Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Albert Nobbs

2012.05.07. 21:46 koimbra 1 komment

 

Albert Nobbs egy előkelő ír hotelben dolgozik pincérként. Megbízható, becsületes munkaerő, zokszó nélkül teszi a dolgát. Rajta tartja a szemét mindenen, térül-fordul, elvégzi a feladatokat, tudja, hogy kinek a szobájába milyen virág kell és mely vendég kedveli, ha hébe-hóba legurít egy némi töményet. Dolgos, lelkiismeretes fickó...azaz nő. Mert a mindig tiszta és foltmentes öltöny mögött egy nő rejtőzik, aki évekkel ezelőtt férfinak adta ki magát, hogy munkához jusson.

Nobbs, a derék felszolgáló szorgosan gyűjtögeti a filléreket, fizetését és a jattot gondosan félreteszi. Így megy ez nap, mint nap, minden a megszokott kerékvágásban zajlik, monotonon telnek hetek és a hónapok. Meg sem fordul a fejében, hogy újra nő legyen, habár látszólag tudja, hogy mi a neme, mégis mintha identitászavarban szenvedne. Egy este kénytelen egy szobafestővel megosztani szobáját, Nobbs titka lelepleződik, ám hamarosan kiderül: Hubert Page szintén nő és férfiként tengeti életét, sőt mi több, egykoron felesége is volt. Az esetet követően a sápatag Nobbs már nem csak a szürke jelennel törődik, hirtelen egy fényesebb jövő gondolata kezdi foglalkoztatni, n Kicsiny, de családias dohányboltot nyitna és szeretne megnősülni, udvarolni kezd.

 

 

 Úgy három évtizeddel ezelőtt játszott Glenn Close az Albert Nobbs színpadi darabban, évekkel később úgy érezte, hogy az alapanyag megérdemelne egy filmverziót. Telt-múlt az idő, de csak nagyon lassan akaródzott testet ölteni a tervezet, Close azonban kitartott, nem tágított és nem süllyesztette a fiók mélyére. 2000-ben Szabó István lépett a színre, csak a forgatáshoz szükséges összeget nem sikerült előteremteni, majd 2010 júliusában indulhattak be a munkálatok immáron a kolumbiai Rodrigo Garcia vezényletével.

Nagy lehetőségek rejtőztek a 19. században játszódó drámában, a színpadi darabot nem ismervén csak találgatni lehet, hogy mit hagytak ki, mit változtattak meg a szűk két órás filmből. Kimarad, hogy Nobbs hogyan rázódott bele a férfi álcájába, a történet akkor veszi fel a fonalat, amikor már tökéletesen hozza a szerepet. A forgatókönyv nem törődik azzal, hogy belemenjen abba, hogy miért jobb férfinak lenni, mint nőnek és azzal sem törődik, hogy Nobbs milyen nehézségek árán tudott belerázódni új énjébe. A címszereplőt az elején is felszolgálóként ismerjük meg, akinek gyakorlatilag instrukciók sem kellenek, sok éves tapasztalattal a háta mögött végzi feladatát.



 

Close kiváló a csöppet merev, sápadt bőrű, hullámos hajú Nobbs szerepében. Csak éppen megkedvelni nem lehet karakterét, talán ha bemutatták volna, hogy nincs más lehetősége, ám ő csak tovább erőlteti a férfilétet. Nobbs érdekes alak, bár nem igazán szimpatikus. Érezhető, hogy sok évnyi tervezgetés után Close egyre inkább a díjakra hajtott, ha nem ilyen erős mezőnyben indul, talán nagyobb esélyei lehettek volna. Janet McTeer a másik fickónak álcázott nőt formálja meg, alakítására egy rossz szavunk se lehet, kiválóan játszik a festő ruházatában. Aaron Johnson egy keménykedő, szebb jövőben reménykedő fickót alakít, akitől nem áll messze az átverés sem. Mia Waskikowska egy kissé butus és naiv, csodálkozó tekintetű cselédlány, Nobbs őt próbálja házasságra rávenni. Brendan Gleeson pedig bármikor kirázza a kisujjából a folyamatosan whiskyzni akaró ír előkelőséget.

Szomorú történet, ami lehetett volna sokkal drámaibb film, de nem érint meg igazán. Úgy érzem, hogy Close szenvedélye egyre csökkent a projekt iránt, majd a végén már csak annak örült, hogy létrejöhetett az alkotás. Habár egyáltalán nem lett rossz film, de ebben mindenképpen több volt. 60 %

imdb: 6,6
rottentomatoes: 55 %

Büdzsé: 6 millió euró
Eddigi összbevétel: 5,4 millió dollár

 

Címkék: iromány dráma 60 % albert nobbs

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr234494997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nikodémus 2012.05.08. 05:51:26

Ahogy Koimbra írta: kisebbet pukkan a vártnál, főleg a motivációk felvázolásának hiánya miatt. Ám a dramaturgia, a hangulat és az alakítások rendben vannak (Gless Close fantasztikus), és Szabó István (a még rendezni tudó Szabó István!) keze nyoma is ott van a filmen. Olyan, mint a Vaslady: van egy zseniális színészünk, de a film kissé lötyög.
süti beállítások módosítása