Filmdroid

Nézzük meg a mai filmes újdonságokat, Artu!


Elköltöztünk: filmdroid.hu

Detachment (2011)

2012.09.14. 17:00 FayeFaye 10 komment

írta Doro_

Henry Barthes (Adrien Brody) a helyettesítő tanár, suliból suliba vándorol, hogy a „segítségért kiáltó” kollégái támasza legyen egy rövidke időre. Pár hét alatt igyekszik kapcsolatot teremteni a diákokkal, s inkább az életre, mint a száraz tananyagra tanítani őket. Megismerkedik egy tinédzser prostituálttal s gondjaiba veszi azt, miközben nem feledkezik meg támogatni az otthonban fekvő nagyapját sem, akivel való viszonya nagy titkot rejt magában. Gondoskodás, gondoskodás hátán, de vajon ki fogja az ő és a körülötte lévő tanárok életét sínre tenni?

 detachment-poster-1-550x800.jpg

Ha egy film címe alatt meglátjuk a dráma címkét, a műfaj láttán sokakban felmerül az óvatoskodás, mérlegelés, hezitálás, ha épp a moziajánlót vagy a DVDs pultot böngésszük. Annak ellenére, hogy egy adott drámai filmről sok-sok jót hallottunk, hajlamosak vagyunk elodázni a megtekintését, mert az komolyabb témákat boncolgat, s ugye alapjában véve azért ülünk be a képernyő elé, mert szórakozni támad kedvünk. Azt hiszem, a dráma legfőbb jellemzője az elgondolkodtatás, s ez az elgondolkodtatás is a szórakozás egy fajtája, amely által sok élménnyel gazdagodhatunk. Legyünk hát bátrak és tegyünk most (is) kivételt Tony Kay Detachment című alkotásával, mely életszerűségével könnyen belemerít minket az iskola és a tanári lét pillanataiba. Ja, és azért mert a felszín alatt egy kiváló hős-mozi lapul, csupán színes köpeny és szuperképességek nélkül.

 detachment2.jpg

Természetesen készültek már hasonló filmek a témában, idézzük csak fel a Veszélyes kölyköket Michel Pfeifferrel, a vígjáték Osztály, Vigyázz!-t vagy például a negédes amerikai éneklős sikerszériát, a Glee-t. Megvan? Akkor most gyorsan felejtsük is el őket, mert ez a film teljesen más vonalon fut. Az Amerika Historia X rendezője szépen felfesti az alaptémát, hisz mindannyian voltunk iskolások, ültünk az iskolapadban, bámultuk a csigalassúsággal ketyegő faliórát, és azt gondoltuk az előttünk álló halandzsázó valaki nem is ember… hanem tanár. Arra, hogy micsoda felelősség hárul a pedagógusokra munkájuk során, milyen szűk határok között kénytelenek mozogni, kiskapukat keresni a siker elérése érdekében, hogyan esnek mindennap áldozatául az tisztelet fogalmát hírből sem ismerő gyerekeknek, miközben többek buknak el (meg) eközben, mint saját diákjaik, az talán sohasem foglalkoztatott minket.

A rendező, a tanári kar és Henry sivár és romokban lévő magánéletét gyönyörűen bontja ki, olyan neveket láthatunk a kisebb szerepekben is, mint Marcia Gay Harden, James Caan vagy Lucy Liu, akik egytől-egyig rendkívül hiteles színészi játékot nyújtanak az idegroncs, instabil lelkületű tanárok megformálásakor. (Na, például számomra Liu kisasszony is szépen megcsillogtatta eltitkolt tehetségét.) Ezek az emberek egy szimpla „fapapucsot” sem kapnak, nemhogy egy nagy vállveregetést a burjánzó társadalmi hanyagság közepén ülve. A hálátlan hivatás a magánéletükre is kivetül, az iskola falai közül kilépve csupán az üres lakásuk várja őket. Van egy érdekes jelenet, melyben az egyik kiégett tanár naponta azzal tölt pár percet, hogy az iskolát körülvevő drótkerítésbe kapaszkodva becsukja a szemét és vár. Amikor Henry egyik alkalommal észreveszi őt, megkérdezi tőle, hogy minden rendben van-e. A férfi megdöbbenve csak ennyit válaszol: „Maga lát engem? Köszönöm!” és hálával telve elszalad s elgondolkodva hagyja ott Brody-t és a nézőket.

A jövőkép és – látszólag – szülők nélküli gyerekeket játszó színészeket is csak dicsérni tudom, szép színes a felhozatal a megszokott típusokból: a kemény kavics, a kezelhetetlen, az eminens, a szeretethiányos goth, és a különösen hányattatott sorsú, hősünkben apafigurát kereső ragaszkodó prostituált lányka (Samy Gayle).

 detachment3.jpg

Technikai szempontból érdemes megfigyelni a rendező Kay kelléktárát, az alulnézetes kameraszöget, a Brody szomorú arcát vizslató képeket, a hosszabb, szavak nélküli jeleneteket. Kisebb átvezetőként szolgálnak a táblára felrajzolt krétarajzok animációi, melyek a sztori mesélést hivatottak gördülékenyebbé tenni, hasonlóan a csupán pár másodperces sokat sugalló visszaemlékezésekhez. A filmre egyébként kis mértékben szintén jellemző a színkezelés szimbóluma, aki erre fogékony, talál majd benne érdekességeket.

A történetvezetés során szépen, lassan ismerjük meg Henry figuráját, de teljesen azonosulni sosem sikerül vele, csupán annyira amennyire közel enged minket magához. Monologikus beszédei, jelenetei abban a reményben születtek, hogy talán a nézőközönség szemét is sikerül kicsit felnyitni, felhívva a figyelmét a felnövő, dühös generáció felelőtlenségére, s a sajátunkra is, arra, hogy ők a mi gyerekeink, hát tegyünk értük, töltsünk velük időt, akarjuk megérteni, támogatni őket, mondjuk ki, hogy szeretjük őket vagy csak szimplán, szavak nélkül adjunk egy ölelést. Bármennyire is hangsúlyozza, hogy „póttanárként” csupán azért ül a teremben, hogy a gyerekek ne öljék meg egymást, világmegváltásra törekszik, s ezt még magának sem meri bevallani. Engedjétek meg, hogy felhívjam a figyelmet az egyik jelenetre, melynél szebben összefoglalni azt, hogy miért feltétlenül szükséges és egyéni érdek a hasznos tanulás és a könyvek olvasása, még sohasem hallottam. Már ezért érdemes volt megnézni ezt a filmet. (Mi meg mit kapu(t)nk? „Engem nem érdekel, magadnak tanulsz, fiam.”) Carl Lund forgatókönyvíró első munkája ez, ami azért nem meglepő, mert Los Angeles-i kreatívkodása előtt valami teljesen mással töltötte az idejét: tanár volt egy állami iskolában. Vajon magáról mintázta Henry-t, ha ilyen szép szavakat tudott adni a szájába?

A zárójelenetben, a katarzisban, mely mind negatív és pozitív töltésű eseményeket fed fel elborzadunk, de egyben reményt is kapunk a nemtörődömség felismerésére. A fiatal generáció mégiscsak formálható személyiséggel rendelkezik, de ez a folyamat elbukott az iskola intézményinek falain belül, lehetetlen ez a küldetés a felelősséget hárító felnőtt emberek, vagyis a szülők nélkül.

 Bár drámáról van szó, az iromány során tudatosan nem használtam olyan szavakat filmjellemzésre, mint lehangoló, depresszív vagy sötét, mert egyrészt ezek elrettenthetik az olvasót, márpedig a célom, hogy bátorítsam eme másfél órácska végigülésére. Másrészt realista szemlélettel élve inkább azt mondom, csupán annyi történik, hogy az, az élet rögösebb, nehezebb útjainak bemutatását választotta és nem is akármilyen módon. Kicsit talán más szemszögből néztem a filmet, mivel tanárszakon végeztem az egyetemen, bár a gyakorlaton kívül sosem tanítottam, mégis ez is elég volt ahhoz, hogy megízleljem, s megállapítsam, mekkora felelősséget kíván meg az emberi sorsok lelkiismeretes egyengetése. A tanárok hősök, de halandók is egyben, se eme kettősségből adódó feszültséget, az emberi tényezőt festi Kay a mozivászonra.

Most veszem csak észre, hogy a cikk elején tévedtem. Mégiscsak szuperképességgel megáldott hős a mi főszereplőnk, de ezek a képességek bárki számára elsajátíthatóak, hisz csupán egy kis empátiáról, törődésről és tenni akarásról van szó.

Értékelés: 80%

IMDb: 7.7

Rotten Tomatoes: 58%

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmdroid.blog.hu/api/trackback/id/tr914777405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shyllard 2012.09.14. 17:11:34

Jó írás lett nagyon, méltó a filmhez :) Nekem is nagyon tetszett, kb úgy egy hónapja nézhettem meg, de tényleg iszonyatosan elgondolkodtató egy alkotás, emlékezetes jelenetekkel

SPOILER Nekem ami nagyon megmaradt a fejemben, az a Bryan Cranstonos kegyetlen jelenete, ahol az addig teljesen negatív igazgatónő karaktere is realisztikus szereplővé válik SPOILER VÉGE

Én is csak ajánlani tudom mindenkinek, mert sötétnek sötét, de nagyon szép pillanatok is vannak benne és a színészek tényleg fantasztikus alakítást nyújtanak.

Elanor_ 2012.09.14. 19:46:58

Imádom az ilyen típusú filmeket, de hozzánk még nem hozták be...

A srácoknak csak annyit kell írni, h Christina Hendricks is játszik benne. ;)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.09.14. 20:05:09

@Elanor_: sokkal jobban érdekel. :D

nem igaz, nem ismerem a hölgyet, rákerestem a mad men-ben játszik, abból egy részt nem láttam még.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.09.15. 12:56:30

A szereplők remekelnek, Brody egyébként is bármikor tud hozni egy efféle figurát. A film nálam 75 %-os, szerintem Kaye túl sokat akart markolni, belekap több problémába, de nem sikerül mindent kibontania. A prosti szálra ráfért volna egy kis erősítés.

Doro_ 2012.09.15. 17:24:45

@Elanor_: Még jó, hogy az internet nem tartja tőlünk vissza a jó dolgokat :)
Ja, és legközelebb tekintettel leszek a srácokra is :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.09.16. 19:55:20

Remek írás! Nagyon jó film volt, tetszett a rendezés és a történetmesélés, zseniális volt, ahogy néhány képpel mindent elmondott a film néhány szereplőről.

Én viszont teljesen máshogy látom Brody karakterét, szerintem megrettent, ha odáig jutott, hogy valakinek igazán segíthetett volna, mintha félt volna attól, hogy közel engedi magához az embereket. És végső soron ezért sem lehetett teljesen pozitív hős. Ezért is volt csak ideiglenes helyettesítő tanár, valamint tképpen Meredith ("Ne lökj el magadtól!") és Erica problémáját is lerázza magáról. (Hozzáteszem, ez utóbbiban nem egyértelmű a film, mert végül is Henrynek lett igaza, de sztem teljesen reális elképzelés lett volna az is, hogy a csaj visszakerül az utcára
Nyilván egyértelmű a forgatókönyv által kommunikált társadalmi problémákat észrevenni, de sztem Henry karakterdrámája is megérdemel egy kis figyelmet.

Azt is kell, hogy mondjam, hogy a történet végére valahogy nekem kicsit leült a film, előtte sokkal katartikusabb jelentek voltak, az utolsó 20-30 perc meg olyan semmilyen volt, a zárással egyetemben.

Doro_ 2012.09.17. 17:37:44

@danialves: Először is köszi :)

Másodszor bár én most úgy döntöttem a tanárok szempontjából fókuszálok a filmre,teljesen igazat adok abban, hogy Henry figurájának szemszögéből is érdemes vizsgálódni.

Azt gondolom, Henry idegenkedő, eltaszító viselkedését nem lehet teljesen általánosítani. Az emberekkel azért bánik úgy ahogy, mert iszonyú törést hozott magával a múltjából,gyerekkorából. A tény, hogy ahhoz az emberhez, a nagyapjához, járt be látogatni, "gondoskodni" - felelősségteljes felnőtt módjára - aki tulajdonképpen (közvetett módon) anyja halálát és az ő belső szorongását okozta, megrendítő, s így nézve Henry igenis legyőzi a saját gátjait és fölülemelkedik. Az anyja halála után az az ember nevelte, aki zaklatta az ő édesanyját; megtehetné, hogy otthagyja egy koszos lyukban megdögleni, mégis a halálos ágyánál feloldozást ad számára azzal, hogy anyja nevében (hangját utánozva) megbocsát neki.

Meredithet és Ericát (sőt még Ms. Madison-t is )azért rázza le magáról mert "perverznek" titulálja Ms. Madison mikor rájuk nyit a vígasztaló ölelés közepette, ő pedig minden akar lenni csak a perverz nagyapja nem... (idősebb férfi+fiatal lány csak ennyit lát) Ekkor szakad el nála a cérna.

A film leülésével egyetértek, kicsit elfogyott a végére a szuffla, mégis kerek egésszel zárul.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.09.17. 18:16:53

@Doro_: Most, hogy mondod, tényleg nem esett le nekem, hogy Ericát is ezek után küldte el.
Viszont a mellett, hogy tényleg emberfeletti módon megbocsátott a nagyapjának, szerintem pont az általad leírtak bizonyítják, hogy nem tudott felülemelkedni a dolgon, mert még mindig ilyen mértékben befolyásolta a gyerekkori traumája. Valamint az még számomra mindig meghatározó tényező, hogy tényleg nem volt senki, akit közel engedett volna magához. Amikor Ms. Madisonnal is elment randizni, a csaj egy csomót beszélt magáról, viszont Henry gyakorlatilag semmit, és úgy zárul a jelenet, hogy Madison megkérdezi, h "You don't want something permanent?" és vágás.

Doro_ 2012.09.17. 22:57:16

@danialves: Egyetértek, hogy Henry menekül, az ideigleneset választja és nem tud normális férfi-nő kapcsolatot kialakítani, de vajon miért nem? A szörnyű gyermekkora miatt. (barátnő-anyafigura) Igaz, hogy a trauma nem oldódik meg/fel, de talán az, hogy pl. visszamegy Erikához és meglátogatja vagy a próbálkozásai a nagyapjával fél-győztessé emeli. Akkor lett volna igazn pozitív a vége ha Ms. Madisonnal is összejön, akkor feltámadt volna a remény bennünk is. De így, csak részben nyer. De nyer ;)
süti beállítások módosítása