Elköltöztünk: filmdroid.hu
Fehér pokol (The Grey)
2012.03.23. 22:30 19 komment
Valahol a világ végén, úgy a rideg Alaszka közepén a társadalom számkivetettjei dolgoznak. Börtönviseltek, csavargók, szökevények, reményt vesztettek tucatjai, sehol máshol nem találtak munkát. Az egyik magába fordult alak, Ottway levelet ír, szemei előtt felsejlik felesége képe, miközben gondolatait papírra veti. Miután pontot tesz mondandója végére a kantinban erőt gyűjtvén bedob néhány felest. Mindenkitől távol szájába veszi fegyvere csövét és...képtelen meghúzni a ravaszt. Kinyílt a klisédoboz? Mennyiszer láttunk már hasonlót, csak éppen kevesebb önmarcangolós szöveggel és több piával. Bruce Willis vajon hányszor kelt fel reggel úgy, hogy egy ideig szemezett az éjjeliszekrényén lévő fegyverével?
Joe Carnahan mogorva főhősének látszólag elege van mindenből és mindenkiből, rezignáltan teszi a dolgát és munkája végeztével felszáll az induló gépre, amely hazavinné..ha egyáltalán van még otthona. A repülő azonban nem ér célba, jégbe fúródik. Csak kevesen élik túl a szerencsétlenséget, világlátott, kemény fickók ők, egyik-másik sötét múlttal bír. Heten vannak, heten, mint a gonoszok. Csakhogy itt mit se számít tapasztalatuk. Alaszka végtelen hómezőjén csontig hatoló hideggel kell számolniuk, élelmük sincs, ráadásképp acsargó farkasok lesik minden lépésüket. Farkasok, amelyek nem tágítanak, várják a kedvező alkalmat. Ezen a területen ők az urak, ezek az állatok állnak a tápláléklánc csúcsán, ők itt a legfélelmetesebbek, ha úgy tetszik, a leggonoszabbak.
A Fehér pokol története viszonylag egyszerű és gyakorlatilag bármely más bolygóra és szörnyre átírható a forgatókönyv. Nem is ez a lényeg, hanem, hogy ki nyúl hozzá az alapanyaghoz, kinek a kezei között formálódik és a főhős mennyire tökös. Carnahan a Narkóval hívta felé magára a figyelmet, hogy aztán a Füstölgő ászokkal és a Szupercsapattal csalódást okozzon a stúdiónak és jó néhány embernek. Ám utóbbi filmjének producere Ridley Scott adott még egy esélyt, Carnahan pedig szépen összeszedte magát, megmutatta, hogy miképp is kell egy igazi túlélőthrillert készítenie. Szépen építgeti filmjét, majd a félelem egyszerűen belehasít a nézőbe, gúzsba köti és nem engedi. A rendező szomorú, közhelyes nyitánnyal indít, senki nem számít rá, hogy a következő percekben magába szippantja az atmoszféra és ráereszti az emberre a nagybetűs FESZÜLTSÉGET. Végső soron játszik a túlélőkkel, játszik a nézővel: Itt a farkas, hol a farkas a játék neve. Hol vannak a rusnya dögök? Vonyítanak, hallani a trappolásukat, mégsem látszanak, de ott vannak, várakoznak a koromsötétben.
Liam Neeson a 60-hoz közelítve mutatja meg hogyan is kell ezt csinálni. Van Damme, Seagal, Snipes fiatalkorukban pár évig vonzották a közönséget a mozikba, majd a DVD Co. közelében találták magukat. Neeson az Elrabolva akciófilmmel mutatta meg, hogy nem kell spárgát, szaltót, körbepörgőrúgást csinálni ahhoz, hogy hihetően mutassa be le tud ő még abálni bárkit. Ezúttal nem albán terroristákat vagy német legényeket kell legyűrnie, hanem magát a természetet próbálja leküzdeni, túlélni. Az elején még öngyilkosságra gondoló karakter hirtelen megváltozik, magában átértékel, majd dacosan tekint bele a halál szemébe, nem adja könnyen az életét. Nem és nem és ha még az Úr sem hallgatja meg kérését, akkor saját maga veszi kézbe a dolgokat. Mit mondjak, Neeson tökéletes választás volt a szerepre (majdnem Bradley Cooper lett a főhős), alakítása egyszerűen lehengerlő.
A mellékszereplők többsége inkább csak áldozatnak jó, egyik sem bír olyan kisugárzással, mint Neeson. Csak teszik, amire utasítják őket, majd elhullanak a farkasok által, egy-két mellékinformációt még elcsepegtetnek róluk, de egyiküket sem ismerjük meg igazán, habár szó esik a motivációkról és a hitről is. Csupán egyvalaki morgolódik igazán, Diaz élcelődik, beszólogat és szép lassan megváltozik a természete, negatív karakterből szimpatikus figurává érik. Habár csak töltelékek Neeson mellett, minden egyes halál csak egyre reménytelenebbé teszi a fagyos helyzetet és ez teljes mértékben átjön a vásznon is.
A Fehér pokol a hivatalos 2012-es filmek közül a legjobb (szerintem), a közhelyek egyáltalán nem zavaróak, rendkívül izgalmas és a karakterek szájából sem a sületlenség ömlik és még a kissé művészinek beállított flashbackek sincsenek túlzottan túlerőltetve, a belső vívódások kedvelői is élvezettel nézhetik a produkciót. . Kiemelném még Masanobu Takayanagi, a Warrior operatőrének a munkáját.
Büdzsé: 25 millió dollár
Amerikai bevétel: 52,2 millió dollár
Eddigi összbevétel: 70 millió dollár
Címkék: thriller iromány dráma 90 % the grey
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ScrApeD 2012.03.23. 23:54:19
BernieMagus 2012.03.24. 07:02:47
vrango 2012.03.24. 07:32:25
vrango 2012.03.24. 07:33:37
game ower 2012.03.24. 07:38:55
Dean6 2012.03.24. 07:41:51
ScrApeD 2012.03.24. 08:50:30
Bodyfiú 2012.03.24. 09:07:36
SPOILER
az oké, hogy mutatják a haldokló alfa hímet, de mi lehet a főhősünkkel ?
mert teszem fel ha túlélte a manus a falkaszellem szerint elengedik menni..
szkristof92 2012.03.24. 09:49:20
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.03.24. 10:59:10
@vrango: Abban egyetértek, hogy régebben is megvolt a kisugárzása, de az utóbbi időben vált "én keresztülmegyek a betonfalon is" figurává.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.03.24. 11:21:38
b0risz · http://zahar.blog.hu 2012.03.24. 17:52:51
Dean6 2012.03.24. 18:51:41
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.03.26. 11:45:35
b0risz · http://zahar.blog.hu 2012.03.27. 17:07:56
nikodémus 2012.03.29. 17:13:39
Shyllard 2012.03.31. 19:58:34
Kiwicake 2012.04.07. 09:44:20
A trailer meg egyenesen nettó átverés.
Három pontot adtam rá az imdb-n, és láttam, hogy nagyon nem vagyok egyedül...