Elköltöztünk: filmdroid.hu
Remade - avagy tényleg kihalt az eredetiség Hollywoodból?
2012.06.22. 21:04 62 komment
Sokszor esett már arról szó, hogy Hollywoodban elfogytak az ötletek. Sopánkodtunk, átkozódtunk, ráztuk a fejünket. De nem veséztük ki még ki igazán a témát, ám danialves küldött egy szép hosszú cikket erről a problémáról. Köszönet érte. Kezdődjön hát mondandója.
A poszt témája egy másik blogon folytatott beszélgetés közben formálódott meg a fejemben, nevezetesen, hogy tényleg már csak rebootok, remake-ek, adaptációk, folytatások és előzmények jönnek létre, és az álomgyár valóban kifogyott a valódi ötletekből? A tavalyi évértékelős posztomban még a PerfectInsanity-n eleget ostoroztam a jelenséget, de úgy gondolom itt az ideje egy kicsit komolyabban kivesézni.
John Carter, Az éhezők viadala, A titánok haragja, A bosszúállók, Prometheus, MiB 3, A csodálatos pókember, A sötét lovag: Felemelkedés, Total Recall, A Bourne-örökség. Mi a közös ezen lista szereplőiben? Az, hogy mindegyik egy korábbi műre támaszkodik valamilyen szinten, illetve, hogy összességében nagyjából a nézők 90%-át ők vonzották (vonzzák majd) a moziba. Ennél azonban még ijesztőbb a tendencia, ahogy napról-napra újabb sokk ér a filmdroid blogon azt olvasva, hogy éppen Isaac Newtonból csinálnak akcióhőst vagy a Monopoly alapján forgatnak filmet. (Néhány ihletettebb és felettébb ráérő ember egyébként elkészítette az aknakereső mozis verzióját, a remekművet itt lehet megtekinteni.) Arról már nem is beszélek, hogy lassan már szinte a különböző külföldi filmek premierjét sem várják meg, hogy bejelentsék azok amerikai verzióját.
Azonban sokak számára a probléma nem is egyértelmű, mindenki más miatt támadja ezt a jelenséget, de én mégis megpróbálom összefoglalni a véleményeket: szerintem ami a legrosszabb nekünk (nézőknek), hogy a stúdiók profitszerzés céljából sokszor a már bevált (vagy általunk ismert, vagy folytatásként nagyon erőltetett) történeteket részesítik előnyben, sok tehetséges írótól és rendezőtől véve el a lehetőséget. Ráadásul többségében az untig ismert sablonokat ismételgetik (ld. Marvel-filmek 2003-2011), rengeteg új impulzustól fosztva meg minket.
De mik lehetnek a mögöttes okok? Tényleg kifogytak az ötletekből a forgatókönyvírók? Kézenfekvő megoldás erre igennel válaszolni, és azt mondani, hogy amit meg lehet csinálni, azt már megcsinálták. A filmtörténelem első 90-100 éves időszakában (nagyjából 1990-nel bezárólag) jellemzően sem az anyagi, sem a technikai feltételek nem álltak rendelkezésre ahhoz, hogy bármilyen elvetemült elképzelés megvalósítható legyen, de aztán valahol a Jurassic Park megjelenése idején megtört a jég, és hirtelen lehetővé vált minden rendező számára, hogy az idáig megvalósíthatatlan álmait a vászonra vigye. Mi sem példázza ezt jobban, mint James Cameron szavai, miszerint az Avatart azért tervezte több, mint egy évtizeden keresztül, mert csak 2009-ben lett adott az a technika, amivel a mű elkészíthetővé vált. Aztán azt a természtes jelenséget sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az évek múlásával egyre bővül az filmek tára (sőt, szerintem évről-évre is több mű készül) , viszont feldolgozható téma pont ugyanannyi marad és egy idő után már akaratlanul is a korábbi alkotások elemeihez nyúl az ember. (Én az utóbbi időben 2-3 zseniálisnak tartott filmötletem is kikukáztam, miután ráleltem azokra a prodkciókra, amelyek pont ugyanabból a koncepcióból indulnak ki). Számomra például hatalmas csalódást jelentett, amikor felfedeztem, hogy a tavalyi év egyik legjobbjának számító Forráskód egy másik, A fiók címre hallgató film elég durva lenyúlása.
De lehet beszélni gazdasági okokról is. Aki valamennyit is ért a befektetéshez, annak számára elég egyértelmű a választás, ha egy százmilliókat hozott Transformers folytatása, vagy egy ismeretlen szerző első forgatókönyve között kell dönteni. És hozzá kell tennem, hogy itt bizony nem olyan összegekről van szó, amelyekkel könnyű kockázatot vállalni, csak az érzékletesség kedvéért: a Prometheus első hétvégi bevételének megfelelő összegből itthon 25 ezer közmunkást foglalkoztatnak. És gyakoroljunk egy kis önkritikát: a saját felelősségünket sem vitathatjuk el. A Pirate Bay népszerűségével egyenes arányban terjedt el az a mentalitás, hogy csak azokra a produkciókra megyünk el a moziba, amelyeknek a filmélményét nem tudjuk az otthon kényelmében egy blu-ray rippel és egy hdtv-vel repordukálni. Persze lehet hibáztatni az irracionálisan magas jegyárakat, de amíg az átlag nézőt az IMAX3D varázsszóval és Megan Fox domborulataival moziba lehet csábítani, tekintet nélkül az adott film minőségére, addig Michael Bay mindig is győzedelmeskedni fog Darren Aronofsky felett a box office eredményekben.
Ennél a pontnál a trollok már valószínűleg készítik az ütősebbnél ütősebb egymondatosokat, az átlag olvasóban pedig dúl az indulat azt látva, hogy milyen baromságokat és nyilvánvaló ellentmondásokat írok le. Mert hogy a poszt elején felsorolt filmek nagy része bizony szöges ellentétben áll az általam sorakoztatott érvekkel. Az éhezők viadala vagy éppen A gyűrűk ura olyan adaptációk, amelyek nélkül szegényebb lenne a filmvilág, de a Nem vénnek való vidék-nek sem róható fel különösebben, hogy eredetileg könyvben létezett. A Prometheusba előzmény volta ellenére több eredetiség szorult, mint sok más eredeti ötletbe. És mi lett volna, ha A tégla Jack Nicholson zseniális alakításával együtt meg sem születik, mert megelégszünk az eredeti verzióval? Christopher Nolannek pedig csak hálát adhatunk, hogy újraélesztette a Batman-sorozatot. (És arra gondoltunk már, hogy A jedi visszatér is egy folytatásfilm?)
Tehát számomra a lényeg valahol itt van: nem az számít, hogy Nolan kitalálja-e a 23. új szuperhőst (teljesen feleslegesen), hanem az a munka, amit az eddig ezerszer feldolgozott figurába beletett. Hasonló módon nem tudok különbséget tenni Joss Whedon Serenity-je és A bosszúállók között ilyen alapon. Tehetséges alkotók mindig is vannak és lesznek, attól függetlenül, hogy éppen saját univerzumukban játszódik a film, vagy Stan Lee-ében. És ahogy azt is írtam, hogy egyre több produkció készül, fel kell ismernünk azt is, hogy ezzel együtt egyre több rossz produkció is készül, amelyeket aztán a média tömegesen zúdít ránk. Ezek alapján én azt látom, hogy bár kétségtelenül meghatározó tényező, az igénytelenséget és a színvonaltalanságot nem a film folytatás/előzmény/adaptáció/remake/reboot volta adja, hanem a készítők ötlettelensége, az új impulzusokat meg nem a címszereplő nevétől vagy egy előzmény hiányától kapjuk, hanem a forgatókönyvíró és a rendező személyétől.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Jester 2012.06.22. 23:07:17
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.23. 03:05:18
FayeFaye 2012.06.23. 05:04:29
Vegsokepp pedig maga a kritika, hogy Hollywoodban nincsenek otletek majdnem olyan regi, mint a mozi maga. Mar a 20. sz. elejen, amikor attertek az egy tekercses latvany alapu filmekrol a 4-5 tekercses narrativ tortenetmeselesre hirtelen megnott az igeny sztorikra es meglevo forrasokhoz - konyvekhez, szinhazhoz - kellett nyulniuk. A "nincsenek eredeti otletek" kritika mar az 1910-es Tamas batya kunyhoja kapcsan is elhangzott.
FayeFaye 2012.06.23. 05:17:56
kerdezo83 2012.06.23. 08:22:04
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 10:17:32
@dzsoni szánsájn: Borzalmas vagy nem borzalmas, attól még az alapoktól kezdve a végkifejletig le van koppintva teljesen.
SPOILER! Amerikai katona, aki súlyos sérülést szenved (lehet h halott), egy koporsószerű térben képes lesz az időutazásra, hogy aztán megváltoztassa a jövőt és maga is kijusson.
@FayeFaye: A "nincsenek jó ötleteket" úgy értettem, hogy nem valósulnak meg, illetve nem azokkal kerülünk szembe a marketingnek köszönhetően. De valahol az én konklúzióm is az, hogy ha akarjuk, akkor meg lehet találni a jó műveket.
A jegyárakról meg gondolkodj úgy, hogy OK, megveszed a 3D-t 1500-2000 Ft-ért, de egy évben hányszor? Én az általam megnézett 2012-es filmeknek még a felét sem láttam moziban (és ez még egy jó év, tavaly egyszer voltam csak)
És sztem nem mindenki gondolkodik olyan tudatosan, h "ha most erre ülök be, akkor a szar filmeket támogatom"
Ha vki évi egy filmre megy el, akkor nyilván arra fog beülni, ami olyan látványt ígér, hogy megéri.
FayeFaye 2012.06.23. 10:33:04
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 10:46:31
De kicsit elkanyarodtunk a jegyáraktól, csak azt próbáltam kifejteni, h ha pl. ingyen lenne a mozi, akkor én sem csak az Avengersre, a Prometheusra stb. megyek el idén, hanem pl. a The Grey-re vagy a Chronicle-re is.
csakb 2012.06.23. 11:04:19
countrypecos 2012.06.23. 11:21:52
Számomra az utóbbi évek egyik legnagyobb meglepetése a Pandorum volt. Szeretem a sci-fit. És mint a Hold esetében is, a Pandorumban is fel voltak építve a díszletek, nem is akárhogyan. Vallom, hogy a CGI csak segédeszköz, de nem helyettesíti a valóságot. Szeretem ha valami ott van, "kézzel fogható". De ma 200 milliókat dobálnak ki lerágott csontokra, közhelyes baromságokra és elénk tárnak egy művilágot. Én beülök a blockbusterre, hiszen ebben az esetben nagyjából azt kapom, amit várok: robbanásokat, nagy harcokat a nagyvásznon. Igen, a hangrendszerek erre lettek kitalálva.
Nolan olyan filmmel állt elő a Batman esetében, ami nem csak emberek millióinak tetszik, szórakoztat, de még agya is van a filmnek. Mindenképpen dicséretesnek tartom.
A filmeken kívül mást is a pénz mozgat, a pénzt meg a fene tudja ki mozgatja. Minden erről szól. Én javarészt a '90-es évek filmjeit nézem itthon, mert azokban ott van az eredetiség. Azokon is nőttem fel. Így a mai termés, hogy úgy mondjam szánalmas. Lehet, hogy f*ssák magukból a filmgyárak az alkotásokat, de a legtöbbje semmit nem ér.
A kisebb alkotások meg elkerülik az ember figyelmét. Mindig kérdezik, hogy lehet, hogy a marketing ennyi pénzt elvisz? Hát úgy, hogy bármerre fordulsz, akár az utcán, akár a neten, ott reklámozzák a nagyköltségvetésű filmjeiket. A kisebb filmek álmodni sem mernek ekkora hírverésről. És a buta birka-tisztelet a kivételnek-beül, csámcsogja a pattogatott kukoricát meg azt a sajtos undormányt és röfögve végignézi a filmet. És a film végeztével a legtöbbje már nem is foglalkozik az egésszel. Tök mindegy nekik.
Kicsit csapongtam, bocs.
Nem jó ez így...
countrypecos 2012.06.23. 11:23:19
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 11:30:27
Nyilván otthon néztem meg, de ha csak az lenne a szempont, hogy melyiket támogatnám, akkor a Grey-re beültem volna a moziba
Egyébként meg a Pandorum és a Hold nekem is nagy kedvencem
countrypecos 2012.06.23. 11:38:47
Nem a milliókkal van baj szerintem. Ha értelmesen lenne elkültve.
Ennyi erővel akkor a rajongók összedobhatnának pénzt, egy közös bankszámlára és mindig megszavaznánk, hogy melyik alkotónak adjuk meg az esélyt. Gondoljatok bele, az IronSky esetében lehet össze fog jönni.
Szervezés kérdése, rohadt sok munka lenne, de így legalább olyan alkotások lennének, amelyek értékesebbek, mint ami ma van. Ha mindenki csak egy mozijegy árát adja bele, világszerte összejöhetne pár millió dollár. Ennyi. Tudom nagy ötlet. :D
A blockbustereket szeretni nem bűn. Nekem az egyik kedvenc filmem mégis a Shawshank Redemption. Pedig annak aztán köze nincs a robbantásokhoz. :)
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 11:44:36
FayeFaye 2012.06.23. 11:57:49
countrypecos 2012.06.23. 11:59:15
(Kíváncsi vagyok a mai nagyágyúk mit tudnának kihozni 100 ezer dollárból. Mondjuk ők is voltak kezdők.)
_drk 2012.06.23. 12:27:03
Maros1986 2012.06.23. 14:02:07
Az teljesen igaz, hogy Hollywood mindig is a pénzért csinált filmeket és az aktuális trendeket akarta kiszolgálni. A baj az, hogy mostanra a közönség butult el teljesen. Ha megnézitek régen is voltak olyan rendezők, akiknek volt egy álma, valahogy összekaparta rá a pénzt és leforgatta a filmjét úgy, ahogy a lehetőségei megengedték. De amíg annak idején egy ilyen "próbálkozásból" megszületett egy Terminátor, ami hihetetlen siker és klasszikus lett, addig mai világban kapunk egy Chronicle-t. Ami szintén egy remek film, de a sikerét az olcsó gyártási költségének valamint a hozzánk hasonló értelmes filmekre vágyó (egyre kevesebb) embernek köszönheti. Ma már szinte mindenkinek a CGI orgia kell.
Azzal is teljesen egyet tudok érteni, hogy a CGI kiegészítő eszköz kéne hogy legyen, nem pedig főszereplő. A mai blockbusterek 2-300 milliót emésztenek fel és sok esetben egy rendes forgatókönyv sincs hozzá mikor elkezdik a forgatást (MIB3, Titánok haragja). Sokkal szívesebben nézzek meg egy 20 éves filmet, mert amit abban látok az tényleg ott van. Abban több tucat ember sok órányi kreatív munkája van, nem pedig néhány programozó készíti el, ráadásul (szerintem) kreativitás nélkül. Oké oké ott is meg kell tervezni a dolgokat, de kérdem mennyi kreativitás kell akkor, mikor bármit megteremthetsz?
Már azt sem tudom honnan indultam és mit akartam, inkább befejezem :)
Flasztimill 2012.06.23. 16:08:39
??
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 16:53:52
(Eredeti posztban még benne volt, csak koimbra valószínűleg kihagyta véletlenül)
koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.06.23. 17:46:56
Egyébként sokan mondják, hogy a forgatókönyvíró sztrájk után jöttek a gondok, azóta nem tudnak talpra állni Hollywoodban.
A remake láz is le fog csengeni egyszer. Nem fog ez örökké tartani. Egyszerűen most be vannak zsongva attól, hogy egy-két könyv-képregényadaptáció és remake rohadt jól termelt és mindenki azt a sikert akarja.
Ráadásképp a tinik a fő célcsoport, amivel nem is lenne baj, ha ezt a korosztályt már eleve nem lebutított alkotásokkal traktálnák, amivel ugye az igényszint is csökken. Frank Darabontnak is megmondták, amikor egy komoly történettel házalt, hogy ez mind remek és nagyszerű, de hogy fogják a fiatalokat bevinni a filmszínházakba.
cukorrépa 2012.06.23. 21:32:22
Michael Bay vs. Darren Aronofsky... lol.
Aronofsky is igen gyönge tud lenni, alig jobb a középszernél.
cukorrépa 2012.06.23. 21:37:19
"@countrypecos: Amit leírsz, arra tulajdonképpen ott van a kickstarter, bár ott lényegesen kisebb költségvetésű produkciókat lehet támogatni, ált. max 100 ezer dolláros filmekről van szó."
a Kickstarter 2008 óta létezik a Wikipédia szerint, előtte csak imádkozni lehetett, és ez se sokkal jobb. nem lehet adományokból megfinanszíroztatni évi 40-50 filmet, még 100e USD-set se. pedig annyi kéne ahhoz, hogy legyen köztük egy-két fantasztikusan jó dolog.
100e USD egyébként igen kevés egy az USÁ-ban forgatott filmre, kb. a technika bérlése elviszi a pénzt.
dr. trafik nomac 2012.06.23. 22:35:52
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.23. 22:43:43
A másik probléma meg az, hogy mi a biztosíték ebben az esetben, hogy jó lesz a film? Lehet, hogy elég hamar elmenne az emberek kedve az adományozgatástól...
kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2012.06.23. 23:07:16
Mi a tuti? Ami már egyszer sikeres volt. A sikeres recepten pedig nem kell változtatni. Régi filmek/európai filmek/színpadi előadások remake-jei.
Ahogy Vajna is amikor hazajött hogy csináljon egy magyar filmet, egy adaptációt (Out of Order c. színdarab) támogatott.
Bár nyilván az adaptáció/remake nem 100% garancia a sikerre, de már egy plusz indok, amire bejönnének a nézők.
Nem kell ehhez Hollywoodba menni, a Három testőr történetét évtizedenként 2-3-szor feldolgozzák valamilyen formában.
galamb01 2012.06.23. 23:30:28
imádom az ilyen álkérédseket, mert a sok hülye csőbe húzható ezzel, holott ezrével születnek kiba jó szkriptek hollywoodban is. a kérdés az, hogy a nagy stúdiók miket vesznek meg és miket készítenek el.
a legtöbb folytatás vagy remake eleve stúdiófilm, stúdióigényt adnak ki megbízásra, hogy megírják.
itt senki nem olvassa a black listeket? hogy milyen fasza filmötletek mennek a levesbe?
(perzse a röhej, hogy a többség nézi a sok remake-et meg rebootot meg folytatást, mégis nyavalyog. hányan is nézték meg mondjuk az elmúlt hetekben a holdfény királyságot mondjuk? vagy a 2 nap new yorkbant? vagy az exotic marigold hotelt? (az mondjuk angol, de akkor is) és hányan a mib3-at, a madagaszkár3-at, a prometheust vagy a tim burton féle feldolgozást?
Gsnake 2012.06.24. 00:23:12
Ott van még a remake azon esete is, amikor egy anno jól bevált - és jó - történetet dolgoznak fel újra, mai technikával, a mai igényeknek megfelelőbben (nem biztos, hogy akkora a kereslet egy 20-30 éves technológiával megvalósított filmre, mint ugyanazon belbeccsel, mai technológiával elkészítettre).
Persze nekem is hiányoznak olyas filmek, mint pl. a 200 cigarettes, ami kvázi semmiről sem szól, mégis helyén van és végig élvezhető. Tény, hogy a mai kor "popcornmozi" követelményeinek rohadtul nem felel meg, de ez vajon Hollywood, vagy a fogyasztók hibája?
Vajon egy Hetedik pecsét képes lenne-e beültetni kasszátcsengető tömegeket a mozikba? Max. felturbózott verzióban, CGI-vel, ömlő belekkel és csöcsökkel. Egy ilyen remaketől nekem is felállna a szőr a hátamon, az biztos... rossz értelemben persze.
Sajnos megfejtést a postot író sem hozott, mert ahhoz tudni kellene: mi volt előbb, a tyúk, vagy a tojás? Hollywood erőlteti le a torkunkon a remake-ket, vagy csupán alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez?
Kénytelen-kelletlen egyvalamit le kell szögezni: az IMAX-ok nem azoknak vetítenek filmeket, akik művészi tartalomra van igényük. Akárcsak az az írott műveknél: van az "irodalom" és van a "ponyva". Előbbiben vannak - olykor sznobériából - túlértékelt művek, utóbbiban pedig kiemelkedő alkotások.
Hasonlóképpen érvényes ez - szerintem - a mozifilmekre is.
2012.06.24. 00:43:44
okosallah 2012.06.24. 03:31:47
Ha összehasonlitjuk a mai termést a kalsszikusokkal mintl pld. Easy Rider, French connection, Saving Private Ryan stb. akkor láthatjuk, hogy:
1. Kiváló szinész gárda mint Gene Hackman, De Niro, Nicholson, Hopper, Harrison Ford stb. más kiöregedtek vagy meghaltak. A mai fiatalabbak közül senki sem ér fel ezekkel.Jessica Alba? - na ne.
2.A nézőközönség - demográfia. A mai lakosság már nem (túlnyomóan) európai eredetű (60% EU és 40% vegyes nem EU). Ezeket az "fehér emberek kultúrájából meritett" témák nem érdeklik már igazán.
A mai amerikai kuturális érdeklődés fókusza nem a politikai-tárdadalmi kérdések hanem a látványos szórakoztatás, akció!: ez a a fő cél.
3.A tematika. Az amerikai élet meglehetősen szimpla és sivár, eseménytelen az európai kontextushoz hasonlitva.
Nincsenek látványos városok és helyszinek csak a benzinkutak, favázas házak és hollywoodi diszletek.
Ezek a fő témák:
a.Esztelen sorozat gyilkos akcióban.
b.Drog és gang háború, - dél-amerikai kapcsolat.
c.Ördögi cégtulaj a világ elpusztitására szervezkedik.
d.CGI fantáziák némi balos (liberális) propagandával fűszerezve.Cameron: Avatar)
Ez a Disneyland által kialakitott tömeg izlés.
Ehhez jön még a profit motiváció is szóvalnagy, művészileg és tartalmilag igényes dolgokat nem várhatunk az amerikai filmgyártástól.
Megfigyelésemet alátámasztják azok az európai (Fr. De. Uk. stb.) filmek amiket módomban van a NETFLIX DVD-kölcsönzőtől megnézni.
little2 2012.06.24. 04:30:35
Egy irtózatosan fontos tényező meg se lett említve, pedig ez a veleje mindennek. (Ha igen bocs, nem olvastam át akkor kellő alapossággal a hozzászólásokat.) A legfontosabb változás a régebbi időkhöz képest, hogy minden de minden alá lett mára rendelve a marketing szempontoknak a filmiparban. A marketing megfertőzött mára mindent, az összes döntési folyamat, beleértve a kreatív döntéseket, ma már az üzleti szempontoknak lett alárendelve. 20-30 éve ez még messzemenőkig nem volt így, sokkal ösztönösebb volt minden, ma már gépiesen megy az egész, a marketing fogaskerekei őrölnek szét mindent. (Pl. Stallone is nyilatkozta, hogy már esély nincs arra, hogy egy Rocky filmet egy kezdő senki megcsinálhasson. A jó ötlet ma már kevés.) Ezért van az, hogy ma már a producerek gyakorlatilag irtóznak az eredeti ötletektől, csak kizárólag a bejáratott dolgokat szeretik. Jó példa erre az Avatar, ahol a producer folyamatosan attól fosott, hogy ez nem egy ismert sztori, hogy jajj mi lesz ha a média által butított népek nem mennek el rá elegen, hisz nem ismerik már korábbról. Ha nem egy Cameron kategóriájú ember állt volna a film mögött, esély se lett volna, hogy elkészüljön ebben a formájában. Itt már Cameron volt a brand. Azt most hagyjuk, hogy az Avatar sztorija mennyire is eredeti, de jól mutatja, hogy "ismeretlen" nem bejáratott ötletet csak kivételes esetben támogatnak ma már nagyobb költségvetéssel.
És akkor itt is vagyunk a remake témánál. természetesen valamilyen szinten mindig lesz létjogosultsága, különösen a filmek terén, hisz ez egy technikai sport, ami folyamatosan fejlődik. De az nem igaz, hogy az evidens, hogy az ötletek ilyen szinten recyclingolva kell hogy legyenek, mint ami Hollywoodban megfigyelhető. Aki kicsit is olvasott ember, az tudhatja, hogy több száz, több ezer olyan irdodalmi ötlet van, hever parlagon most is, csak Hollywood a marketing szempontok miatt bottal se nyúl hozzájuk. Az írott irodalom gazdagsága mutatja, hogy ötletekből nincs hiány, még manapság sem, ha nincs az elme belegabalyodva a marketing trendek hálójába. Ez az a pont ahol Hollywood egyre inkább kezdi tökönrúgni magát. Ugyanazon limitált de bejáratott ötlethalmazt hasznosítja újra és újra csúcsra járatott hatásfokkal, pusztán amiatt, mert ezeknél tudja, hogy mire számíthat. Bekerülni ide csak olyasmi tud, ami valamiképp kivételes sikert ért el valamilyen más közegben is. Nem árt megfigyelni, hogy hány igazán jó ötlet került ki pusztán eredeti filmes közegből, és hány jött máshonnan az utóbbi másfél évtizedben. A sikerfilmeknél ilyesztően kevés ma már az eredeti ötlet. Nem lesz itt már egyhamar olyan újdonság mint a Star Wars vagy az Indiana Jones, Terminator, vagy az Alien. Ezeket még a többi média formátum kapta fel utólag, de ma már csak fordítva működik a dolog. (Még Ridley Scottnak is az Alien háttérszele kellett ahhoz, hogy egy nagyköltségvetésű, gondolkodóbb filmet készíthessen. A brand nélkül tuti nem kapott volna ennyi zsét rá.)
Hollywood fantázia terén tehát mára ki lett herélve teljesen. A statisztika fontosabb lett mint a képzelet. Ehhez persze a média által ízléskontrollált nézők is asszisztálnak rendesen, pláne akik ebbe nőnek bele. Nekik ez a természetes, még védik is. Hogy csak igény van kielégítve. Csakhogy senki se születik kifejlett igényekkel. Az ilyemi mindig környezeti hatások eredménye. Ha valaki csak a meki hamburgert ismeri, mert ezt tolják az arcába folyamatosan gyerekkorától, akkor sose lesz igénye jóféle csirkepaprikásra. Ellesz ő azzal is. Ilyen egyszerű ez. Ugye milyen jó és hasznos dolog a marketing?
tede 2012.06.24. 09:42:05
A sorozatokban van idő elmesélni a történetet, de ott meg az a baj, hogy a sok igénytelen ember nem nézi az igényes, de szerintük unalmas sorozatokat és akkor jön a kasza.
De tényleg valami rothadás kezdődött, mert ismerősök mondják, hogy vannak filmek, amiket le sem töltenek, mert az időt sajnálják rá. Ezt olyan ember mondta, aki korábban minden új filmet leszedett, sőt sokat kamerásan utána meg jó minőségben is megnézte.
Én ezt mondjuk már régóta tudom, igaz én videotékából szoktam kölcsönözni a minőség miatt és amig régebben minden héten volt legalább egy, néha több olyan film, amit érdemes volt kikölcsönözni, addig mostanában van, hogy egy hónap alatt nincs összesen 2 értelmes film.
fekete kefe 2012.06.24. 10:18:48
Van egy dolog amivel igen "kellemetlen" szembesülni... Hogy "mi nézők" mindannyian milyen filmeket igénylünk...!!
Merünk ezzel szembe nézni...??
A "filmipar" - hiszitek vagy nem - az mondja: Ha nektek ez kell akkor "zabáljátok" bameg'...!
Nem a filmipart kell fikázni..!!! Nem nem..!
Az "átlag néző"-nek kellene a tükörbe nézni hogy "hogy is van az én agyam bekötve...?" Milyen filmeket is igénylek Én...??
Van egy óriási paradoxon a néző "fejében"...
Mégpedig:
1. Azt mondja a néző hogy: "Én csak felhőtlenül szórakozni akarok" és kap egy bejáratott történetet... és hiányérzete lesz...
2. Azt mondja a néző hogy engem "ne idegesítsenek" semmilyen drámával...! Pedig az igazi katarzis ha egy film valami fajta "tüskét" okoz az emberi lelkekben..
Ebben a világban az olyan embert aki hajlandó bizonyos " filmes spirituális utazásra" az kisebbségben van (és lesz mindig)
Ugye itt ebben a cikkben "történeteket hiányolunk"...?
Tolsztoj Anna Karenina c. regénye így kezdődik: "Minden család hasonlóképpen boldog, és különbözőképpen boldogtalan"
Egy eredetei film akkor hordoz értéket ha: AZ ÉLET FÁJDALMÁRÓL, ÉS IGAZSÁGTALANSÁGÁRÓL SZÓL...!!!
És ahhoz kell igazi bátorság hogy ilyen filmeket megnézzünk...!
Te kedves "filmrajongó" igen igen Te aki megőrülsz egy-egy látványos "filmalkotásért"... Miért van szükséged újabb, és újabb ilyen filmekre...? Mennyiben jelentenek többet ezek a filmek a meglévő "alkotásoknál"...
Miért nem elég megnézni a meglevő katasztrófa filmeket újból s újból...??:)
Ha csak " látvány a fontos" akkor csak abban lesz különbség hogy a helikopter melyik oldalról "jön be e képbe, és zuhan le..." Te kedves filmrajongó...! Miért igényled az újabb és újabb ilyen "alkotásokat"...??
Lehet fikázni a filmkészítőket...De milyenek vagytok Ti, átlagnézők...??
Ha egy film olyan "irracionális" világba visz el benneteket ami veletek soha nem történhet meg, az csak "szórakoztató film", és ettől Ti emberileg semmivel nem lesztek többek...!!! (persze lehet azt mondani hogy "Én nem is akarok több lenni"... de akkor meg Én az ilyen "felnőtt emberen" csak sírni (nevetni) tudok...!)
A mozi több mind száz éve alatt lassan tényleg elfogynak a történetek, de akkor sem az a megoldás hogy a fejünket a homokba dugjuk, és azt a kevés történetet is "bojkottáljuk"
Szóval egy szó mint száz:
A MAI FILMEK OLYANOK AMILYENEKET AZ ÁTLAG NÉZŐ (ÁTLAGEMBER) MEGÉRDEMEL...!!!
(És a kisebbség pedig "szenved")
FayeFaye 2012.06.24. 10:30:14
mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.06.24. 10:30:38
pl tök jó sikerfilm lehetne szerintem a Bioshock vagy a Fallout 3 sztorijából és világából is.
fekete kefe 2012.06.24. 10:35:53
Jaj a sorozatokról inkább ne...!
A Sorozatok a tv "termékei" amíg nem volt tv addig sorozatok se igazán..!
És előbb utóbb előjön a "rétestészta effektus" a sorozatokban... Az hogy "na mi nem volt még" mit írjunk még bele ("mert abbahagyni ugye nem akarjuk hiszen ebből élünk"...:)
és minden sorozat saját magát "alázza meg" azzal hogy nehezen képes méltósággal befejezni...
A sorozat egy "felületes világ" ostoba terméke...!!
Gsnake 2012.06.24. 11:05:21
Nem Jessica Alba, de pl. van azért DiCaprio, akit bár anno rühelltem a Titanicért, rá kellett jönnöm, hogy nagyon jó színész (Ez a fiúk sorsa, Gilbert Grape, Kapj el ha tudsz, Viharsziget, Eredet, A tégla, Egy kosaras naplója). Johhny Depp (Donnie Brasco, Félelem és reszketés Las Vegasban), Edward Norton (Amerikai história X, Harcosok klubja), Brad Pitt (igen, Brad Pitt: 12 majom, Hetedik, Harcosok klubja), sőt Jim Carrey (persze nem az Ace Ventura miatt, de ott van az Egy makulátlan elme örök ragyogása, vagy a Truman show), Charlize Theron (Sweet November, Monster, North Country), Natalie Portman (Fekete hattyú, Közelebb). Így nagy hirtelen ennyi jut eszembe a hollywoodi palettáról.
Maros1986 2012.06.24. 11:48:51
@tede: A sorozatok egy teljesen más világ. De ott is megfigyelhető ez a kurvulás. A nagy országos csatornák ahol van lóvé dögivel már alig csinálnak minőségi sorozatokat. Azt erőltetik ami a bamba népnek kell: sitcom, nyomozós vackok meg reality-k. És ha a nézettség - azon belül is a 18-34 éveseket lefedő demo - alacsony akkor mennek a levesbe. Ha minőséget akarsz akkor irány a kábel. Ott viszont nincs annyi pénz. Bár hál' Istennek ott is vannak kivételek (Game of Thrones 6-7 millió/rész).
A játékokból gyártott filmek pedig azért nem működnek, mert az igazán jók amiből sokan várnának egy filmet azok a legtöbb esetben túl véresek. És egy Prometheus nem túl fényes eredménye után nem fognak ennyi pénzt odaadni egy R-es filmre, még akkor sem ha a játék hozná az alap közönségét. (Akik nagy része valószínűleg 18 év alatti)
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.24. 11:58:39
@little2: Megemlítve meg lett (Bay vs. Aronofsky), de valóban eléggé szőrmentén. Nagyon jó gondolatokat írtál viszont.
Egyébként erre a legjobb példát nem is írtad, amikor beírnak executive producernek olyan nagy neveket, akiknek ténylegesen semmi köze nem volt a filmhez, de a hírneve jól jön az eladáshoz (most így hirtelen Todd Phillips - Project X jutott az eszembe)
@tede: Gondolkoztam, hogy írjak-e benne a sorozatokról, de végül elvetettem az ötletet (elsősorban filmes jellegű írást szerettem volna)
Viszont pár gondolat ehhez:
- A filmekben is sokszor el lehet mesélni komplex történeteket mélyrehatóan (ld. Nolan), és sztem elég sok mozinak elvette volna a hatását, ha éveken keresztül nézed (Memento, Hatodik érzék, Mr. Nobody)
-A sorozatoknál pont ugyanennyire kevés eredeti ötlet van. Ha figyelemmel követted az idei upfronts-okat, akkor láthatod, hogy jövőre az újoncok így fognak kinézni: nyomozós-kórházas-nyomozós-kórházas-ügyvédes, de van még Sherlock meg Hannibal Lecter újrahasznosítás, a Revolution meg a Jericho sztoriját dolgozza fel valamilyen szinten stb.
-És fekete kefe véleményéhez is csatlakozom, a sorozatoknál rendre évadonként fabrikálnak történetet (sokszor más írógárdával is), a kaszák miatt nincs rendes befejezés, vagy éppen túlhúzzák, mert még +2 évadra futja a nézettség miatt. A Heroes, A szökés, Lost maga lett volna a tökéletesség, ha a második szezonnal lezárul.
Ettől függetlenül én is nagy sorozatfan vagyok, de nem tudom a fentiek miatt égig magasztalni ezt a műfajt sem a filmekkel szemben.
grafikusmsz 2012.06.24. 12:18:52
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.06.24. 12:32:58
smartdrive 2012.06.24. 12:35:56
Advanced Flight 2012.06.24. 12:38:16
30 éves zenéket hallgatok és jelenleg az 50-es/60-as évek európai és amerikai filmjeit nézem.
És jól érzem magam. Új dolgokat fedezek fel a filmmel kapcsolatban, pl. hangulat, remek alakítások, feszültség, igényes forgatókönyv....
Ajánlom mindenkinek.
Gsnake 2012.06.24. 13:02:59
Ugyanez érvényes a zenére is: ha nem hallgatod, hogyan tudsz pálcát törni felette?
Szeretem a régebbi filmeket, sőt... De ezzel együtt sem temetem el az összes mai alkotást, mert igen is vannak közöttük maradandóak, szórakoztatóak, elgondolkodtatóak egyaránt.
Félre ne értsd, engem nem zavar, hogy Te 30 éves zenéket hallgatsz, régi filmeket nézel. Én is hallgatok-nézek ilyeneket szép számmal.
Csak nem értem az alapfelvetést: hogy lehet megítélni olyat, amit nem láttál-hallottál, ízleltél, szagoltál stb.?
Maros1986 2012.06.24. 15:34:54
okosallah 2012.06.24. 15:55:46
Igazad van nagyon pontatlanul fogalmaztam mert elválasztottam a szinészeket a filmektől amikben játszottak.
Azok a nevek amiket felsoroltam olyan filmekben játszottak amiknek maga a tartalma és tematikája IS magas szinvonalú és érdekes volt.
Nem vitás pld. Chalize Theron kiváló szinésznő és vannak többen mint ahogy emlitetted de valahogy a filmek amikben szerepeltek messze elmarad a régebbi "nagyoktól".
Mi most ebben a blogban arra keresünk választ, -- amiben mindenki egyetért -- hogy miért esett le Hollywood szinvonala.
Összetett kérdés, a válasz komplex de a tény az, hogy szar lett.
okosallah 2012.06.24. 16:23:15
Te otthon .HU-ban élsz én itt Ámerikában de pont ugyanarra a következtetésre jutottam mint te. Ez nem lehet véletlen.
Zene: 1-2 számot meghallgattam a legújabb "star"-októl, mint Bieber, Selena Gomez, Rihanna, Gaga stb. Számomra (!!!) élvezhetetlenek csakúgy mint az Ami nigger gettó zene.
Ugyanakkor remek afro-zenét lehet hallgatni az internet rádiókban pld. Ugandából.
Én 100%-ban Internet World Music-ot hallgatok ideértve a classic rock-t.
Az összes művészeti ág személyes izlések kérdése - szóval mi a magunk véleményét mondjuk el ami szubjektiv.
A filmekről máshelyen beszéltünk. Az én megfigyelésem az, hogy 80%-a bűnügy és akció, good guy vs. bad guy, drog, robbanások és CGI hatások.
Egy európai film a szép környezettel, emberi reakciókkal és kapcsolatokkal sokkal maradandóbb élmény mint amikor a hollywoodi akció hős hosszú sorozatokat lő ki a pisztolyából amibe sose tesz új golyókat.
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.24. 19:33:46
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.24. 19:35:15
mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.06.24. 20:14:33
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.06.24. 21:52:11
okosallah 2012.06.24. 22:23:05
Válaszod nem ad magyarázatot a blogban felvetett kérdésre ami a mai amerikai filmek minőségi hanyatlásáról szól.
Függetlenül attól, hogy én mit gondolok a többség egyetért a negativ véleményekkel.
Érdekességből itt van az IMDb
"IMDb: TOP 250 MODERN MOVIES (Modern Day Movies Only 1970 ..."
Következik az ellenvélemény:
"IMDb top 250 mistakes"
Érdekes átfutni a listán mert ez az Ami közönség véleményét tükrözi.
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.24. 22:44:23
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.24. 22:46:51
okosallah 2012.06.24. 23:45:01
A blogban leirt negativ vélemények a u.n. mai (újabb) amerikai filmekre vonatkoznak.
Mitán én itt élek több évtizede pontosan látom azokat a demográfiai, politikai és kulturális változásokat amik az új kulturát jellemzik - ideértve a zenét is.
Obama Amerikája már nem a régi, "klasszikus" Amerika. A politikai korrektég szintén gátat szab a szabad véleményeknek a filmekben, ellentmondásos társadalom kritikus témákat elkerülnek.
Nem azt mondom, hogy egyáltalán nincsenek jó filmek csak azt, hogy valami megváltozott ami rajtam kivűl másoknak is feltűnt.
A speciális CGI effektekben, akciós jelenetekben szuper profik de valahol minden csak egy bűnügyi sztori.
Ellenpélda: "One flew over the cuckoo's nest" (1975 Milos Forman. 5 csillag IMDb)
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.25. 00:26:40
dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2012.06.25. 00:33:14
okosallah 2012.06.25. 02:31:26
Nem vagyok profi film-kritikus és nem néztem meg azt a sok ezer filmet sem ami évenete kijön.
Nincs egyenes válasz a kérdésedre.
1.Akkor kezdtem csalódni a filmekben amikor a számitógéppel (CGI) kreált szinészi alakitások lettek a filmek fő "témája". (Robbanások és autós üldözések stb.)
2.Nem láttam olyan nagyszerű (NEM CGI) alakitásokat mint pld. Nicholson a kakukk-ban volt.
3.Unom a bűnügyes storykat: a Fight Club (Nem láttam) is ilyen a leirások szerint. Értelmetlen földalatti csoportok harcai. Action thiller.
Ellenpélda (jó filmek):Le Trou [1960]
Az odú vagy Jacques Mesrine: Halálos közellenség...amerikai humor meg nincs is talán...Les Visiteurs (Látogatók -Jean Reno)jó szövegek, lehet nevetni.
Minden persze izlés kérdése...
countrypecos 2012.06.25. 11:38:25
Mindenesetre lehet, hogy sokkal eredetibb filmek születnek belőle, mint Hollywoodban.