Elköltöztünk: filmdroid.hu
Top 10 filmek az űrben
2012.08.19. 12:00 86 komment
A Curiosity marsjáró sikeres landolása óta a média megint egy kicsit űrlázban ég - most hétvégén fog először lézerrel belefúrni egy sziklába! -, és megpróbáltam ezt kihasználva összeszedni a tíz legemlékezetesebb vagy legbefolyásosabb űrben játszódó filmet. Nem csak science fictiont, ha a jövőben játszódik, de a Földön, az nem ér, és megpróbáltam olyan filmekre koncentrálni, ahol az űrutazás vagy az idegen bolygó, ahol a cselekmények zajlanak tényleg jelentős szerepet játszik a történetben. A lista, mint mindig, szubjektív, a sorrend időrendi.
Utazás a Holdba (1902)
Georges Méliès nem csak a speciális effektusok atyja, de meghatározó szerepe volt a narratív film kialakulásában is. 1902-ben, amikor szinte még mindenki egy folyamatos felvételből álló, maximum néhány perces filmeket készített, Méliès 14 perc hosszúságú több tekercses Utazása, amely tobzódott az innovatív a vizuális trükkökben és egy összetett, fiktív történetet mesélt el, azonnali és hatalmas sikert aratott. A Jules Verne és H.G. Wells ihlette történetben hat csillagász a Holdra utazik, ahol különböző fantasztikus lényekkel találkoznak. Az első ismert science fiction filmet valószínűleg ma már kevesen látták teljes terjedelmében, de a Hold szemébe fúródó űrrakéta ikonikus képpé vált. 1993-ban bukkantak rá egy eredeti kézzel színezett kópiára, amit egy évtizedes kockánkénti restauráció után 2011-ben bemutattak a Cannes-i filmfesztiválon egy új zenével a francia Air párostól.
2001: Űrodüsszeia (1968)
A fim, amit biztosan nem kell bemutatni (BeniMan nem rég írt róla), annyira szerves része lett a pop kultúrának, hogy aki sohasem látta is rögtön maga előtt látja az monolitot, az űrállomást Richard Staruss Also sprach Zrathustra zenéjére, és idézni tudja, hogy „I'm sorry, Dave. I'm afraid I can't do that.” Stanley Kubrick mesterművét könnyebb csodálni, mint szeretni, és a nagy bevételéhez és mainstream sikeréhez hozzájárulhatott, hogy ugyanabban az időben jelent meg, amikor igazán divatba jöttek a tudatmódosító szerek. De tény, hogy megkerülhetetlen mérföldkő a sci fi történetében, befolyásolt minden filmet a zsánerben és valószínúleg ugyanúgy megalapozta a mesterséges intelligenciától való félelmünket, mint ahogy a Jaws megjelenése után egy generáció nem mert a tengerben fürdeni.
Silent Running (1972)
Freeman Lowell egy űrállomáson őrzi a Föld utolsó növényeit és állatait három cuki robot segítségével, míg egy nap parancsot kap, hogy pusztítsa el a rakományt, hogy az állomást ipari munkába tudják állítani. Douglas Trumbull leginkább a speciális effekt munkájáról híres olyan filmeken, mint a Szárnyas fejvadász és a Harmadik típusú találkozások, de miután hosszú ideig dolgozott a 2001: Űrodüsszeián úgy érezte, muszáj rendeznie egy filmet, ami az emberekről szól. A Valley Forge növényekkel zöldellő terei nem is lehetnénenek nagyobb kontrasztban a Discovery One steril, csillogó fehér folyósóival. A Silent Running szemérmetlenül érzelmes és ökológiai aktivista; bár a film sosem volt különösebben népszerű, az üzenete ma talán még aktuálisabb, mint valaha, és több filmben visszaköszön. Lowell szerint az a baj a Földdel, hogy mindig 75F a hőmérséklet és mindenki egyforma; a WALL-e-ben ugyanúgy elpusztult a Földön minden élőlény, de itt az embereket tárolják űrhajókon állandó hőmérsékleten, míg az aranyos antorpomorfikus robotot hagyják hátra a Földön.
Solaris (1972)
Kris Kelvin pszichológust felküldik a Solaris bolygó körül keringő űrállomásra, ahol a tudósok egyre furcsábban viselkednek, de Kelvin hamarosan saját maga is a Solaris kínálta szubjektív valóságot választja a racionalitás helyett. Bár szokták az ’orosz 2001: Űrodüsszeiának’ nevezni, a Solaris, akárcsak a Silent Running inkább egy ellenreakció Kubrick alkotására. Andrei Tarkovsky rendező látta az Űrodüsszeiát, mielőtt elkezdték forgatni a Solarist, de hidegnek és lélektelennek találta. Bár Tarkovsky saját bevallása szerint nem szerette a science fictiont, és sokkal jobban érdekelte a hús-vér szereplők belső élete, a bolygó folyamatosan jelen van, a hipnotikusan örvénylő felszín a háttere minden történésnek. A film idegen ábrázolása egyedülálló: általában a filmekben felbukkanó űrlények lehetnek barátságosak vagy ellenségesek, de emberek által értelmezhető motivációk hatjtják őket. Solaris abszolút idegen és kifürkészhetetlen, el tudja olvasni és le tudja másolni az emberek emlékeit, de soha nem érthetjük meg, hogy mik a céljai, ha egyáltalán vannak. A 167 perces időtartam ma már nem számít ritkaságnak, de hogy a tempó meditatív, az egy enyhe kifejezés: a Solarist nem lehet egyszerűen megnézni, át kell élni.
Alien (1979)
Ami számomra ezt a filmet mindig minden idők egyik kedvencévé tette, az a ’belakott űr’ hangulata: a Nostromo nem egy vadonatúj űrhajó egy nemes küldetésen, nem idealista tudósok keresik az isteni szikrát. A Nostromo egy kopottas űrkamion, a legénységnek ez csak egy meló, utálják a főnököt és alulfizetettek. Ami pedig egy egyszerű horrorból mesterművé emeli, az a mögötte álló kreatív csapat. Nem véletlenül, az Alien az egyik legérdekesebb befejezetlen projekt, Alejandro Jorodowsky Dűnéjének romjain nőtt ki, itt ismerkedett meg a Dan O’Bannon forgatókönyv író Jean „Moebius” Giraud-val és a svájci művésszel, H.R. Gigerrel. Giger sötét, organikus, erotikus látványvilága annyira meghatározó, hogy Ridley Scott a Porméteuszban sem tudott elszakadni ettől az univerzumtól, pedig saját bevallása szerint is elmondott már mindent magáról a Xenomorphról, amit érdemes.
Az idő urai (1982)
A rajzfilmben egy balesetet követően Piel egyedül marad a lakatlan és veszélyes Perdide bolygón, és Jaffar, egy űrhajó kapitánya siet a segítségére, egy gonosz herceggel a fedélzeten, aki meg akarja akadályozni, hoggy kitérőt tegyenek. A film idén nem csak a 30 éves jubileuma miatt aktuális, sajnos azért is, mert elhunyt Jean Giraud, aki a látványterveket és karakter designt készítette, amit aztán a Pannónia stúdió animátorai keltették életre. Ma a történet egy kicsit lassúnak tűnik, töredezett és nehezen követhető, hogy jutunk egyik jelenetből a másikba, bár szerintem ez nem az Idő urai sajátossága, a rendező René Laloux más filmjei, A vad bolygó és a Gandahar is ugyanilyen trippy. A látványvilág viszont nagyon szép, jellegzetesen Moebius részletgazdag stílusa és színvilága, azért is került fel a listára, mert az amerikaitól nagyon eltérő világűr jelenik meg benne, egy színes játszótér teli kalanddal, kalózokkal és fantasztikus lényekkel.
Dűne (1984)
Frank Herbert Dűnéjének adaptációjába nagyon sok ember bicskája tört bele, David Lynch verziója az egyetlen, ami eljutott a mozikba, és ezt is lesújtó kritikák érték, értetlenkedés és gúny fogadta egyaránt azoktól akik olvasták a forrásanyagot és akik nem, maga Lynch is elhatárolódott a végső verziótól, ami fölött nem volt final cut joga, hanem a producerek próbáltak úgy összerakni, hogy érthető legyen egy mainstream közönség számára. Ebben a tekintetben teljesen kudarcot vallottak, a néző aki nem ismeri a könyvet teljesen reménytelen helyzetben van. De ez nem jelenti azt, hogy a filmnek ne lennének erényei, Lynch egy szürreális, barokk, helyenként giccses világot alkotott, ami nem adja vissza szó szerint Herbert regényét, de megragadja a teljesen eredeti távoli jövőt, amiben keveredik a miszticizmus és a középkori feudalizmus az űrutazással. És mindennek középpontjában Arrakis, a sivatagos bolygó, az ismert univerzum középpontja.
Apollo 13 (1995)
Az Apollo 13 a leginkább űrfilm a listán, hiszen egy valódi űrutazás dramatizációja, a szerencsétlenül járt 1970-es Hold-utazás történetét meséli el. Az Apollo 13 a harmadik küldetés, ami leszállt volna a Holdon, és az amerikaiak már csupán rutinnak tartották; nem igazán érdekelte a TV nézőket, egészen addig, amíg az űrhajó egy robbanásban elveszti az oxigén tartalékok nagy részét és az elektromos energiát, így az asztronautáknak fel kell adniuk a Holdraszállást és az életbenmaradásért kell küzdeniük. A film egy igazi nyári blockbuster, látványos trükkök – a súlytalansági jeleneteket parabolikus repülés közben vették fel néhány másodperces egységekben -, nagy sztárok - Tom Hanks, Kevin Bacon, Gary Sinise, Ed Harris –, igazi piros-fehér-kék hősök és happy ending, ami nem csak rengeteg pénzt keresett, de a legjobb film Oscar díját is besöpörte. Ennek ellenére nem a ma már megszokott „igaz történeten alapuló” hollywoodi film, ami 90%-ban kitaláció, Ron Howard rendező egész szorosan ragaszkodott a Jim Lovell űrhajós memoárjában leírt valós eseményekhez, és a fizika törvényeihez, csupán az érzelmi drámát tekerte fel 11-re.
Sunshine (2007)
Ha belegondolok, hogy a premissza szerint a Nap haldoklik és egy űrhajó elindul, hogy újra begyújtsa egy hatalmas bombával, nehéz elhinni, hogy a filmet az ’okos sci fi’ visszatéréseként üdvözöltük. De a 70-es évek óta tényleg nem nagyon lehetett ilyen típusú filmet látni, amit a rendező Danny Boyle így írt le: „Három összetevőből áll, egy hajó, egy legénység, egy jel.”Annak ellenére, hogy a harmadik felvonás teljesen bizarr módon horrorba csap át, az első két harmad klasszikus sci fi, és nehéz kitalálni, hogy mit tett hozzá Brian Cox fizikus mint tudományos szakértő, de nem hagyhatjuk, hogy a tények elrontsanak egy izgalmas történetet. A legemlékezetesebb, ahogy a hajó orvosa egyre inkább a Nap befolyása alá kerül, egyre tovább bámulja a hipnotikus tűzgolyót szűrő nélkül, ami teljesen érthető, mert mi sem tudjuk levenni a szemünket a vászonról. A film mindössze 40 millió dollárból készült, és fantasztikusan nézett ki.
Moon (2009)
A Moon egy szerelmes levél a hatvanas és hetvenes évek sci fijeihez, ott van benne az Outland űrbányája, az Űrodüsszeia csilliogó fehér folyósói és ominózus mesterséges intelligenciája, a Silent Running magányos űrutazója, az Alien gonosz vállalata, és a sci fi örök kérdése: Mi tesz minket „emberré”, hol húzzuk meg a határt? És mindezen főhajtások mellett Duncan Jones elsőfilmes rendező egy teljesen eredeti és a maga nevében is tökéletes filmet alkotott, minimális költségvetéssel. A történet egy jövőben játszódik, amikor a Föld minden energiaproblámáját megoldották azzal, hogy Hélium 3-at bányásznak a Hold sötét oldalán. Hogy 5 millió dollárból ilyen profi látványt tudtak összehozni annak is köszönhető, hogy valódi miniatűr modellekkel dolgoztak, nagyon kevés CGI-t használtak, és sok FX veterán szívességből dolgozott a projekten. Sam Rockwell élete alakítását nyújtja ahogy két szerepet játszik, Clint Mansell zenéje pedig zseniális.
Címkék: top10
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Flasztimill 2012.08.19. 12:20:33
csak_csendben2 2012.08.19. 12:45:57
Moziban láttam, és tényleg film első 2/3-a nagyon jó, besszipant, aztán az utolsó 1/3 felcseszte az agyamat. Nem szimpla horrorba fordul át, hanem egy nagyon bárgyú, epilepsziás rohamba. A szereplők akkora marhaságokat csinálnak, hogy már ott fogod a fejedet. Az operatőrre meg percenként rátörő epilepsziás rohamot egyes akció filmek is megirigyelhetik. Nem hogy feszültség keltővé válik, hanem egyenesen dühítővé, mert nem lehet látni semmit, és ha erőssen koncentrálsz csak fejfájást kapsz.
FayeFaye 2012.08.19. 12:46:38
Királyvíz 2012.08.19. 13:30:45
Amúgy azt tudtátok, hogy Duncan Jones, a Moon rendezője David Bowie fia? Menő.
Huorn 2012.08.19. 13:43:29
Bodyfiú 2012.08.19. 13:51:41
JudgeFairlight 2012.08.19. 14:57:27
2010 második Űrodüsszea (nekem jobban tetszik, mint az első)
Pandorum (nekem üti az Alient :-))
star Trek 1. Film
+ nem film (sorozat) de a jelenlegi technológiai szinvonalunk ("környéki" :-) témaábrázolás okán abszolut gyűztes nálam az űrversenyben a Planetes
FayeFaye 2012.08.19. 16:54:06
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.08.19. 19:37:52
Bob Arctor 2012.08.19. 19:42:53
Thresher 2012.08.19. 19:43:51
Lista: picit ideférne az új Star Trek is.
Inimma 2012.08.19. 20:00:11
Földi űrutazás (Capricorn One, 1977)
Lefetyke 2012.08.19. 20:04:17
A cikk űrben játszódó filmekről szól, a Csillagok háborújának legalább akkora létjogosultsága lenne itt lenni, mint a Dűnének.
És igen, persze akkor már Star Trek is, még ha önállóan az egyes filmek talán nem ütik meg a mércét, de maga az történet, az univerzum mindenképpen.
Azt egyébként értékelem, hogy nem volt sorrend. Nem kell ezeket a filmeket rangsorolni, ez az élboly és kész - de csakis, ha bekerül a Star Wars és a Star Trek, minden idők két legnépszerűbb űrhistóriája.
Borenbukk 2012.08.19. 20:18:01
Gattopardo 2012.08.19. 20:36:15
A Star Wars sztem nem kell ide, nem az űrhöz való viszony a domináns benne.
Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.08.19. 20:39:35
Zoonekrofil 2012.08.19. 20:57:14
FayeFaye 2012.08.19. 21:29:18
PókerTrend 2012.08.19. 22:06:43
toroloco 2012.08.19. 22:12:32
lionking 2012.08.19. 22:47:50
Hú mit lehetett reszketni anno tán 70 körül mutatták be, jöttek a varangyok, jaj jaj. :)))))
Globetrotter2014 2012.08.19. 22:52:39
Én az Event Horizont mindenképpen beletettem volna a listába.
Szereetm a Star Trek sorozatot, de a Mozifilmek nem kifejezetten korszakalkotó darabok...
odamondó 2012.08.19. 22:56:46
Moon lóg csak ki nekem a listából. Szerintem rettenetesen együgyű film volt.
Orion űrhajót én is ideraknám :-)
trollhunter89 · http://trollhunter.blog.hu/ 2012.08.19. 22:59:19
TetraB 2012.08.19. 23:32:43
szintén kövezést kérek, de nekem nagyon bejött a Soderbergh féle Solaris is, minél többször nézem, annál inkább profi és alulértékelt alkotásnak tartom.
David Bowman 2012.08.19. 23:33:42
www.youtube.com/results?search_query=schweigende+stern&oq=schweigende+stern&gs_l=youtube.3..0i5.1624365.1630621.0.1631365.17.17.0.0.0.0.499.3773.1j6j8j1j1.17.0...0.0...1ac.-_KKH0g_wCM
sudribunkó 2012.08.19. 23:35:20
dzsugasvili 2012.08.19. 23:41:03
Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2012.08.20. 00:02:38
Rodolfo63 2012.08.20. 00:02:47
Lefetyke 2012.08.20. 00:06:20
ismét jelzem, a cikk témája nem sci-fi, hanem űrben játszódó filmek.
A Csillagok háborúja pedig nem csak, hogy sokat játszódik az űrben, de be is mutat egy olyan univerzumot, amelyben az űrutazás meghatározó, lásd az hiperugrást, az űrhajókat, vagy emlékezzünk pl. az aszteroidamezőre.
Nem is erőltetném annyira talán, hogy itt szerepeljen, ha nem került volna bele viszont a Dűne, ami szintén fantasy, de alig valami zajlik a cselekményből az űrben. Az meg, hogy a fűszer nélkül nincs űrutazás, édes mindegy: az egy sivatagi történet. Még ha el is fogadjuk, hogy a Dűne elvileg a földi emberiség távoli jövője, és így sci-fi... akkor meg hol a Star Trek? Na az aztán tényleg az űrbéli vándorlásról szól.
A két legnagyobb mellőzése nekem túl meredek.
David Bowman 2012.08.20. 00:08:08
www.youtube.com/watch?v=jQAxO2UWaTg
www.youtube.com/watch?v=jQAxO2UWaTg
www.youtube.com/watch?v=aT1s5s2LurM
www.youtube.com/watch?v=Ri1pZzV08os
A nép fia 2012.08.20. 00:45:44
butyko 2012.08.20. 06:37:46
plokmi 2012.08.20. 07:06:12
Mármint számodra a két legnagyobb. Ezt szeretted volna írni, ugye?
PdS 2012.08.20. 08:18:06
Pipas 2012.08.20. 08:38:11
AkovácsApéter 2012.08.20. 08:42:26
Viszont szokás sötét oldalt mondani a Hold túlsó, tőlünk a kötött tengelyforgás (ugyanannyi idő alatt fordul meg a tengelye és a Föld körül is) miatt a Földről soha nem látható oldalra. Lásd Dark Side of The Moon, stb.
Szóval ezen ne rugózzunk már, heló.
AkovácsApéter 2012.08.20. 08:44:23
Viszont a bemutatót a 70-es évek második felére tenném.
Már kerestem mindenféle mokép, egyéb honlapokon is, mi lehetett a címe...
Nagyon jó lenne újra megnézni. Ha tudsz valamit, légyszíves értesíts!
qwasder 2012.08.20. 09:03:25
PdS 2012.08.20. 09:16:19
FayeFaye 2012.08.20. 09:19:34
Baines 2012.08.20. 09:25:03
PdS 2012.08.20. 09:30:28
Baines 2012.08.20. 09:48:34
AkovácsApéter 2012.08.20. 09:52:22
Az eredeti cím alapján ezt mindenki könnyen utánam csinálhatja:
Bolshoe kosmicheskoe puteshestvie
PdS 2012.08.20. 10:12:41
Pipas 2012.08.20. 10:32:49
Ha magára hagyják minden bolygóval és holddal ez történik (ha nem teljesen szilárd), de amelyik közelebb van, azzal sokkal hamarabb.
Lefetyke 2012.08.20. 10:43:44
Nem azért, mert mondjuk a mondanivalójuk velősebb, mint pl. a fent felsorolt filmeké, hanem mert ezeket szeretik a legtöbben, ezek voltak a legnagyobb hatással a legtöbb ember életére.
Nagy film az Űrodüsszeia, de közel sem látták annyian, és nem tudnak belőle annyit idézni, mint az Űrszekerekből.
Imádom a Dűnét, de elmarad a Csillagok háborúja univerzuma mögött mind kidolgozottságban, mind népszerűségben, és ami ebben a cikkben a legfontosabb: messze elmarad a Star Wars filmektől.
eßemfaßom meg áll 2012.08.20. 10:46:18
Mondjuk a Dűne se, mint ahogy sokan jelezték már.
Egyébként köpjetek le, de - bár a regényt imádom, de a Solaris filmváltozatai szerintem ótvarszarok.
Jameson14 · http://moneymakingonthenet.blogspot.com 2012.08.20. 11:17:07
PdS 2012.08.20. 11:31:37
FayeFaye 2012.08.20. 11:50:56
FayeFaye 2012.08.20. 12:41:47
labove 2012.08.20. 12:59:15
eßemfaßom meg áll 2012.08.20. 13:09:50
Na ezért nem.
Arculatervin 2012.08.20. 14:02:21
Mikron · http://mikron.blog.hu 2012.08.20. 14:10:19
Számomra ez itt egy olyan gyüjtemény, amely kivételesen nem a kasszasiker ürfilmeket gyüjti, hanem azokat, amik az embert az ürben igyekszenek megfogni. Persze könnyen lehet, hogy ezt csak én látom bele...
Egyébként pedig a Pirx kalandjait is említsük meg, mert az egy kincs :)
www.youtube.com/watch?v=kNbF9CWJN3o
Elanor_ 2012.08.20. 14:25:43
a lista jo. :)
csak_csendben2 2012.08.20. 14:28:06
"Imádom a Dűnét, de elmarad a Csillagok háborúja univerzuma mögött mind kidolgozottságban, mind népszerűségben"
Nana. A Dűne jobban ki volt dolgozva mikor megjelent (Herbert nagyon oda figyelt), mint mikor a Star Wars megjelent. És itt jön a képbe a népszerüség, az SW hihetetlen nagy népszerüségre tett szert és boldog boldogtalan hozzá adott valamit. A népszerüségéből adódóan te is csak annyit látsz, hogy van a könyves boltban 30 SW regény, 5 írótól, közben Dűnéből nincs sok, és egyből azt vonod le, hogy az SW jobban ki van dolgozva.
A Dűne világa nincs semmivel sem kevésébé kidolgozva az SW-hez képest, csak már nincs ember, aki minden ilyen világot kivülről betéve fejben tudjon tartani, ezért specializálódnak sokan, és az SW még is csak híresebb, aztán arra megy mindenki.
@Mikron:
Kicsit hibás a logikája, de abban igaza van, hogy a Star Wars és a Star Trek népszerüségéből adódóan nagyot lökött a sci-fi filmeken, mind technikailag, mind elfogadottságukat tekintve.
Én még annyit tennék hozzá, hogy azért a történetük, világ felépítésük is maradandó, bármikor elő lehet venni, és érti mindig a néző miről van szó, még a mondani valójuk is örök.
Lehet itt soha nem látott, eldugott szovjet sci-fi-vel példálózni, de az SW és ST ugyan az a sci-fi filmek világában, mint mondjuk a Patyomkin páncélos. Ezért is kerülnek be a filmtörténelembe. Csak egy csökött értelmű medvebocs kérdőjelezi meg ezen filmek filmtörténeti jelentőségét.
Lefetyke 2012.08.20. 14:31:13
A Star Wars-ban sokkal hangsúlyosabb az űr, mert csaták, utazások, menekülések színtere. Látsz benne vadászgépet, teherhajót, utasszállítót, hadihajót, űrállomást, tehát egy "belakott" űrt. Hiába nem sci-fi, akkor is azt mutatja meg, hogy milyen lehetne az élet úgy, hogy a világűrt már felfedezték, a fajok már ismerik egymást stb.
A Star Trek meg (bár ugye attól függ, hogy melyik filmet vagy melyik sorozatot vesszük) mégiscsak egy űrhajóról és legénységéről, illetve azok kalandjairól szól.
Arról nem is beszélve, hogy ezek a filmek/sorozatok milyen szinten kedveltették meg a világgal az űrfilmeket, sci-fiket. Ezeket többen látták és jobban ismerik, mint a fent felsorolt filmeket ÉS az Avatárt együttvéve.
Lefetyke 2012.08.20. 14:42:38
Egyébként is más a két történet eredete. A Dűne egy regény, a Csillagok háborúja egy film. A Dűnében sokmindent le lehetett írni, míg a Csillagok háborúja arra koncentrál, hogy filmenként max. két órában elmesélje a történetét, és a háttér a cselekmény mellett csak annyi teret kap, hogy egyáltalán értsd, mi történik, és ki mit miért tesz.
Ha pedig a két univerzum kidolgozottságát nézed, akkor pedig bele kell számítani a sok kiegészítő könyvet, a Csillagok háborújánál éppúgy, mint a Dűnénél.
De csak csendben jelzem, űrfilmekről szól a cikk, nem könyvekről és történetekről. Ebből a szempontból nézve pedig tényleg nem értem, mit keres a Dűne a felsorolásban. Egyébként szeretem ezt a filmet, minden bénasága és vontatottsága ellenére.
Lefetyke 2012.08.20. 14:46:21
plokmi 2012.08.20. 15:13:56
Itt van pl. a Parfüm (regény), amit megfilmesíthetetlennek tartottak és lám mi készült belőle. (Nekem pl. nagyon bejön.)
Annak idején én is szerettem a SW-t. De aztán jöttek más filmek, és nálam erősen háttérbe szorult valamennyi része.
Nem szeretnék belemenni egy ezért meg azért nem rajongok érte vitába, de nem érzem magam különcnek, azért mert nálam a No1. az Aliens és az SW-ok csak valahol a futottak még kategóriába vannak.
JudgeFairlight 2012.08.20. 16:45:19
Az alaptrilógia nagyon jó. Mindenki elismerte, kapott is érte Hogot, vagy Nebulát. De aztán amit utánna írt rá, már inkább univerzumromboló rétestészta volt, sem mint olyan dolog ami hozzá tett a főműhöz.És amit az örökösei művelnek az előzménykötetek terén az meg vicc ;-)
És ezt úgy mondom, hogy nem állok az SW pártján se, mert franchise úgy dagadt, hogy 20 évig a Birodalom mint nagyellen előkapott egy újabb csodafegyvert, aztán a hősök mégis lezúzták az arcukat. Aztán mikor divatba jött a Sith, akkor ők bukkantak fel rendszeresen. Szóval itt bármi történt, csak azt nem igazolta, hogy ez egy élő lélegző messzi messzi galaxis. Nagy űr témájú filmnek éppen ezért nem nevezném, mert az-azért számomra kevés, hogy ott utazgatnak, mert lövöldöznek. azt tudta a Csata a Csillagokon Túl, akkor az is nagy űrfilm lenne?
És nem vagyok a ST pártján se,(kivéve az első film, amiben a kisebb renováción átesett Voyager szondás eset elég jól el lett találva) mert ott is minden bele lett hányva az évek során a galaxisba, sok ellenség, stb. de sajnos ezek interakciója marhára nem megy, max csak egy-két regényben, fanficben. Nekem a Star Trek mondanivalója ennyiben kimerül: utazgatunk az űrben, álszenteskedünk, hogy a felfedezés közben nem avatkozunk be primitívebb kultúrákba, de mikor megtesszük álszenteskedünk,és amúgy is mindegy, bármit látunk, bármit csinálunk, az-az életünkre, gondolkodásmódunkra, jövőbeli lépéseinkre szemernyi hatással se lesz, mert a következő részre elfelejtjük