmondása szerint az egyszerű felkérés elegendő volt, hogy meggyőzzék. A New York Observernek adott interjújában a színész részletesen beszélt arról, mi vonzotta a projekthez. „Megértettem, hogy [Anderson] már be is lépett ebbe a világba. Nem pusztán megfigyelte – részesévé vált – s tényleg megtöltötte szereplőkkel, akikről úgy érezte, saját életet élnek.”A film utolsó jelenetének egyik sora, az „I drink your milkshake!” („Elszívom az italodat!”), idézet Albert Fall új-mexikói szenátor beszédéből a kongresszusi meghallgatáson, mely az 1920-as, az olajhoz köthető Teapot Dome-botrány ügyében történt. Anderson beleszeretett a „milkshake” szó az olajelszívás bonyolult technikai folyamatát magyarázandó használatába.(wikipedia)

 

 

 

Címkék: iromány dráma könyvből film 80 %

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr12374954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sjbee 2008.03.11. 20:40:27

Zseniális film, zseniális alakításokkal.

Furcsa, h nem találkoztam azzal a jelenettel a filmben, amit a legjobb vágás jelöltekről láttam vhol (talán itt, bár most nem találtam). Valaki pár mondatban beszélt az adott jelenetekről, de mondom még1x a Vérző olajból bevágott jelenetet nem láttam most, h megnéztem a filmet.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.12. 10:06:05

Pedig benne volt. Arról a jelenetről beszélsz ugye amikor Eli megalázza a templomban Daniel-t és a kamera csak Daniel-t mutatja. Én a filmbuzi-n láttam.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.03.12. 12:46:11

Nekem a zene még most is ott van a fülemben:)

sjbee 2008.03.12. 13:51:45

VVega, köszi megnéztem és úgy van ahogy mondtad, tényleg az a jelenet az. Pedig végigtekertem miután megnéztem, film közben meg annyira a hatása alatt voltam h fel sem tűnt.
Még1x köszi!

Ez a film elképesztően jó, nálam 9.5/10

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.12. 15:50:33

sjbee, nálam is épp annyi, de sztem csak a következő nézésig :)

Real013GSF 2008.03.12. 16:26:06

Elég nagy csalódás volt, mint Koimbra-nak a No Country.IGazán megfogni csak az égő torony rész tudott.

nikodémus 2010.02.27. 20:46:57

Mekkora film, te jó ég. Küzdeni kell érte, de aztán ott zakatol a fejedben hetekig. És végre a zene is teljesen funkcionális volt, zseniálisan illeszkedett (mondjuk Arvo Paert amúgy is nagy kedvenc).
süti beállítások módosítása