Elköltöztünk: filmdroid.hu
A vizsga (2010)
2012.01.21. 20:03 15 komment
Nikodémus ismételten elküldött egy kritikát, ezúttal A vizsga thrillerről esik szó. Köszönet a kritikáért.
Hölgyeim és Uraim, azért gyűltünk itt össze e mai napon, hogy eldöntsük: az előttünk felsorakozott szépreményű ifjak közül ki alkalmas arra, hogy a nagybetűs élet zord viharaiban és embert próbáló akadályversenyében helyt álljon. No de minek is szaporítom itt a szót, húzzanak tételt. Ki lesz az első? Á, ön, tessék, tessék. Mit is húzott?... hm, érdekes tétel. Nos, felkészült? Akkor kezdje.
Nos hát. A túlontúl lila művészfilmek és a gyakorlatilag termékbemutatóként funkcionáló kommersz-mozik kijelölte szélsőségek között valahol elveszett a magyar film. A feltámadásban reménykedők csak az utóbbi néhány évben kezdhettek el bízni néhány reménykeltő kísérletet – Köntörfalak – megtekintve. A még 2010-ben készült, de a tavalyi év őszén bemutatott A vizsga című film így kétszeresen is nehéz helyzetben van. Igényes zsánerfilmként kellene bizonyítania úgy, hogy választott műfajának, a kémfilmnek tulajdonképpen alig vannak magyar hagyományai. E ponton kitérhetnék a kor legnagyobb színészeit felvonultató Fotó Háberre vagy a máig nosztalgiával emlegetett Ötvös Csöpi-filmekre, de nem teszem, a minősítés nem célom. A vizsga viszont állja a próbát. Közvetlenül az 56-os forradalom utáni időkbe repít minket, amikor is a diktatúra titkosszolgálata az imént lezajlott „sajnálatos események” miatt még saját embereiben sem bízhat. A kollektív paranoia légkörében, Budapest lepusztult utcáin, karácsonykor egy ilyen vizsgának lehetünk szem- és fültanúi. Jung András (Nagy Zsolt) szegénysorból származó fiatal ügynökként légyottra készül szerelmével, Évával (Hámori Gabriella) a konspirációs lakáson. Felettese és mentora, Markó Pál (Kulka János) nyugodtan figyeli, mi történik, amikor Kulcsár Emil (Scherer Péter) betoppan, és egészen más irányba tereli a műveletet. A voyeur-tematikára épülő – ki figyel meg kit és hogyan – cselekmény szépen göngyölődik, ami elsősorban a feszes és okos forgatókönyvnek, az elegáns rendezésnek és – igen – a kiváló színészi játéknak köszönhető. Már a Kolorádó Kid bizonyította, hogy Nagy Zsolt szélesvászonra termett, Kulka János viszont egyenesen lehengerlő alakítást nyújt a visszafogott, méltóságát mindvégig megőrző tiszt szerepében. Scherer Péter nyugtalanító stréberje is jól sikerült jellemformálás, a remek társak pedig az egyébként halovány szendeként illegő Hámori Gabriellából is többet kihoznak. Külön kiemelném, hogy a megfelelő ritmusban adagolt fordulatok során majd’ mindegyik szereplő megőrzi jellembeli integritását, s a történet is konzekvens marad – miközben végig gondolkodnivalót ad. A vizsga legnagyobb erénye azonban az, hogy nem akar többnek látszani, mint ami. Nem kezd bús történelmi moralizálásba ’56 kapcsán, egyszerűen egy kémtörténetben összefutó sorsok alakulását szeretne elmesélni. Hogy összefoglaljam véleményemet a tisztelt bizottság számára, A vizsga című film ígéretes példánya a magyar film lassan, de biztosan erősödő zsánerfilmes vonulatának.
Köszönjük a feleletet. A bizottságnak van kérdése a hallgatóhoz? Nincs? Rendben. Kérem az indexét…
Címkék: magyar iromány nikodémus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
lamerdog 2012.01.21. 23:32:15
lamerdog 2012.01.21. 23:32:48
Maya-- 2012.01.22. 09:15:34
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.01.22. 13:42:10
De megnéztem, kiderült, hogy ez valójában egy thriller és hu...hát igazán jó volt. A reklám és a marketing hiánya sajnálatos, megérdemelt volna nagyobb figyelmet.
Olyan jó kis agymozgató alkotás, ahol az ember minden részletre figyelhet és gondolkodhat. Felmerül egy idő után, hogy ez most valójában kinek is a vizsgája? És kiderül, hogy az elvtársak még egymást is könnyedén hátbaszűrják.
A színészek nagyon jók, Kulka különösképpen.
Sajnos ritka a jó magyar film és thrillerrel is ritkán találkozni. A Kaméleon nekem nagyon tetszett, a Köntörfalak viszont nagyon nem jött be.
A vizsga egyébként ajánlott, mindvégig sötét és komor hangvételű, leköti a figyelmet. EGY JÓ MAGYAR FILM. 80 %
FayeFaye 2012.01.22. 17:32:11
Érdekes, hogy úgy tűnik, fellendülőben a történelmi krimi, kíváncsi vagyok, hogy a Budapest Noir könyvek sikerének volt-e köze hozzá.
nikodémus 2012.01.22. 18:06:52
Maya-- 2012.01.22. 19:25:00
suo tempore 2012.01.22. 20:38:54
a kritika felkeltette az érdeklődésemet, de ezek után lenne értelme?
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.01.22. 20:42:27
@suo tempore: Ha ezek a filmek nem tetszettek, akkor szerintem ne próbálkozz...esetleg nézz belőle 15 percet, aztán majd meglátod. Egyébként én sem kedvelem a magyar filmeket, de mint mondtam a Kaméleon kifejezetten tetszett.
nikodémus 2012.01.23. 06:51:26
@suo tempore: A Kaméleon tisztességes (bár néhol túlcsavart) szélhámosfilm, a Köntörfalak szerintem nagyon jó kamaradráma, a Halálkeringő viszont sajnos nem sikerült jól. A Nyugalmat nem láttam még.
Én azért örülök, hogy a magyar műfajfilm lassan éledezni kezd, és szemben a divattal, miszerint most divat szidni az új filmes vezetést ("szétverik a magyar filmipart!" - marhaság), kifejezetten örülök, hogy a számomra egyébként nem túl szimpatikus Andy Wajna bevezette a közös forgatókönyv-fejlesztést (Divinyi Réka nyilatkozott erről az Origón.). Merthogy a magyar filmek egyik legnagyobb baja idáig ez volt.
FayeFaye 2012.01.23. 13:45:31
vrango 2012.01.26. 08:29:19
A felsoroltak közül a Köntörfalak szerintem megvalósításában remek, a sztorija annyira nem; viszont megemlíteném a Nyomozót, ami egy újabb zsáner, melyből a magyarok ötösre vizsgáztak.
És ezzel a nyelvi fordulattal vissza is kanyarodtam az eredeti témához, vagyis e film véleményezéséhez:)
Nekem tetszett, a forgatókönyv végre tisztességesen ki volt dolgozva, a színészek remekeltek (Kulka Oscart érdemelne ezért egy Ámerikai filmben), aképi megvalósítás is nagyon ötletes volt (annak ellenére, hogy tudomásom szerint erről a filmről az volt az első infó, hogy kamera helyett fényképezőgéppel rögzítették kockáit), és - ahogy előttem is írták - nem akart sokat markolni; nem lovagolta meg '56-ot, nem komcsizott, stb., megmaradt a sztori adta keretek között (azért a mondanivaló átjött).
Külön jópont az "időutazásért"; jó volt újra látni a "Fekete lyuk" környékét (bár a Ganz-bérház már szerepelt a Csinibabában is, igaz, ott vagy 10 évvel későbbi korhoz szolgált díszletül).